شقاق پای پرندگان DERMOCEN

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ درد پا، برجستگی‌های دنده‌ای شکل و پوسته‌ای، زخم آهکی شکل و ناراحتی مداوم پرنده برای ایستادن به‌روی پای را شقاق می‌گویند. شقاق عارضه‌ای است دردناک که در ناحیه پای پرندگان زینتی بروز می‌کند و باعث می‌شود پرنده درد زیادی را تحمل کند.

شقاق در قناری‌ها بسیار مشهود بوده و پر گزارش‌ترین عارضه می‌باشد. البته در فنچ‌ها، سهره، طوطی‌سانانی چون کاسکو، عروس هلندی، مرغ عشق، مرغ مینا و اکثر پرندگان نیز قابل رویت است.

با بروز شقاق پاهای پرنده بر اثر خشکی پوسته رویی و فشار بر عروق خونی درد زیادی را به‌وجود می‌آورد. دلیل شقاق عارضه‌ای قارچی شکل و ویروسی است، البته کمبود ویتامین پیش‌زمینه و همچنین عدم ترشح لایه چربی پوششی بر روی پا و عدم دریافت پرتو ماورا بنفش نور خورشید از عامل بروز آن هستند.

با دیدن پرنده‌ای که نمی‌تواند بر روی پای خود بایستد و مدام پای خود را بر روی چوب نشیمن بالا و پایین می‌کند می‌توان به بیماری شقاق پی برد. شقاق عارضه‌ای عمومی در پرندگان زینتی به‌شمار می‌رود و اکثر پرندگان زینتی قابلیت ابتلا به شقاق را دارا هستند.

از دلایل عمده بروز شقاق عدم نظافت دقیق و منظم محل نگهداری پرنده است، البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که شقاق در صورت کمبود برخی ویتامین‌های خاص نیز بروز می‌کند، کمبود برخی ویتامین‌ها عاملی بر تضعیف سیستم ایمنی بدن است و هرچه ایمنی بدن پایین‌تر باشد احتمال درگیری به این بیماری بیشتر است.

بیشتر بدانیم:
بررسی دلایل ضعف پا در طیور
عوامل ایجاد کننده اختلالات حرکتی در پرندگان

عوامل ایجادکننده شقاق در پای پرنده

آلودگی میله نشیمن‌گاه، نوع چوب یا نی نشیمنگاه، تداخل تغذیه در پرنده، استحمام دیرهنگام و درگیری پرنده با عامل میکروبی و انگلی از طریق مدفوع

تشخیص شقاق در پرندگان زینتی

پرنده قادر به ایستادن بر روی نی و نشیمنگاهش نخواد بود و حس درد را نشان می‌دهد و با گذاشتن پای خود روی نی به صورت لحظه‌ای پایش را بلند کرده و به زیر پرها برده و دوباره پا را روی نشیمنگاه فرود می‌آورد.

درمان شقاق پا

اغلب برای درمان شقاق از پمادی به نام درموسن (DERMOCEN) استفاده می‌گردد، که یک پماد دست‌ساز است که توسط اهل فن در امر پرورش پرندگان ترکیب و عرضه می‌شود و معمولاً به‌راحتی در دسترس نخواهد بود اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد تیم تحقیقاتی سایت ۶۰۱۹ بر پایه تجارب شخصی خود و با تست و بررسی‌های مداوم روش درمانی جایگزین و کاملاً ایمنی را معرفی کرده تا براحتی بتوانید شقاق را درمان نمایید. قبل از آنکه با این روش درمانی آشنا شوید باید بدانید که تشخیص دقیق و درمان صحیح بیماری بسیار مهم و حیاتی است و هرگز سعی نکنید خودسرانه و بدون تجربه و علم کافی به تشخیص و درمان بپردازید، پیشنهاد می‌شود درصورت عدم دانش کافی حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

گام اول: قفس پرنده را به همراه تمامی لوازم قفس کاملاً تمیز نموده و در طول درمان نیز باید هر روز کفی قفس تمیز شود. استفاده از نی نشیمنگاه چوبی بهترین گزینه است.

گام دوم: پماد تتراساکلین استریل چشمی۱/. و پماد ویتامین (A) استریل چشمی را از داروخانه تهیه کرده و مقداری جوش شیرین (حدود نصف قاشق چای خوری) را در ۱ استکان آب ولرم حل کنید. پای پرنده را در محلول جوش شیرین و آب قرار داده و به آرامی پای پرنده را شستشو دهید پس از آن پا را با دستمالی نخی و نرم خشک نموده و از هر دو پماد به مقدار مساوی ترکیب کرده و بر روی تمام قسمت پای پرنده بمالید و کمی ماساژ دهید تا پماد جذب پوست شود. این عمل را روزی ۲ بار با فاصله زمانی ۸ ساعت به مدت ۴ روز انجام دهید پس از گذشت این زمان و بهبودی پای پرنده تا ۳ روز دیگر پس از ان، بر روی پای پرنده پماد ویتامین A بزنید و دیگر نیازی به ترکیب پماد تتراساکلین نمی‌باشد. با این روش بسیار به بهبودی بیماری پرنده کمک خواهید کرد.

منبع: سایت 6019