انگل ایکتیوبودا نگاتریکس در ماهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جنس ایکتیوبودا نکاتریکس (کاستیا) (Genus Ichthyobodo) در چرخه زندگی این موجود دو مرحله انگلی وغیرانگلی وجود دارد که در مرحله غیرانگلی آن دارای شنای آزاد بوده و تغذیه نمی‌کند. ایکتیوبود تک یاخته گلابی شکل بسیار کوچکی است که به وسیله موهای جارو مانندی بنام تاژک حرکت می‌کند.

کاسیتا اغلب در سطح آبشش‌ها و پوست یافت می‌شود و در بچه ماهی نورس بیشترین اهمیت را دارد. این انگل در زیر میکروسکوپ تقریباً به اندازه سلول‌های پوست ماهی است ولی به خاطر حرکاتش از سلول‌های پوست قابل تشخیص است .

میزبانی انگل کاسیتا

در بین ماهیان سردآبی یا در آب‌های سرد همه‌گیری به کاستیازیس بسیار فراوان است. ایکتیوبودو دارای دامنه میزبانی بسیار وسیعی است.

تلفات در بین بچه ماهیان بین 43 تا 70‌درصد متغیر است. استرس ناشی از انتقال بخصوص در بچه ماهیانی که از محیط باز وارد مخزن‌های داخل سالن می‌شوند در افزایش شدت ابتلا موثر است. به نظر می‌رسد ماهیان تکثیریافته بعد از یک عفونت به یک ایمنی اکتسابی دست می‌یابند. بطور کلی شدت ابتلاء ماهیان در آبهای ساکن نسبت به آبهای جاری بیشتر است.

این انگل در آبهای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد مشاهده نمی‌شود و بچه ماهیان و ماهیان جوان بخصوص در دوران زمستان گذرانی به این انگل حساس‌تر می‌باشند. تکثیر این انگل در درجات 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد به سرعت و حتی در ظرف یک ساعت صورت می‌گیرد و در حرارت زیر 10 درجه سانتی‌گراد به صورت کیستی در می‌آیند.

انگل کاستیا

بیماری‌زایی ایکتیوبودا نکاتریکس

با افزایش یافتن این انگل در آبشش‌ها و ایجاد بیماری کاستیازیس آبشش‌ها متورم شده و ترشحات موکوسی افزایش می‌یابد، همچنین پوشش آبی رنگی روی پوست بصورت لکه‌های نامنظم پدیدار می‌گردد. در این حالت برخی ماهیان قادر به حفظ موقعیت خود در آب نبوده و نمی‌توانند به سطح آب بیایند و در صورت شدت عفونت در آبشش‌ها هیپرپلازی شدید لامل‌های ثانویه و چسبیدن آنها به یکدیگر بطور کامل آشکار می‌شود. تزاید سلولهای اپیتلیال و سلولهای موکوسی باعث انسداد گردش خون و در نهایت مرگ ماهیان می‌شود.

درمان انگل کاسیتا

حمام فرمالین استفاده از مالاشیت گرین و خشک کردن و آهک‌پاشی استخرها پس از بهره‌برداری راه‌های مبارزه و درمان بیماری کاستیازیس هستند.

بیشتر بدانیم: معرفی چند دارو در زمینه صنعت پرورش ماهی

نویسنده: آرش خسروی کوهی