پرریزی اجباری، تولک بردن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هدف از پرریزی اجباری (تولک بردن) چند چیز است: 1- به علت پائین بودن قیمت تخم‌مرغ در بازار است که معمولاً 2 ماه زودتر از زمان طبیعی می‌توان مرغ را وادار به پرریزی کرد تا در فصلی که قیمت تخم‌مرغ بالا می‌رود مرغ‌ها تولید مجدد داشته باشند.

دلیل دیگر کاهش کیفیت تخم‌مرغ و پوسته آن است که به منظور بهبود کیفیت تخم‌مرغ، مرغ‌ها را وادار به پرریزی می‌کنند. بعد از شروع مجدد تخم‌گذاری کیفیت تخم‌مرغ بالا می‌رود و این موضوع مهم‌ترین امتیاز تولک بردن است.

بیشتر بدانیم:
تولکی یا پر ریزان در پرندگان

برای پرریزی اجباری روش‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از این روش‌ها محدودیت آب وغذا است که بایستی آب و غذا را در روز اول از دسترس مرغ خارج نمود. در روز دوم فقط آب به مرغ داده می‌شود و دو سه روز بعد بجای غذا از سبوس یا هر غذای حجیم دیگر استفاده می‌شود. مرغ‌ها درروز باید دوباره تغذیه شوند. این عمل تا موقعی که 5 پر اولیه ریخته شود ادامه می‌یابد و پس از آن به تدریج غذای معمولی داده می‌شود.

با افزودن ید به جیره به مقدار 5000 قسمت در میلیون (PPM) تولید کاملا متوقف می‌گردد. یک هفته پس از قطع ید در جیره تخم‌گذاری به حالت اولیه برمی‌گردد. با کاهش تولید مرغ‌های بالغ پرریزی را از خود نشان می‌دهند .

صرف ید تاثیری در باروری نداشته  ولی در اثر آن تلفات جنینی، کاهش جوجه‌دهی و تاخیر در خروج جوجه‌ها مشاهده شده است.

منبع: صبا گسترفرزانگان