پرورش کبک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کبک جزو خانواده ماکیان بلدرچین و قرقاول رده‌بندی می‌شود. پرورش کبک صنعتی تخصصی و دشوارتر از پرورش بلدرچین و قرقاول می‌باشد برای پرورش کبک هزینه اولیه بیشتری نسبت به سایر ماکیان نیاز است.

نیازهای پرورش طیور خود را بیابید.

بلوغ جسمی کبک در چهارماهگی و بلوغ جنسی کبک در هفت ماهگی است. کبک جزو پرندگان با استرس بالا محسوب می‌گردد استرس بیش از حد در تولید تاثیرگذار خواهد بود.

پرورش کبک نسبت به سایر ماکیان در کشور کمتر است به همین سبب بازار نسبتاً مناسب‌تری دارد. کبک مانند قرقاول جزو پرندگان Game Bird (شکاری) است و برای شکارگاه‌های مصنوعی تولید و رهاسازی می‌شوند.

بیشتر بدانیم:

پرورش کبک (قسمت اول)

زمان و نحوه جفت‌گیری کبک

کبک نسبت به بیماری همانند بلدرچین و قرقاول بسیار مقاوم است. پرورش کبک ریسک بالاتری نسبت به بلدرچین دارد اما تعداد افراد موفق در پرورش کبک بیشتر است. کبک پرنده بومی ایران و با آب و هوای گرم و خشک بسیار سازگار است. قیمت بالاتری نسبت به سایر طیور دارد و سرمایه بیشتری برای پرورش نیاز دارد اما بازگشت سرمایه مناسبی دربر دارد. محصولات کبک لذید همچنین تخم و گوشت کبک از خوراک‌های لوکس بشمار می‌رود.