چگونه گاوها را راضی و خوشحال نگه داریم؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ Corralها در گله‌های مرتعی برای گردهم آوردن حیوانات به منظور وزن‌کشی یا واکسیناسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مطالعه که در دانشگاه برزیل انجام شده است نشان می‌دهد چگونه تغییرات بسیار کوچک می‌تواند بر آرامش گله تاثیرگذار باشد. این نکات به ظاهر کم‌اهمیت معمولاً در سطح گله‌ها بعلت عدم آگاهی کارگران یا ناکافی بودن امکانات، رعایت نمی‌شوند.

نیازهای پرورش دام خود را بیابید.

Carrolهای موجود در مزرعه‌های مورد مطالعه شامل باکس‌های چوبی و گردن‌گیر بوده و ارتفاع فنس‌ها در آن به 1.8 متر می‌رسید. گاوها در گردن‌گیر‌هایی ثابت می‌شدند که فشار کمی را به گردن حیوان وارد می‌کرد.

تیم محققین رفتار حیوانات را قبل و بعد تغییرات بخصوصی مورد بررسی قرار دادند. نمونه‌های خون برای اندازه‌گیری میزان هورمون استرس –کورتیزول- از حیوانات اخذ شد که نشانگر میزان استرس وارد شده به آنها در دوره اعمال تغییرات بود.

تغییرات اعمال شده شامل: بستن دید گاو توسط یک تخته در هنگام کار کارگر در محدوده fight zone حیوان، بطوری که حیوان قادر به دیدن کارگر نباشد. حذف رنگ‌های شاد و روشن بویژه رنگ‌های با کنتراست بالا، پر کردن حوضچه‌های آب از آب کثیف، حذف سایه‌بان و مکان‌های سایه‌دار.

بیشتر بدانیم:

گاوهای شاد، شیر مغذی‌تری تولید می‌کنند

تاثیر مصرف چای در گاو بر تولید شیر

بلوس خوران رزوه‌ای گاوی

تغییرات مثبت هم در گله اعمال شد: کارگران برای رفتار بهتر با گله در آرامش و سکوت بیشتر، آموزش دیدند. به آنها گفته شد در گله داد نزنند، گاو‌ها را کتک نزنند، هول ندهند. از سگ ویا وسایل الکتریکی در سطح گله استفاده نکنند. کارگران برای جابجا کردن گاوها بایستی به آرامی در بین آنها حرکت کنند و تنها با در دست داشتن پرچم گله را راهی کنند. میزان کورتیزول اندازه‌گیری شده در نمونه‌های خونی اخذ شده، درحالت اولیه به میزان 60/4 ng/mL رسید، در حالت رفتار بهتر به میزان 41/03 ng/mL افت کرد.

آرامش گاو در حالت رفتار بهتر 68% و در حالت اول به میزان 42% تخمین زده شد.

منبع: www.sciencedaily.com

تهیه و تنظیم: جیران راهوریان

شاخه دانشجویی انجمن جراحی دامپزشکی ایران