انروفلوکساسین 10% (انروکین 10%)
محلول آنتی بیوتیک خوراکی ویژه طیور که هر میلی لیتر حاوی 100 میلی گرم ماده موثره انرو فلوکساسین می باشد .

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انروفلوکساسین یک ترکیب فلوروکینولون است که از طریق مهار غیرقابل برگشت آنزیم ژیراز (تیپII توپرایزومراز) باعث ممانعت از همانندسازی و در نتیجه مرگ میکروارگانیسم‌ها می‌شود(اثر باکتریسیدال دارو).

به علت مکانیسم عمل اختصاصی انروفلوکساسین، هیچ مقاومت میکروبی برعلیه آن و همزمان با سایر ترکیبات ضدباکتری دیگر دیده نمی‌شود. بنابراین این محصول بر میکروارگانیسم‌هایی که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های بتالاکتام، تتراسایکلین‌ها و آمینوگلیکوزیدها و ماکرولیدها مقاوم هستند نیز تاثیرگذار است.

انروفلوکساسین بر روی طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌های گرم منفی مانند اشریشیاکلی گونه‌های سالمونلا و کلبسیلا، سودوموناس ائروژنوزا، گونه‌های پروتئوس، سراتیا مارسنسس، یرسینیا، هموفیلوس سومنوس، ویبریوهمولیتیکوس، پاستورلا مولتوسیدا و پاستورلا همولیتیکا، اکتینوباسیلوس بروسلاکانیس، بردتلابرونشیس پتیکا، موراکسلابویس وسویه‌های کمپیلوباکتر و میکروارگانیسم‌های گرم مثبت مانند: سویه‌های استافیلوکوک، باسیلوس سرئوس، سویه‌های استرپتوکوک، کورینه باکتریوم پیوژنز، کلستریدیوم پرفرژنس و همچنین گونه‌های مایکوپلاسما گالی سپتیکوم، مایکوپلاسماسینوویه، مایکوپلاسمامله اگریدیس مقاوم به تایلوزین و تیامولین موثر می‌باشد. همچنین انروفلوکساسین دارای تاثیر کمی بر روی ارگانیسم‌های بی‌هوازی بوده و در درمان عفونت‌های ناشی از آن کمتر مصرف می‌شود.

نیم تا دو ساعت پس از تزریق مقدار انروفلوکساسین در سرم خون به حداکثر میزان خود می‌رسد و پس از یکبار مصرف غلظت این دارو تا 24 ساعت در محدوده درمان باقی می‌ماند. دفع از بدن از طریق مکانیسم‌های کلیوی بدون تغییر و غیرکلیوی (صفرا) با تبدیل به سیپروفلوکساسین می‌باشد.

مقدار و طریقه مصرف انروکین 10%

بصورت تزریق داخل عضلانی و زیر جلدی، 1ml برای 20 تا 40 کیلوگرم وزن بدن بمدت 3 تا 5 روز.

موارد مصرف انروفلوکساسین 10%

انروفلوکساسین در درمان عفونت‌های تنفسی، ادراری، گوارشی، پوستی چه به صورت عفونت منفرد و چه مخلوط به کار می‌رود. بیشتر جهت درمان عفونت‌های گوارشی مانند سالمونلوز، کلی باسیلوز و پاستورلوز و عفونت‌های ریوی و مجاری تنفسی مثل پلوروپنومونی، برونکوپنومونی و عفونت‌های مایکوپلاسمایی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی انروکین 10%

تزریق زیرجلدی می‌تواند باعث یک واکنش بافتی موضعی زود گذر بدون درد شود که این عوارض همچنین می‌تواند شامل تهوع و استفراغ و اسهال نیز باشد که با قطع تجویز این دارو ازبین خواهد رفت.

احتیاط:

در صورت استفاده همزمان این دارو و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی امکان ایجاد تشنج وجود دارد. 

گروه کینولون در حیواناتی که مشکوک به اختلالات کلیوی و اختلالات سیستم عصبی مرکزی می‌باشند با احتیاط مصرف شود.

از تماس مستقیم دارو با پوست و مخاطات چشم جلوگیری گردد. در صورت تماس موضع با آب و صابون شسته شود. در صورت ادامه تحریک موضع فورا به پزشک مراجعه شود.

شرایط نگهداری:

در جای خشک و دمای 15 تا 25 درجه سانتیگراد و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

از یخ زدگی محصول جلوگیری شود.