ماهی کفال

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کفال ماهیان، ماهیانی Euryhaline بوده و از شوری صفر تا ۳۸ گرم در لیتر را تحمل می‌‏نمایند. بعلاوه Stenotherm بوده و نسبت به سردی بیش از حد حساسند. این ماهیان نسبت به کاهش بیش از حد اکسیژن حساس بوده و قادر به تحمل اکسیژن زیر ۲ میلی‌گرم در لیتر نیستند.

نیازهای پرورش ماهی خود را بیابید.

این ماهیان معمولاً در ۳ سالگی بالغ شده و تا حدود ۱۶ سال عمر می‌‏کنند. در دریای خزر طول آنها به ۶۰ سانتی‏متر و وزن آنها به ۲/۵ کیلوگرم می‌‏رسد. از لحاظ تغذیه‌‏ای بطور کلی کفال بالغ از مواد دیتریت شامل بقایای گیاهی و جانوری تغذیه می‌‏نماید.

کفال ماهی بدلیل گستردگی وسیع و اختلاف ناچیز بین گو‏نه‏‌ها، اختلافات زیادی در طبقه‌بندی سیستماتیک آنها وجود دارد.

مشخصات بارز ماهی کفال

این ماهیان دارای بدنی دراز و دوکی متمایل به استوانه‌ای که در ناحیه جلویی بدن در طرفین کمی فشرده شده است. فلس‌ها تمام بدن و سر را پوشانده است که این فلس‌ها درشت و از نوع سیکلوئیدی (گرد) یا کتنوئیدی (شانه‌‏ای) است.

کفال ماهیان فاقد خط جانبی بوده اما چندین خط طولی در اطراف بدن دیده می‏‌شود که خط جانبی محسوب نمی‌گردند. این ماهیان داراری دو باله پشتی با اندازه متوسط بوده که با فاصله نسبتاً زیادی از یکدیگر قرار گرفته‌‏اند. همچنین اکثر این ماهیان دارای پلک سوم یا پلک چربی (پوشش نیمه شفاف پوستی که قسمتی از چشمها را از جلو و عقب می‌‏پوشاند) هستند.

از لحاظ تشریحی این ماهیان دارای معد‏ه‏‌ای سنگدان مانند بوده و نیز تعداد کمی زوائد باب‌‏المعده‏‌ای دارند (حداکثر ۱۰ عدد). طول روده آنها حدودا ۴ تا ۶ برابر طول بدن است.

کفال ماهیان معمولاً در آبهای گرمسیری و معتدله پراکنده‏‌اند و بصورت گروهی زندگی می‌‏نمایند. معمولاً آبهای کم عمق و بسترهای متحرک و غنی از گیاهان را اشغال می‏‌کنند که بعضی از گونه‌‏های آن متعلق به آبهای شیرین می‌‏باشند. تخم ماهی کفال پلاژیک بوده ودر آب شناور می‌‏باشد و تخم‌ریزی آنها در دریا صورت می‏‌گیرد. که این تخم‌ریزی در آبهای دریای خزر در طی ماه‌های خرداد تا شهریور صورت می‏‌گیرد.

رده بندی کفال ماهیان

کفال ماهیان بدلیل گستردگی وسیع و اختلاف ناچیز بین گو‏نه‌‏ها‏، اختلافات زیادی در طبقه‏‏‌بندی سیستماتیک آنها وجود دارد. در زیر نمونه‌‏ای از طبقه‌بندی سیستماتیک کفال ماهیان آمده است که این ماهیان را در ۲۲ جنس تقسیم می‏نماید:

Phylum: Chordata
Class: Osteichthyes
Order: Mugiliformes Berg, 1940
Family: Mugilidae Cuvier, 1829
Genus: (22)
Cestraeus Aldrichetta Agonostomus
Crenimugil Chelon Chaenomugil
Gracilimugil Ellochelon Dajaus
Moolgarda Liza Joturus
Neomyxus Myxus Mugil
Rhinomugil Paramugil Oedalechilus
Velamugil Valamugil Sicamugil
    Xenomugil

اهمیت کفال ماهیان

کفال ماهیان با توجه به خصوصیات خاص و منحصر بفرد خود از جمله ماهیان مناسب پرورشی در بین ماهیان قابل پرورش دریایی محسوب می‏‌گردند. این خصوصیات به شرح ذیل می‌‏باشد:

۱) ارزش غذایی مناسب

مقدار چربی ۶/۸درصد، مواد ازته ۲۱/۸ و میزان انرژی حاصل از ۱۰۰ گرم قسمت خوراکی آن حدود ۱۵۹ کالری می‏‌باشد که رقمی نسبتاً بالاست.

۲) تحمل شوری

ماهیانی اوری‏‌هالین بوده و قدرت تحمل از آب شیرین تا آبهای اقیانوسی و حتی شورتر را تحمل نماید. بنابراین امکان پرورش آن در آبهای شیرین، لب شور و شور وجود دارد.

۳) زنجیره غذایی پست

دتریت‌‏خوار بوده و قدرت تبدیل این مواد را به پروتئین دارد.

۴) گسترش جهانی

در بسیاری از آبهای دنیا یافت شده و پراکنش گسترده‌‏ای در دنیا دارند.

۵) عمومیت مصرف

برای بسیاری از مردم دنیا جهت مصرف خوراکی مقبول است.

۶) امکان پرورش توام با سایر ماهیان

بدلیل نداشتن رقابت غذایی با سایر ماهیان پرورشی، در بسیاری از نقاط دنیا، با سایر گونه‌‏های پرورشی، بصورت توام پرورش داده می‌‏شود.

پیوند کفال ماهیان به دریای خزر

خصوصیات ویژه و مطلوب کفال ماهیان و درنتیجه سازگاری آنان با شریط متفاوت موجب شده است که این ماهیان از آبهای اقیانوسی به دریاچه‏‌های شیرین، لب شور و شور داخلی معرفی گردد.یکی از انواع این معرفی، ورود کفال ماهیان به دریای خزر می‌‏باشد. منشا کفال ماهیان دریای خزر از دریای سیاه می‌‏باشد.

روس‌ها، اولین بار در سال ۱۹۰۲ و سپس طی سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵ اقدام به انتقال سه گونه از این ماهی (Mugil cephalous, Liza saliens , Liza aurata) به دریای خزر نمودند. روس‌ها در اولین تلاش خود در سال ۱۹۰۲، در حدود ۶۰۰ قطعه ماهی کفال را با راه آهن به ناحیه مخاچ قلعه دریای خزر حمل نمودند که موفقیتی بدنبال نداشت. دلایل عدم موفقیت روس‌ها بصورت زیر بیان شده است:

۱) محل رهاسازی ماهیان در نزدیکی ساحل و در حد شکست امواج بود.

۲) به علت شرایط نامناسب حمل اکثراً ضعیف شده و بلافاصله بعد از رهاسازی به حالت تلف شده به کنار ساحل آمدند.

انتقال کفال بصورت انبوه (۳ میلیون قطعه) و طبق یک برنامه مدون از سال ۱۹۳۰ آغاز و تا سال ۱۹۳۵ ادامه یافت.

از سه گونه ماهی معرفی شده به خزر، دو گونه آن (Liza saliens , Liza aurata) بصورت کاملا موفقیت‌آمیز به دریای خزر پیوند خورده و امروزه بصورت تجاری صید می‏‌گردند، اما پیوند گونه سوم (Mugil cephalous) در این دریا با شکست مواجه شد.

پروبانوف در سال ۱۹۵۹ دلایل موفقیت پیوند این دو گونه را به صورت زیر بیان نموده است:

۱) آب دریای خزر گرمتر (۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‏‌گراد) از آب دریای سیاه (۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) می‌‏باشد.

۲) میانگین درجه حرارت ماهیانه خزر ۳ درجه سانتی‏گراد بیش از دریای سیاه است.

۳) حداکثر درجه حرارت در دریای سیاه در ماه اوت (مرداد و شهریور) و در دریای خزر در ماه ژوئیه (تیر و مرداد) می‏‌باشد.

۴) مناطق کم عمق جهت زیست کفال ماهیان در دریای خزر به مراتب بیشتر از دریای سیاه می‌‏باشد.

تکثیر کفال ماهیان

۱) تکثیر کفال ماهیان در دنیا

تکثیر مصنوعی ماهی کفال، اولین بار در سال ۱۹۳۰ در ایتالیاو با تکنیکی مشابه با ماهی آزاد، انجام شد.

بعدها تایوانی‏‌ها این تکنیک را با تزریق هورمون گسترش دادند. ماهیان مولد در مرحله مهاجرت تخم‌ریزی از آذر تا بهمن ماه صید شدند که نرها ۴ ساله و ۱/۲ کیلوگرم و ماده‌‏ها ۴ تا ۶ ساله و ۲ کیلوگرم بودند. در تکثیر کفال ماهیان، قطر مناسب تخمک جهت شروع عملیات تکثیر و انجام القای هورمون ۶۰۰ میکرون می‌‏باشد. اوولاسیون در درجه حرارت ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی‏گراد و شوری ۳۲/۵ تا ۳۳ گرم در لیتر انجام شد و از روش لقاح خشک استفاده گردید. در این روش، تفریخ تخم‌ها در درجه حرارت ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد ۵۰ تا ۶۰ ساعت بطول انجامید.

اسرائیلی‌ها نیز با استفاده از سه بار تزریق هیپوفیز کپور معمولی به موفقیت‌هایی در تکثیر این ماهی دست یافتند. (تزریق اول ۱/۶ هیپوفیز به ازای هر کیلو وزن بدن ماهی ماده و تزریق‌های دوم و سوم ۲ غده هیپوفیز به ازای هر کیلو وزن بدن ماهی ماده).

بچه ماهیان نورس(Fry) کفال ماهیان از روز سوم‏، شروع به تغذیه فعال می‌‏نمایند. تعداد ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ لارو را می‌‏توان در یک تشت به قطر یک متر و ارتفاع چند سانتی‏متر که بستر آن با خاک پوشیده شده، و با پرده‌‏های پلاستیکی همانند گلخانه در‏آمده است، نگهداری نمود.

۲) تکثیر کفال ماهیان در ایران

برای اولین بار در تیر ماه ۱۳۷۷ بالغ بر ۱۰۰۰ قطعه از ماهیان پنج ساله با وزن متوسط ۱/۵ تا ۲ کیلوگرم که بصورت بچه ماهی در سال ۱۳۷۳ از هنگ کنگ وارد و در ایران پرورش یافته بودند در سه استخر خاکی ایستگاه پرورش ماهیان آب شور گمیشان جهت مولد‏سازی معرفی شدند. این کار تا سال ۱۳۸۱ ادامه یافت. در این ایستگاه، غذادهی در دو نوبت به مقدار ۳ تا ۶ درصد وزن بدن از طریق استقرار ۸ تشت انجام می‏‌گرفت.

تغذیه کفال ماهیان

بطور کلی سه مرحله مجزای تغذیه‏‌ای برای کفال ماهیان در نظر می‌‏گیرند:

۱) تغذیه بچه ماهیان با پلانکتون‌ها به مدت تقریبا کوتاه همزمان با گسترش ماهیان در آب‌های باز و قبل از رسیدن به مناطق ساحلی.

۲) تغذیه مختلط پلانکتونی توام با مصرف جانوران کفزی که مختص ماهیان نزدیک به یکسال و یکساله است.( دیاتومه، جلبک‌های ریز و سخت‏پوستان کوچک).

۳) تغذیه از مواد دتریت موجود در بستر دریا (اجسام آلی فاسد شده، مراحل مختلف دیاتومه‌‏ها، خزه‏‌ها، داینوفلاژله‌ها، فرامینیفرها، جلبک‌های تاژکدار، پاروپایان، شن و ماسه و…)

پرورش کفال ماهیان در دنیا

الف) فلسطین اشغالی

پرورش کفال ماهیان در اسرائیل بعد از سال ۱۹۴۰ آغاز و شدیداً رو به پیشرفت و افزایش است.Mugil capito, Liza aurata و به میزان کمتر Mugil cephalus در پرورش پلی‏کالچر با کپور معمولی و تیلاپیا به عنوان ماهی اصلی هستند. در این کشور بچه‏ماهیان نورس از خلیج‌های دریای مدیترانه جمع‏‌آوری می‏‌شوند.

یکی از روش‌های موفقیت‌‏آمیز، مورد استفاده در پرورش تجاری کفال دراسرائیل این است که ۱۲۰۰ قطعه کپور، ۱۰۵۰قطعه تیلاپیا و ۶۰۰ قطعه ماهی کفال در هکتار، جهت پرورش کشت شوند. مدت پرورش برای کفال و تیلاپیا ۱۲۰ تا ۱۵۰ روز است.

در سال ۱۹۶۴، اسرائیلی‌ها برای اولین بار اقدام به پرورش آزمایشیMugil cephalus و تیلاپیا در Vinciniti در بحرالمیت نمودند (شوری ۳۶ تا ۱۴۶ گرم در لیتر). در یک استخر۸/۰ هکتاری، کفال‌های ۵۰ گرمی به نسبت ۲۱۴ قطعه در هکتار و تیلاپیا ۵۰ گرمی به نسبت ۱۳۹ قطعه در هکتار ذخیره‏‌سازی نمودند. کل محصول این استخر در یک فصل پرورش ۱۰۹ روزه، ۱۵۵۱ کیلوگرم در هکتار بود که ۵۱۲ کیلوگرم آن که ۴۴/۳% را شامل می‏‌شد، مربوط به کفال بود.

ب) ایتالیا

در ایتالیا، پرورش کفال به صورت Valley Culture در ونیز گسترش زیادی دارد.

Valley‌ها نواحی ساحلی هستند که با دریچه‏‌سازی و دیواره‏‌های اطراف بعنوان سواحل و خلیج‌های اصلاح شده برای تولید Bream ، Bassو مارماهیان و نیز کفال‏ ماهیان بکار می‌‏برند. کل محصول سالیانه در این سیستم پرورشی بین ۹۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار متغیر است.

ج) هندوستان

بطور کلی پرورش کفال‏ ماهیان در حوزه اقیانوس هند از اهمیت بیشتری نسبت به حوزه مدیترانه برخوردار است. چراکه کفال‏ ماهیان آسیایی، عادات غذایی متنوع‏‌تری را نسبت به گونه‏‌های کفال اروپایی از خود نشان می‌‏دهند. در هندوستان علاوه بر Mugil cephalus ، M. macrolepis، M.dussumieri و M. trochelli نیز مورد توجه پرورش‌‏دهندگان قرار دارد. در هندوستان نیز برداشت از دریا صورت می‏‌گیرد و زمان برداشت بچه ماهیان از دریا از مهر ماه تا اردیبهشت ماه است.

محصول سالیانه استخرهای پرورشی کفال ماهیان در این کشور، بر حسب میزان رهاسازی، حاصلخیزی استخر و نیز میزان ونوع غذای داده شده بین ۱۵۰ تا ۱۵۰۰کیلوگرم درهکتار می‌‏باشد.

د) اندونزی

انواع کفال ‏ماهیان پرورشی در اندونزی شامل M. dussumieri, M. engeli و M. tade می‌‏باشد. بچه ماهیان کفال در اندونزی، از سواحل West monsoon از مهر ماه تا اردیبهشت ماه صید می‌‏گردند.

پرورش‌‏دهندگان اندونزیایی بر حسب درجه شوری استخر، تخصصی‏ کردن کپور یا ماهی شیر را ترجیح می‌‏دهند، اما کفال ‏ماهیان که در حد رقابت با ماهی شیر است، معمولا مانند یک ماهی بیگانه در آبهای لب‏شور جاوه و ماهی اصلی جزیره اندونزی تو‏صیه می‌‏شود.

پرورش کفال‏ ماهیان در اندونزی معمولاً در استخرهای با دیواره‏‌های سست و استخرهایی که هزینه تعمیراتشان بیش از در‏آمدشان باشد صورت می‏‌گیرد. در این استخرها عموماً از M. engeli برای پرورش استفاده می‏‌کنند. محصول سالیانه در چنین حالتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

ه) فیلیپین

در این کشور نیز کفال ‏ماهیان بعنوان یک ماهی فرعی در کنار ماهی شیر، بعنوان ماهی اصلی و تیلاپیا می‏‌باشد. متوسط محصول سالیانه کفال ماهیان در فیلیپین ۳۳۶ کیلوگرم در هکتار عنوان شده است.

و) چین

پرورش ماهی کفال در چین همانند سایر گونه‌‏های پرورشی در بالاترین حد خود در میان کشورهای آسیایی، توسعه و پیشرفت داشته است. در چین همواره ماهی کفال در درجه دوم اهمیت، بعد از کپور ماهیان چینی قرار دارد.

ز) هنگ کنگ و تایوان

در خلال انقلاب کمو‏نیستی در چین، تهیه و تدارک بچه ماهیان نورس کپور ماهیان چینی برای پرورش‌دهندگان تایوان و هنگ کنگ، نسبت به فراهم‏ کردن بچه ماهیان کفال بسیار مشکل‌تر بود و این امر موجب توسعه پرورش کفال ماهیان در این کشورها شد.

تنها گونه کفال پرورشی در چین، هنگ‏ کنگ و تایوان Mugil cephalus می‌‏باشد. بچه ماهیان نورس (۲۵ تا ۴۵ میلی‌متری) در اواخر پائیز و زمستان از آبهای ساحلی، در جزر و مد‌های ضعیف، صید می‏‌گردند. بچه ماهیان صید شده، در استخرهای زمستان‏ گذرانی ذخیره و در بهار، وقتی به طول ۷۵ میلی‏متر و وزن ۲/۴ گرم رسیدند به استخرهای پرورشی کپور ماهیان چینی معرفی می‏‌گردند.

در آبهای لب‏شور این استخرها، ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ در هکتار، بچه ماهیان انگشت ‏قد ۷۵ میلی‌متری کفال، همراه با۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ در هکتار از بچه ماهیان انگشت ‏قد کپور ماهیان چینی‏، از اواسط بهمن ماه تا اواسط اردی بهشت ماه اضافه می‏‌گردد. امکان افزایش دوباره کفال ماهیان بزرگتر در اواخر بهار وجود دارد.

تنوع کپور ماهیان چینی مورد استفاده، بر حسب تنوع غذایی استخرها، تعیین می‏‌گردد. تعداد کفال ماهیان در این استخرها، وقتی به وزن حدود ۱۴۰ گرم رسیدند، به ۳۵۰۰ قطعه در هکتار تقلیل می‌‏یابد. بالاترین رقم محصول کفال ماهیان بعد از یک دوره پرورش ۳۰۰ روزه، ۲۵۰۸ کیلوگرم در هکتار ذکر شده است.

منبع: سایت شیلاتی‌ها