مرغ ابریشمی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مرغ ابریشمی، یکی از انواع نژاد بسیار قدیمی مرغ است که در نوع خود منحصر به فرد به حساب می‌آید، زیرا دارای پرهای فراوان با ظاهری بسیار ابریشمیست. این باعث می‌شود این مرغ، یک گلوله پشمی واقعی بامزه باشد. علاوه بر این مرغ ابریشمی، پرنده‌ای بسیار  دوست داشتنی است و پرورش آن نسبتا راخت است.

سایز: 30 تا 40 سانتی متر

وزن: 1 کیلوگرم تا 1.4 کیلوگرم (نوع بزرگ)؛ 500 تا 600 گرم (نوع کوتوله)

امید به زندگی: 12 سال

دوره بارداری: 20 روز

خاستگاه و ویژگی‌های مرغ ابریشمی

مرغ ابریشمی یکی از قدیمیترین نژادهای مرغ است. در اصل این پرنده ابتدا در قرن سیزدهم در چین دیده شد و سپس به تدریج در کشورهای دیگر دیده شده و نهایتا سر از اروپا درآورد. 

ویژگی اصلی مرغ سیلکی، پرهای فراوان و بسیار ابریشمی اوست که شبیه خز هستند؛ ویژگی که در مرغ‌ها بسیار نادر است. این پرنده همچنین نوعی تاج کوچک روی سر خود دارد. این مرغ به لطف اوریون (چین پوستی که در زیر دهانه کانال شنوایی مرغ قرار دارد) به رنگ آبی فیروزه‌ای قابل تشخیص است. مرغ ابریشمی چشم‌های درشت رنگ تیره دارد.

مرغی با جثه متوسط، با بدن گرد است، اما انواع مختلفی از جمله بزرگ و کوتوله دارد. نوع دیگری نیز شناخته شده است: ریش ابریشمی که همانطور که از نامش پیداست نوعی ریش دارد.

مرغ ابریشمی همچنین دارای ویژگی خاص داشتن انگشت پنجم روی پاهای خود است.

او مرغی است با شخصیتی شگفت‌انگیز، آرام، نوازشگر، که به راحتی می‌توان به او نزدیک شد و با او تعامل کرد. مرغ ابریشمی به راحتی رام می‌شود و آن را به همراهی عالی و به ویژه دوستی خوب برای کودکان تبدیل می‌کند.

چگونه از مرغ ابریشمی خود مراقبت کنیم؟

مانند بیشتر مرغ‌ها، مرغ سیلکی از آب و هوای بد و به طور کلی باد و طوفان می‌ترسد، بنابراین باید از محل زندگی او محافظت کرد. اگر او در مرغداری زندگی می‌کند، مهم است که زمین را با یک بستر بپوشانید تا از رسیدن رطوبت بد به مرغ و به ویژه به پاهای او جلوگیری شود.

چه زیستگاهی برای مرغ ابریشمی مناسب است؟

مرغ ابریشمی می‌تواند در هوای آزاد زندگی کند زیرا این مزیت را دارد که نمی‌تواند پرواز کند و در نتیجه فرار نمی‌کند. ایده‌آل این است که بتوانید حداقل 20 متر مربع چمن را به او اختصاص دهید.

او می‌تواند به خوبی در یک مرغداری زندگی کند به شرطی که حداقل 1 متر مربع برای او در نظر گرفته شود. همچنین باید در جایی که به خواب پناه می‌برد، نشیمنگاهی به او تعلق گیرد.

مرغ ابریشمی

به مرغ ابریشمی خود چه غذایی بدهیم؟

مرغ ابریشمی از مخلوطی از دانه‌ها و غلات مخصوص باغچه تغذیه می‌کند. رژیم غذایی او قبل از هر چیز باید متنوع و متعادل باشد. او همچنین پوست سیب، سالاد و همچنین پوست تخم مرغ می‌خورد.

سلامتی مرغ ابریشمی: آنچه باید بدانید

مرغ سیلکی هیچ مشکل سلامتی خاصی ندارد. با این حال، مانند همه مرغ‌ها، او می‌تواند مستعد ابتلا به گال در پاهایش باشد، که به ویژه باعث ایجاد مشکل در حرکت می‌شود، یا کوکسیدیوز، بیماری ناشی از یک انگل که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد.

تولیدمثل مرغ ابریشمی

مرغ سیلکی به دلیل استعداد تولیدمثلی خود به مرغ مادر مشهور است. او در هفته حدود 3 تخم می‌گذارد. دوره کمون حدود 20 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها پس از حدود 18 روز از پوسته خود خارج می‌شوند.