خوابیدن-گربه-کنار-انسان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ صاحبان گربه به خوبی این را می‌دانند که گربه‌های کوچک اتاق نشیمن ما معمولاً هنگام خواب به سمت ما می‌آیند. در واقع، شب‌ها برای خوابیدن در کنار ما ابایی ندارند و در روز از چرت زدن در تماس با ما یا روی زانو ما لذت می‌برند. چگونه می‌توانیم این حرکت را توضیح دهیم؟ این رفتار برای در تماس بودن است یا برای گرم شدن؟ آیا همسفر کوچک ما عشق یا دلبستگی خود را به ما نشان می‌دهد؟ آیا او به دنبال احساس امنیت است؟ پاسخ این پرسش‌ها را در مقاله زیر می‌یابیم.

نیاز به تماس در طول خواب، ویژگی ذاتی گربه

از بدو تولد و در هفته‌های بعد، گربه‌ها به صورت گروهی و در تماس با مادر و خواهر و برادرشان می‌خوابند. این نیاز به تماس طبیعی است و باعث بقای حیوانات می‌شود. بچه گربه تازه متولد شده که نمی‌تواند دمای بدن خود را تنظیم کند، باید چند روز توسط مادر و برادران و خواهرانش گرم شود.

این بچه گربه ناشنوا و نابینا به دنیا می‌آید، به همین دلیل است که از لمس برای هدایت خود به سمت مادر و گرمای بدنش استفاده می‌کند. سپس سعی می‌کند تا حد امکان کمتر او را ترک کند تا زمانی که بتواند به تنهایی دمای بدنش را تنظیم کند، یعنی حدود سه هفته. متعاقباً این تماس نزدیک کاهش می‌یابد، اگرچه گربه در هنگام استراحت نیاز به گرمای را حفظ می‌کند.

همانطور که بزرگ می‌شود، رفلکس بقا ادامه می‌یابد. هنگام خواب، گربه آسیب‌پذیر است. بنابراین گرم نگه داشتن یک نیاز حیاتی است. از آنجایی که تماس با مادر پس از پیوستن حیوان به خانه جدید غیرممکن است، برای برطرف کردن نیاز خود به محافظت به گرمای انسان متکی است. گربه در آغوش یک فرد یا روی پاهایش می‌داند که می‌تواند بدون ترس از خطر یا یخ زدن تا حد مرگ، آرام بخوابد.

چرا گربه من دوست دارد نزدیک من بخوابد؟

گربه‌های بالغ به طور متوسط 16 ساعت و بچه گربه‌ها تا 20 ساعت در روز می‌خوابند. برخلاف ما انسان‌ها که شب‌ها می‌خوابیم و در روز بیدار هستیم، خواب گربه‌ها در طول روز ادامه دارد. از طرف دیگر، عمدتاً خواب آنها سبک است که به آنها امکان می‌دهد تقریباً بلافاصله بیدار شوند. این به آنها کمک می‌کند تا نسبت به محیط اطراف خود و منابع احتمالی خطر هوشیار بمانند. 40 درصد خواب گربه‌ها عمیق است. در این حالت، بچه گربه کوچک در حال خواب است و بیدار شدن از خواب دشوارتر است.

مطمئناً متوجه شده‌اید که گربه شما دوست دارد کنار شما یا حتی روی شما بخوابد. این رفتار جای نگرانی ندارد و طبیعی است. در واقع می‌توان آن را با چندین دلیل توضیح داد.

گربه من احساس امنیت می‌کند

همانطور که اشاره کردیم، گربه باید هنگام خواب احساس امنیت کند، چرا که در این مدت در برابر خطر آسیب‌پذیرتر است. دوستان گربه ما در خانه‌های ما امنیت دارند، اما آنها این نیاز به احتیاط را که از اجداد وحشی خود به ارث رسیده حفظ کرده‌اند. به همین دلیل است که گربه‌ها دوست دارند در ارتفاع بنشینند، محیط خود را زیر نظر بگیرند و بخوابند در حالی که دسترسی به آنها سختتر است.

گربه با نشستن در برابر صاحبش یا قرار گرفتن روی پا و بدن او، می‌داند که در امان است و در صورت خطر از او محافظت می‌شود. این یک نمایش اعتماد به نفس عالی است!

گربه من خانه خود را دوست دارد

فراموش نکنیم که تخت خواب شما قلمرو او به حساب می‌آید، درست مانند مبلتان، صندلی‌های راحتیتان یا هر وسیله‌ای که گربه روی آن می‌خوابد و در مقابل شما قرار گرفته است. از نظر او، شما این وسایل را با او شریک هستید. بنابراین او مخالفی ندارد که برای استراحت روی همان اثاثیه‌ای که شما دارید بنشیند.

گربه من راحتی را دوست دارد

گربه‌ها راحتی را دوست دارند، به خصوص هنگام خواب. اگر تختتان شما را به خواب دعوت می‌کند، با گربه‌تان نیز همین کار را می‌کند، زیرا نرمی تشک و نرمی ملحفه برای او بسیار خوشایند است.

گربه من، من را دوست دارد

گربه‌ها حیواناتی اجتماعی و دوستداشتنی هستند که به شدت به سرپرست خود وابسته می‌شوند. آنها باید زمانی را با او بگذرانند، بخوابند یا به سادگی در آغوش گرفته شوند. وقتی گربه کوچولوی شما روی تخت شما می‌پرد تا جلوی شما بنشیند و بخوابد، به این معنی است که او شما را دوست دارد و در حضور شما احساس خوبی دارد.

گربه من به دنبال گرما است

گربه‌ها معمولاً در زمستان بیشتر می‌خوابند، زیرا سرما باعث می‌شود انرژی بیشتری بسوزانند تا دمای بدن خود را در سطح خوبی نگه دارند. بنابراین گربه برای محدود کردن تلاش خود به دنبال منابع گرمایی است که به او کمک می‌کند گرمای خود را حفظ کند. شما با بدن گرم خود به مکانی ایده‌آل برای چرت زدن تبدیل می‌شوید!

به همین دلیل، گربه‌ها دوست دارند روی سر سرپرستان خود بخوابند، بخشی از بدن ما که گرمای زیادی از خود ساطع می‌کند. همین امر در مورد زانوها و قفسه سینه ما نیز صدق می‌کند، اگرچه بچه گربه‌ها فقط از آنها برای گرم نگه داشتن استفاده نمی‌کنند. در واقع، زانوهای ما مکان ایده‌آلی برای در آغوش گرفتن است در حالی که قفسه سینه ما تنفس منظم و ضربان قلب را منتشر می‌کند که برای حیوان تسکین‌دهنده و اطمینان‌بخش است.

به اشتراک گذاشتن تخت خود با گربه، تمرینی که مزایایی دارد

آیا به گربه خود اجازه می‌دهید با شما بخوابد؟ در واقع دلیلی ندارد که این کار را نکنید. این یک راه خوب برای تقویت روابط شما و ایجاد یک رابطه محکم و پر از همدلی و مهربانی است. علاوه بر این، گربه حیوانی است که به کاهش استرس کمک می‌کند. خرخر، نرمی و گرمای آن تاثیر مثبت مستقیمی بر سلامتی ما دارد، زیرا ترشح هورمون‌های شادی را تحریک می‌کند. و اگر گربه دوست دارد از گرمای سرپرست خود لذت ببرد، برعکس آن نیز صادق است.

با این حال، مشخص شده است که حضور گربه در رختخواب می‌تواند خواب را مختل کند. گربه که یک حیوان شب زنده دار است، شب‌ها گردش می‌کند و بلند می‌شود و مرتب به رختخواب برمی‌گردد، که می‌تواند آزاردهنده باشد، مگر اینکه به او بیاموزید که شب بخوابد! علاوه بر این، گربه اغلب تمایل دارد در مکان‌های ناراحت کننده مستقر شود، که می‌تواند موقعیت‌های ناخوشایندی را به ما تحمیل کند. در نهایت، با اینکه گربه‌ها خود را تمیز می‌کنند، اما میکروب‌هایی را از بیرون و از خاک خود حمل می‌کنند. بنابراین آنها بهداشتیترین حیوانات نیستند.

خوابیدن با گربه: چگونه این کار را انجام دهیم؟

برای خوشایند کردن زمان خواب برای هر دوی شما، در اینجا چند نکته کوچک وجود دارد که شب‌های شما را وقتی با گربه خود به سر می‌برید، راحت‌تر می‌کند.

- شب‌ها در اتاق خوابتان را باز بگذارید تا بچه گربه کوچکتان بتواند بدون مزاحمت در خانه پرسه بزند.

- برای او خوراکی‌های در دسترس و آب تازه و تمیز با دسترسی دائمی فراهم کنید. همچنین مطمئن شوید که خاک او در دسترس و تمیز است.

- اسباب‌بازی‌های بی‌صدا را برای شب در دسترس قرار دهید تا وقتی از خواب بیدار می‌شود، خودش را مشغول کند. با این حال، از مواردی که او می‌تواند برای بازی روی تخت به اتاق بیاورد اجتناب کنید. می‌توانید نزدیک پنجره برای پرندگان غذا بگذارید تا بتواند آنها را تماشا کند یا به او اجازه دهید از پشت پنجره به تماشای شلوغی خیابان بپردازد.

- شب‌ها، قبل از خواب با گربه خود بازی کنید تا به او اجازه دهید خوب فعالیت کند و بهتر بخوابد.

- اگر بچه گربه شما را از خواب بیدار کرد، از نوازش او یا توجهی که او می‌خواهد خودداری کنید. او این کار را به عنوان پاداشی برای انجام کارهای خوب تلقی می‌کند و در کوچکترین فرصتی سریع برمی‌گردد تا شما را اذیت کند.

- اگر حضور او روی تختتان شما را آزار می‌دهد، در تهیه تخت بسیار راحت در همان ارتفاع و در امتدادش شک نکنید. او بدون اینکه به فضای شما دست درازی کند احساس می‌کند که کاملاً با شماست.