گنادورلین، فرتیرلین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گنادورلین یک فاکتور آزاد کننده هیپوتالاموسی دکاپپتیدی است که وظیفه آن آزادسازی LH  و FSH  از لب قدامی هیپوفیز می‌باشد. تجویز گنادورلین منجر به آزادسازی  LH و FSH  از لب قدامی هیپوفیز می‌شود، بطوریکه بعد از 1 تا 2 ساعت حداکثر مقدار خونی ایجاد می‌شود و سریعاً در عرض 4  تا 6 ساعت کم می‌شود.

هورمون‌های گنادوتروفیک سیکل فحلی در جنس ماده و عمل اسپرم‌سازی را در جنس نر  کنترل می‌کنند. در جنس ماده FSH  مسئول رشد فولیکول جهت متصل شدن به سلولهای گرانولوزا و تحریک تولید استرادیول می‌باشد.

LH مسئول بلوغ نهایی و تخمک گذاری جهت متصل شدن به سلول های تکافولیکول‌های درحال رشد و تحریک تولید آندروژن می‌باشد. این آندروژن‌ها که عمدتاً تستوسترون و اندروستندیون می‌باشند، به داخل سلول‌های گرانولوزا نفوذ کرده و تبدیل به 17 بتا استرادیول برای سیستم آروماتاز می‌شوند.

شکل دارویی: محلول استریل تزریقی.

گروه دارویی: هورمون.

ترکیب دارو: هر میلی‌لیتر حاوی 100 میکروگرم گنادورلین به شکل ملح استات می‌باشد.

فارماکوکینتیک گنادورلین

گنادورلین از محل تزریق عضلانی سریعاً جذب می‌شود. گنادورلین سریعاً در لب قدامی هیپوفیز توسط آنزیمهای پیپتیداز به پیپتدهای غیرفعال کوچکتر و اسیدهای آمینه متابولیزه می‌شود. متابولیت‌ها به طور اولیه از طریق ادرار و نیز بازدم دفع می‌شود. نیمه عمر پلاسمایی گنادورلین کوتاه و تقریباً  20  دقیقه در گاو می‌باشد. غلظت گنادورلین در محل تزریق عضلانی در عرض 24  ساعت به پایین‌تر از حد مقدار قابل اندازه‌گیری می‌رسد.

موارد مصرف گنادورلین

1- کیست‌های تخمدانی: فرتیرلین در گاوهای شیری جهت درمان کیست‌های فولیکولی بکار می‌رود. کیست‌های تخمدانی فولیکول‌های تخمک‌گذاری نشده همراه با لوتئولیزاسیون ناقص می‌باشد که منجر به نمفومانی یا فحلی نامنظم می‌شود. از نظر تاریخی، کیست‌های تخمدانی منابع خارجی (اگزوژن) هورمون‌های تحلیل برنده (LH) مانند گنادوتروفین کوریونیک انسانی جواب می‌دهند. فرتیرلین باعث آزادسازی منابع درونی (اندوژن) LH می‌شود که نتیجه آن تخمک‌گذاری و لوتئولیزاسیون می‌باشد.

2- همزمان سازی سیکل فحلی: فرتیرلین همراه با کلوپروست جهت همزمان سازی سیکل فحلی بکار می‌رود که این باعث فیکس شدن زمان تلقیح مصنوعی گاوهای شیری و گوشتی می‌شود.

مقدار و روش مصرف فرتیرلین

گاو:

1- کیست‌های تخمدانی: 1/5 میلی‌لیتر فرتیرلین به صورت تزریق عضلانی

2- همزمان سازی سیکل فحلی:

الف- تزریق 1/5 میلی‌لیتر (150 میکروگرم گنادرولین) در روز صفر.

ب- تزریق 500 میکروگرم کلوپروست به صورت عضلانی 6 تا 8 روز پس از تزریق فرتیرلین.

ج- تزریق 1/5 میلی‌لیتر (150 میکروگرم گنادرولین) 30 تا 72 ساعت بعد از تزریق کلوپروست.

صفر تا 24 ساعت بعد از تزریق دوم فرتیرلین گاو را تلقیح کنید و یا به محض مشاهده فحلی، گاو تلقیح شود.

دوره پرهیز از مصرف: ندارد.

موارد منع مصرف فرتیرلین

در دامهای حساس به گنادورلین مصرف فرتیرلین ممنوع است.

شرایط نگهداری:

دارو در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. توصیه میشودکه در مناطق گرمسیری و در فصول گرم حتماً شرایط نگهداری ذکر شده رعایت شود. شیشه خالی را پس از مصرف درداخل کاغذ  پیچیده و داخل ظرف زباله بیندازید.

بسته بندی:

این دارو در ویال‌های 10، 20و 50 میلی لیتری عرضه می گردد.

گنادورلین، فرتیرلین
بسته بندی سابق این محصول