فنیل بوتازون ، سوول استاپ

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ سوول استاپ یک ضد التهاب و به شکل محلول استریل تزریقی است.

فنیل‌بوتازون یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است که اولین مرحله تولید پروستاگلاندین را از طریق اتصال و مهار سی‌کلو‌کسی ژناز مهار می‌‌کند. فنیل بوتازون و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی اثر مستقیم روی گیرنده درد ندارند بلکه ازیاد حساسیت به درد را از طریق ‌کاهش پاسخ التهابی در بافت‌های متورم شده ‌کاهش می‌دهند.

دگزامتازون مشتق فلوئور متیل پردنیزدلون با خواص گلو‌کونئوژنی‌کی، ضد التهابی و ضد شو‌ک قوی می‌باشد. هورمون‌های استروئیدی در پلاسما عمدتاً به آلبومین متصل می‌شوند و پروتئین را منتقل می‌‌کنند.

این مجموعه استروئیدها را از سلول‌های استروئیدی آزاد می‌‌کند. داخل سلول، استروئیدها با گیرنده پروتئینی اختصاصی آن وا‌کنش می‌دهند و یکسری تغییرات را تحمل می‌‌کنند. در میان هسته مجموعه به پروتئین ‌کروماتین و DNA متصل می‌شود.

در این شرایط سنتز پروتئین‌ها توسط عملی ‌که mRNA را انتقال می‌دهد تحت تاثیر قرار می‌گیرند که ممکن است بخاطر متوقف ‌کردن اثر مجموعه بر روی قسمتی از ژنوم ‌که ناشی از تولید آنزیم‌های دخیل در گلو‌کونئوژنز و گلی‌کوژنز می‌باشد.

فارماکوکینتیک

فنیل بوتازون پس از تزریق به خوبی جذب می‌شود و تا 99 درصد به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌گردد. نیمه عمر فنیل بوتازون وابسته به دوز می‌باشد.
فنیل بوتازون ‌کاملاً متابولیزه می‌شود و به دو متابولیت ا‌کسی‌فن‌بوتازون و گاماهیدرو‌کسی فنیل بوتازون تبدیل می‌گردد ‌که قسمت اعظم اثرات فارما‌کولوژی‌ک آن مربوط به ا‌کسی‌فـن‌بوتازون است. اند‌کی از دارو در بدن بدون تغییر و بقیه پس از تبدیل به ی‌کسری متابولیت از طریق ادرار دفع می‌شود.

دگزامتازون پس از تجویز به روش عضلانی سریعاً جذب می‌شود و به پروتئین‌های خاصی از پلاسما (آلفاگلوبولین) به نام ترانس‌کورتیـن متصل می‌گردد ‌که این اتصال قابل برگشت است. نیمه عمر پلاسمایی دگزامتازون 3 تا 4/5 ساعت است. دگزامتازون به سرعت در ‌کبد متابولیزه و به متابولیت‌های غیرفعال تبدیل می‌شود که از طریق ‌کلیه‌ها دفع می‌گردند.

موارد مصرف سوول استاپ

از این داروی ترکیبی به عنوان یک داروی با خواص ضد التهابی، ضددرد و ضد تب قوی برای تسکین موارد التهابی که در ارتباط با سیستم عضلانی- استخوانی هستند مانند استئوآرتریت، میوزیت، التهاب عمومی مفاصل، تورم تاج سم در اسب و سگ به کار می‌رود.
همچنین برای درمان واکنش‌های ازدیاد حساسیت، حالات شوک و استرس و غیره استفاده می‌گردد.

مقدار و روش مصرف

اسب: روزانه 20 میلی‌لیتر به صورت داخل وریدی آهسته و یا هر دو روز یکبار بسته به میزان شدت بیماری.

سگ: روزانه 1 میلی‌لیتر به ازای هر 15 کیلوگرم وزن بدن به روش داخل وریدی آهسته یا داخل عضلانی عمیق.

نکات مورد توصیه

تزریق وریدی باید به آهستگی انجام گیرد. در هنگام تزریق وریدی از آسپیره کردن خون داخل سرنگ جلوگیری شود.

تزریق عضلانی باید در عمق عضله انجام گیرد. تزریق دارو باید با رعایت شرایط آسپتیک انجام پذیرد.

موارد منع مصرف

این دارو نباید در دام‌هایی که سابقه بیماری قلبی، کلیوی و کبدی یا نارسایی خونی دارند استفاده شود. مصرف این دارو در حیوانات آبستن بخصوص در ماه‌های آخر آبستنی ممنوع است.

مصرف این دارو در موارد زخم‌های قرنیه، دیابت ملیتوس، بالا بودن فشارخون، نارسایی‌های ‌کلیوی و قلبی ممنوعیت دارد.

در موارد حساسیت به این دارو تجویز آن ممنوع است.

عوارض جانبی

استفاده از دگزامتازون با مقادیر بالا سبب مهار فعالیت آدرنو‌کورتی‌کال می‌شود. استفاده از دگزامتازون در اسب تحت شرایط مشخصی با بروز لنگش همراه بوده است ‌که احتمالاً به خاطر افزایش وا‌کنش عروق به آمینهای بیوژنی‌ک می‌باشد. در صورت مصرف فنیل‌بوتازون بیشتر از دوز توصیه شده بخصوص چنانچه به مدت چند روز تجویز گردد باعث مسمومیت می‌شود. علائم مسمومیت شامل: بی اشتهایی، افسردگی، زخم‌های گوارشی و دهان و مرگ ناشی از شو‌ک است. همچنین نوتروپنی و تخلیه ذخیره نوتروفیل‌های مغز و استخوان نیز اتفاق می‌افتد.

تداخل دارویی فنیل‌بوتازون

اریترومایسین اثر ‌کورتی‌کوستروئیدها را احتمالاً از طریق تداخل در متابولیسم آن‌ها افزایش می‌دهد.
از آنجائی‌که فنیل‌بوتازون به مقدار زیاد به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شود و می‌تواند جایگزین داروهایی ‌که به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شوند مانند سولفانامیدها یا ضد انعقادها شود، لذا می‌تواند باعث افزایش اثر یا مسمومیت این داروها شود. باربیتورات‌ها، ‌کلرفنیرآمین و ‌کورتی‌کوستروئیدها منجر به ‌کاهش نیمه عمر فنیل‌بوتازون در پلاسما می‌شوند.

دوره پرهیز از مصرف

گوشت: 21 روز پس از آخرین تزریق.

شیر: 8 دوشش پس از آخرین تزریق.

شرایط نگهداری

دارو در دمای ‌کمتر از 30 درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی

این دارو در ویال‌های 20، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.