انواع سگ هاسکی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگهای نژاد هاسکی مناسب برای زندگی در سرمای قطبی و حمل سورتمه هستند. سیبرین‌هاسکی سگ زیبایی برای نمایش و همچنین سگی کاری است و نسبت به آلاسکن‌هاسکی پوشش زخیم‌تری دارد و جثه‌اش کمی بزگتر می‌باشد، که باعث می‌شود تحمل سرمای بیشتری را داشته باشد.

نژاد سگ موردنظر خود را بیابید.

 

سیبرین‌هاسکی  از سفید برفی تا کاملا سیاه یافت می‌شود. دارای انرژی زیاد، بسیار پرجنب‌وجوش و وفادار به صاحبش است. این سگ مقاوم و کاری مشتاقانه با انسان تعامل برقرار می‌کند و همدم و همراه بسیار خوبی است اما سگ مناسبی برای محافظت و نگهبانی نیست. سیبرین‌هاسکی علاوه بر اینکه سگ مناسبی برای کشیدن سورتمه است با خلق‌وخوی بسیار خوبش می‌تواند حیوان خانگی خوبی برای خانواده‌ها باشد.

سیبرین‌هاسکی

آلاسکن‌هاسکی  سگی مناسب برای کشیدن سورتمه در سخت‌ترین شرایط است که نسبت به سیبرین‌ها سریعترند و به راحتی می‌توانند مسافتهای طولانی‌ای را بدوند و به‌طور رسمی سگی پرانرژی، زیرک، چابک و تنومندی است که سگ کار محسوب می‌شود. از نظر خلق‌وخوی همچنین رنگها و صفات و خصوصیات فردی مانند نژادهای آبا و اجدادی هاسکی‌هاست و به‌طورکلی مهربان و ماجراجو هستند. به‌خاطر سرعت بالا و توانایی دویدن در این نژاد گاهی سگ مسابقه نیز محسوب می‌شوند.

تفاوت آلاسکن نسبت به سیبرین پوشش نازکتر، ظاهر باریکتر، تحمل کمتر نسبت به سرما و تمایل فراوان به فعالیت در آلاسکن‌هاست.

آلاسکن‌هاسکی

هاسکی یوروهُند (Eurohound)

از ترکیب نژاد هاسکی با پوینتر موکوتاه (shorthaired pointer) آلمانی یا انگلیسی، سگی با پوشش کرکی، تیزپا و سریع پدید می‌آید با نام یوروهند، این سگ‌های قدرتمند کنار بستگان هاسکی خود در برف راه‌پیمایی می‌کنند و ازنظر تیزپایی و جهت‌یابی در برف بسیار باارزشند.

سگ یوروهُند

سگ‌های مشابه هاسکی

بسیاری از سگهای قطبی با سابقه‌ای طولانی در زندگی و کار در میان جوامع بومی آب‌و هوای سرد، صفات و خصوصیات هاسکی‌ها را دارند.

سگ کمیاب و نادر اقوام اینویت کانادایی (Canadian Inuit dog) و سگ اسکیمویی بسیار کاری، سورتمه‌ران و شکارچی‌اند، و عضوی از خانواده هاسکی‌ها محسوب می‌شوند.

سگ اینویت کانادایی

سگ آلاسکن مالاموت (Alaskan Malamute) ممکن است بسیار شبیه آلاسکن‌هاسکی باشد، اما بزرگتر، قویتر بوده و برای حمل بارهای سنگین ساخته شده است.

سگ مالاموت آلاسکایی

سگ گرین‌لند  (Greenland dog) جنگجوی دنیای سگهاست که مانند هاسکی‌ها بسیار نیرومند و بزرگ هستند و به‌خاطر تسلط و تیزبینی و قدرت زیادی که دارند، برای کار و شکار بسیار مناسب‌تر است تا حیوان خانگی.

سگ گرینلند

سگ‌های لایکای روسی (Russian Laika) با پوشش ضخیم و دمی فرخورده، مانند هاسکی‌ها در برابر سرما مقاوم‌اند. ذاتاً شکارچی هستند و قدت کافی برای کشیدن سورتمه را نیز دارند.

سگ لایکای روسی

سگ آکیتای ژاپنی (Akita)، نمونه‌ای دیگر از سگ‌های قدرتمند هاسکی است با پوشش بسیار ضخیم که حتی بیشتر از سگهای سیبرین‌هاسکی به کار علاقه دارد.

سگ آکیتای ژاپنی

سگ بوهوند نروژی (Norwegian buhund) در ابتدا سگ نگهبان مزرعه بوده و سگ اِلخوند نروژی (Norwegian Elkhound) برای شکار تربیت شده است. هردوی این نژادها پوشش ضخیمی دارند و دم‌هایی که در پشت آنها فرخورده‌اند. هردوی این نژادها مانند سیبرین‌هاسکی طبیعت‌دوست و فعال هستند.

سگ بوهوند نروژی
سگ بوهوند نروژی

سگ اِلخوند نروژی
سگ اِلخوند نروژی

از ترکیب دو نژاد سیبرین و آلاسکن هاسکی باهم سگی با نام آلاسکن امِریندین هاسکی (Alaskan Amerindian husky) حاصل شده است که کاشگا (Kushga dog) نیز نامیده می‌شود. این پیوند نژادی ممکن است اتفاقی بوده یا تلاشی باشد برای به دست آوردن بهترین ویژگیهای هردو نژاد. ساختار و پوششی شبیه به هاسکی را دارد اما برخلاف هاسکی‌ها که دمی فرخورده دارند این نژاد دارای دمی افتاده است. سگ کار و سورتمه‌کشی آمریکایی است که بیشتر از 106 پوند وزن دارد و به اندازه سیبرین‌هاسکی اجتماعی و صمیمی نیست. 

آلاسکن امِریندین هاسکی

درواقع به‌طورکی هاسکی‌ها دو نوع هستند؛ سیبرین‌هاسکی و آلاسکن‌هاسکی. گاهی اوقات مالاموت را نیز در این گروه می‌شمارند، اما از نژاد دیگری هستند. و دیگر سگ‌های نام برده از نظر شاخص‌های ظاهری و خصوصیات رفتاری به هاسکی‌ها شبیه‌اند.

ترجمه و گردآوری: مهسا احمدزاده