به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محسن مشکات با اشاره به اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک برای طیور عوارضی ندارد، تصریح کرد: اگر آنتی‌بیوتیک موجود در گوشت طیور از بدن آن خارج نشود، اثرات مضری برای انسان خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استفاده آنتی‌بیوتیک در طیور برای درمان بیماری‌‎های عفونی طیور است، افزود: شیوه‌هایی برای جلوگیری از انتقال بیماری از طیور به انسان انجام می‌شود.

مشکات ادامه داد: آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت حساب شده و درست مصرف می‌شوند؛ به طوری که روی مرغ‌ها آزمون آنتی‌بیوگرام انجام می‌شود. این آزمون برای استفاده از آنتی‌بیوتیکی که بیشترین اثر را در عامل بیماری دارد، به کار می‌رود.

معاون سازمان دامپزشکی توصیه کرد: آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای بیماری‌های عفونی انسان مورد استفاده است، برای طیور و دام‌ها استفاده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور معمول آنتی بیوتیک‌ها طی یک دوره دو هفته‌ای از بدن مرغ خارج شده یا به مواد دیگری تبدیل می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود طی آن دوره از ارسال مرغ به کشتارگاه خودداری شود.

مشکات یکی دیگر از برنامه‌های سازمان دامپزشکی را تشویق مرغداران به پرورش مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک عنوان کرد.

وی اظهار کرد: همان‌طور که پزشک در صورت بیماری برای انسان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند دامپزشک هم زمانی که تشخیص دهد بیماری عفونی در طیور و دام وجود دارد، طی یک چهارچوب مشخص برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.