سندرم کبد چرب در گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سندرم کبد چرب بیماری گاوهای چاقی است که چند روز تا زایمان آنها باقی مانده است. بیشتر گاوهای شیری در اوایل دوره شیردهی از نظر انرژی در حالت منفی هستند که این مساله ممکن است موجب تجزیه چربی ذخایر بدنی و به دنبال آن افزایش سطوح اسید‌های چرب غیر اشباع NEFA در خون شود. با افزایش اسیدهای چرب در خون، کبد شروع به دخیره این اسیدهای چرب آزاد می‌کند. این اسیدهای چرب در کبد به گلیسیرید تبدیل می‌شوند که نتیجه آن ایجاد عارضه سندروم کبد چرب در این گاوهای شیری است.

علائم کبد چرب در گاوها

این بیماری علائمی شبیه به بیماری کتوزیس و دیگری بیمارهای متابولیکی چون تب شیر و ورم پستان دارد که مهترین آنها اختلال در اشتها و افسردگی دام است.

بیشتر بدانیم:
بیماری کتوز (Pregnancy Toxemia یا Ketosis)
فلج زایمان گاو یا تب شیر (Milk fever) کاهش کلسیم خون
ورم پستان در گاو (mastitis)

درمان کبد چرب در گاوها

درمان کبد چرب برای گاوها بسیار مشکل است زیرا این گاوها پاسخ مناسبی به درمان نمی‌دهند. برای درمان کبد چرب از همان روش‌های درمانی بیماری کتوزیس (مانند تزریق داخل وریدی گلوکز) استفاده می‌شود اما از آنجایی که این درمان قطعی نبوده و هزینه بالایی نیز دربردارد بهترین راه حذف دام است.

پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب در گاوها

مهمترین راه برای پیشگیری از بروز این عارضه طراحی یک برنامه غذایی صحیح و کامل است. مدیریت تغذیه دام باید به گونه‌ای باشد که حتی‌الامکان از آزادسازی اسیدهای چرب جلوگیری شده و تعادل منفی انرژی در گاوها مخصوصاً در اوایل دوره شیردهی به حداقل برسد.

بهتر است دامدار مرتباً وضعیت بدنی گاو را زیر نظر داشته باشد و تا اواخر دوره شیردهی تعادل وزن را در گاو نگه دارد. بهترین وضعیت بدنی برای گاوها در دوره خشکی محدوده ۵/۰ ± است.

منبع: livesheep