چاقی گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ امروزه چاقی یکی از مشکلات مهم سلامتی در گربه‌ها به حساب می‌آید و ریسک ابتلای گربه‌ها به یک سری بیماری‌ها از جمله درد مفاصل، دیابت و یا مشکلات کبد را افزایش می‌دهد. اگر شما بتوانید استخوان پشت و دنده‌های گربه را بدون اینکه زیاد فشار بیاورید احساس کنید، وزن گربه شما نرمال است. شما باید بتوانید ظاهر دور کمر بین دنده‌ها و مفصل ران را از بالا ببینید. و وقتی از کنار به گربه نگاه می‌کنید باید بتوانید یک برآمدگی در شکم بین ران و دنده‌ها ببینید.

فعالیت گربه خود را افزایش دهید و به آنها اسباب‌بازی‌هایی بدهید که به حرکت کردن تشویق شوند.

به تغذیه گربه خود اهمیت بدهید و به آنها غذاهای چاق‌کننده ندهید، به جای غذاهای مضر به آنها عشق و علاقه هدیه کنید.

چاقی در نتیجه جذب و ترکیب زیاد انرژی غذا (کالری) در برابر میزان زیاد نیازهای متابولیکی حیوان می‌باشد. انرژی بیش از حد به صورت چربی ذخیره می‌شود.

عوامل موثر بر چاقی گربه‌

عوامل محیطی: تغذیه بیش از حد در سنین اولیه، در معرض غذاهای بسیار پسندیده، عدم فعالیت فیزیکی، درجه‌ای از فعالیت کورتیکال (استرس، آشفتگی روانی)

عوامل فیزیولوژیکی: آبستنی، افزایش پاسخ به مرکز اشتها در هیپوتالاموس

عوامل ژنتیکی

 عوامل عصبی: اختلال یا تومور هیپوتالاموس، اختلال یا تومور هیپوفیز

عوامل هورمونی: افزایش استروژن در ماده‌های  عقیم و کاهش نسترسترون در نرهای عقیم. (عقیمی‌باعث کاهش فعالیت فیزیکی) - هیپوتیروئیدیسم، هیپرآدرنوکورتیسم، دیابت ملیتوس، تومور سلول‌های بتا ( انسولینوما)

داروهای ایجادکننده پرخوری: گلوکوکورتیکوئیدها، استات مژسترول (گربه)، درمان ضدتشنج (فنوباربیتال، پریمیدون)

چاقی گربه

 دلایل چاقی گربه

عمومی‌ترین عامل چاقی در حیوانات کوچک خوردن بیش از حد غذا نسبت به میزان صرف انرژی در حالت ورزش می‌باشد.  خوردن بیش از حد غذا در سنین کم ( ٤ – ٦ ماه اولیه زندگی) باعث افزایش تولید سلول‌های چربی گردیده و حیوان را به چاقی مستعد می‌کند. تغذیه آزاد انتخابی، تغذیه با غذاهای مطبوع و باقی‌مانده از غذاهای خانه و عکس‌العمل‌های رفتاری نسبت به غذا و رقابت عمومی در غذا باعث ایجاد مشکلات افزایش وزنی می‌گردد.

عدم فعالیت فیزیکی در هر حیوان عامل مهم  چاقی می‌باشد. تعداد سلول‌های چرب به تدریج با گذشت سن افزایش می‌یابد. این واقعیت همراه با کاهش میزان متابولیسم پایه می‌باشد.

داروهای خاصی (گلوکوکورتیکوئیدها، استات مژسترول، فنوباربیتال) نیز قادر به ایجاد حالت پرخوری هستند و درصورتی‌که حیوان مورد ارزیابی قرار نگیرد چاقی اتفاق می‌افتد.

منبع: ایرادیتا