پرورش کبک چوکار

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کبک چوکار که به انگلیسی (Chukar Partridge) نامیده می‌شود، این نژاد نسبت به سایر گونه‌ها از وزن بیشتری برخوردار است، طوری که کبک نر بین 500 الی 800 گرم وزن داشته در حالی که کبک ماده بین 400 الی 700 گرم وزن دارد. دوره جوجه‌کشی کبک 24 روز می‌باشد و یک جوجه کبک در عرض 20 هفته یعنی 5 ماه بالغ شده و آماده کشتار می‌شوند. کبک‌ها به دلیل اینکه ذاتاً پرنده وحشی محسوب می‌شود بنابراین پر جنب و جوش بوده و گوشتش نسبت به سایر پرندگان مانند اردک و غاز و مرغ بسیار خوشمزه‌تر است، دلیل این امر وجود مقدار زیادی گلیکوژن در عضلات کبک است.

پرورش‌دهندگان معمولاً با دو هدف کبک‌ها را پرورش می‌دهند، برخی حوصله هزینه اضافی و دادن غذای اضافی به کبک‌ها را ندارد، بنابراین بلافاصله پس از بلوغ کامل آنها را روانه کشتارگاه‌ها می‌کند، برخی نیز علاوه بر گوشت کبک ترجیح می‌دهند از تخم این پرنده نیز درآمد داشته باشند، بنابراین کبک‌های نر را روانه کشتارگاه‌ها می‌کند. کبک‌های ماده را جهت تخم‌گذاری درون قفس‌های مکانیزه قرار می‌دهند.

در همین رابطه می‌توان گفت که دو روش برای پرورش کبک چوکار وجود دارد:

1- پرورش در بستر

2- پرورش در قفس

ویژگی بارز در کبک چوکار وجود یک نوار مشکی می‌باشد که از پیشانی او شروع شده و پس از عبور از چشم‌ها به زیر گردن و بالای سینه او ختم می‌شود که به صورت حلقه‌ای سر و گردن پرنده را از بدنش مجزا می‌سازد. منقار، دور چشم و پاهای کبک چوکار به رنگ قرمز ارغوانی بوده و قسمت سر و گردن او دارای پر‌هایی سفید و سایر بدن او دارای پر‌های خاکستری و قهوه‌ای روشن می‌باشد.

جفت گیری و تخم گذاری کبک چوکار

در طبیعت فصل جفت‌گیری کبک چوکار از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان تیر نیز ادامه می‌یابد. ولی در حالت مصنوعی پس از رسیدن کبک‌های چوکار به سن بلوغ جنسی می‌توان با فراهم کردن شرایطی مانند نور کافی و دمای مناسب آنها را وادار به جفت‌گیری نمود. معمولاً کبک چوکار در سن 30 هفتگی به سن بلوغ می‌رسد و برای شروع یک فصل تخم‌گذاری موفق 50 روز خاموشی برای آنها ضروری می‌باشد. هر کبک تخم‌گذار هر ماه حدود 20 عدد تخم می‌گذارد.

چگونه شروع کنم؟

برای شروع پرورش کبک چوکار چه در بستر و چه در قفس وجود مکان مناسب با امکاناتی مانند برق، گاز و آب آشامیدنی ضروری خواهد بود و از همه مهم‌تر علاقه به پرورش پرندگان باید در اولویت کار قرار بگیرد، شما که در حال مطالعه این مقاله هستید مطمئنا به پرورش کبک چوکار علاقه‌مند هستید.

پس اگر مکان مورد نظر را سراغ دارید باید شرایط مورد نیاز را برای جوجه‌ها آماده کنید، جوجه‌ها تا چند روز اول باید زیر لامپ مادر مصنوعی قرار بگیرد، همچنین وجود تعدادی دانخوری، آبخوری، فن تهویه و هیتر لازم می‌باشد. پس از تهیه تجهیزات لازم نوبت به خرید یک دستگاه جوجه‌کشی حرفه‌ای و ارزان و تعدادی تخم نطفه‌دار کبک خواهید داشت.

تخم‌ها را با یک پارچه خشک کاملاً تمیز کنید و درون دستگاه قرار دهید، دما و رطوبت لازم برای دستگاه جوجه‌کشی باید به ترتیب 37.6 درجه سانتی‌گراد و 59درصد باشد، در روز 21 تخم‌ها وارد دوره هچر می‌شوند، یعنی جوجه‌ها آمده بیرون آمدن از تخم‌ها هستند و شما باید سیستم چرخش دستگاه را متوقف نکنید و تخم‌ها را داخل سبد هچر درون دستگاه قرار دهید تا جوجه‌ها کم‌کم سر از تخم بیرون بیاورند، دما و رطوبت در دوره هچر به ترتیب 37.2 درجه سانتی‌گراد و 69درصد می‌باشد. پس از به دنیا آمدن جوجه‌ها آنها را به سالن برده و زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید. آنها باید تا یک هفته زیر لامپ مادر مصنوعی قرار گیرند، همچنین برای تغذیه آنها می‌توانید از آب شکر و استارتر استفاده کنید.

معمولا به ازای هر 10 جوجه یک آبخوری و یک دانخوری در نظر گرفته می‌شود. برای تقویت جوجه‌ها و کمک به رشد سریع آنها می‌توانید مولتی‌ویتامین آشامیدنی را با آب قاطی نموده و درون آبخوری آنها قرار دهید. پس از رسیدن جوجه‌ها به سن 20 هفتگی می‌توانید آنها را بفروشید یا می‌توانید آنها را همچنان پرورش دهید تا به سن 30 هفتگی برسند و آماده جفت‌گیری شوند، و بدین ترتیب از آنها تخم‌برداری کنید.

برای داشتن تخم‌هایی سالم و تمیز بهتر است کبک‌های ماده را پس از جفت‌گیری به درون قفس‌های مکانیزه منتقل کنید.

منبع: easy-bator