مسمومیت-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌های ما به طور طبیعی حیوانات کنجکاوی هستند که به طور خستگی‌ناپذیری قلمرو خود را چه در فضای باز و چه در داخل خانه کشف می‌کنند. متأسفانه، این کنجکاوی می‌تواند آنها را به لیسیدن، جویدن یا خوردن بسیاری از اشیا یا موادی که می‌تواند آنها را مسموم کند، سوق دهد. در این صورت، اقدام سریع ضروری است، زیرا برخی از عوامل می‌توانند عواقب جدی بر سلامت گربه‌ها داشته باشند، و حتی در مواردی باعث مرگ آنان شوند.

علائمی را که باید مراقب آنها باشید و اقدامات مناسب در صورت بروز مسمومیت گربه را در این مقاله مطالعه کنید.

مسمومیت گربه: علائم اصلی

علایم متعددی برای مسمومیت در گربه‌ها وجود دارد، اما در بیشتر موارد، حیوان مورد نظر اختلالات گوارشی را نشان می‌دهد. با این حال، علائم دیگری نیز ممکن است ظاهر شوند که باید نسبت به آنها هشیار باشید. از جمله:

- استفراغ؛

- اسهال؛

- ترشح بیش از حد بزاق؛

- گشاد شدن مردمک ها؛

- ادرار تیره؛

- غشاهای مخاطی رنگ پریده‌تر یا برعکس به رنگ مایل به ارغوانی یا آبی؛

- ضعف عمومی؛

- مشکلات تنفسی؛

- لرزش؛

- تشنج و غیره.

در هر صورت کوچکترین نشانه باید به شما هشدار دهد. برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید یا مستقیماً به نزدیکترین مطب مراجعه کنید. در صورت مسمومیت و بسته به منشا درگیری، هر دقیقه مهم است!

منشا احتمالی مسمومیت در گربه چیست؟

یک گربه می‌تواند قربانی مسمومیت با عواقب مختلف شود. برخی موقتی خواهند بود و "فقط" قبل از بازگشت سریع به حالت عادی باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند. اما برخی دیگر بسیار جدی‌تر هستند و می‌توانند تنها در چند دقیقه باعث مرگ حیوان شوند. بنابراین مهم است که منابع اصلی احتمالی مسمومیت گربه را بشناسید تا به بهترین نحو از همراه کوچک خود محافظت کنید یا در صورت عدم موفقیت، برای امید به نجات او، در صورت لزوم اقدام کنید.

در اینجا شایع‌ترین عوامل مسمومیت در گربه‌ها را مشاهده می‌کنید:

مسمومیت غذایی

دوستان گربه ما به بسیاری از غذاهایی که ما به طور طبیعی و روزانه مصرف می‌کنیم حساسیت دارند. بنابراین ضروری است که این غذاها را از دسترس بچه گربه‌های خود دور نگه داریم چرا که به دلیل کنجکاوی می‌توانند با خوردن آنها خود را مسموم کنند.

غذاهای سمی اصلی برای گربه‌ها عبارتند از:

- شکلات؛

- پیاز؛

- سیر؛

- الکل؛

- تره فرنگی و غیره.

متأسفانه، اینها تنها غذاهایی نیستند که برای گربه سمی هستند. بنابراین بهتر است از باقی ماندن هرگونه اثری از غذای انسان در اطراف خودداری کنید و هرگز باقی مانده غذای خود را به گربه خود ندهید.

علائم مسمومیت بسته به غذای مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال پیاز باعث استفراغ، اسهال، افزایش ضربان قلب و همچنین وجود خون در ادرار می‌شود. در صورت مسمومیت با شکلات، حیوان ممکن است تشنج و نارسایی قلبی نیز داشته باشد. خوردن آووکادو منجر به عواقب مشابه، اما همچنین وجود ادم می‌شود. در مورد الکل، به طور جدی به کبد آسیب می‌رساند و اغلب منجر به مرگ حیوان می‌شود.

پاک‌کننده‌ها و حشره‌کش‌ها

پاک‌کننده‌ها باید دور از دسترس کودکان و همچنین حیوانات قرار گیرند! گربه‌ها به همان اندازه احتمال مسمومیت دارند. همین امر در مورد محصولات حشره‌کش نیز صدق می‌کند. توجه ویژه به ضد‌انگل‌ها توصیه می‌شود. محلول‌های تجویز شده برای محافظت از گربه‌ها باید به خوبی با وزن و سن آنها تطبیق داده شود تا از هرگونه خطر مصرف بیش از حد جلوگیری شود.

هرگز از داروهای ضدانگلی مخصوص سگ استفاده نکنید، آنها برای بچه گربه‌ها مناسب نیستند. به همین ترتیب، هیچ محصول مخصوص انسانی را روی گربه خود نزنید، زیرا خطر مسمومیت بسیار جدی است.

همچنین به برچسب‌های پنجره که برای مبارزه با مگس‌ها نصب می‌شوند توجه کنید، زیرا گربه شما می‌تواند آنها را لیس بزند و مسموم شود. حتما آنها را دور از دسترس نصب کنید.

این نوع مسمومیت به طور کلی باعث ترشح بیش از حد بزاق در گربه‌ها می‌شود. مردمک‌هایش گشاد شده، شروع به استفراغ می‌کند و دمای بدنش پایین می‌آید. سپس ممکن است دچار تشنج و انقباضات عضلانی شود.

محصولات ضد آفات

محصولاتی که برای از بین بردن جوندگان و سایر حیواناتی که به عنوان آفت در نظر گرفته می‌شوند مصرف می‌شوند برای گربه‌سانان بسیار خطرناک هستند. به طور کلی، گربه‌ها به طور مستقیم سم را نمی‌بلعند، اما ممکن است جوندگان آلوده را شکار کرده و مصرف کنند یا اگر در تولید این محصول از طعم‌دهنده‌ها استفاده کرده باشند تا آن را خوش طعم‌تر کنند.

در صورت مسمومیت با این نوع فرآورده، گربه آثاری از خون را در ادرار و مدفوع نشان می‌دهد، زیرا به عنوان ضدانعقاد عمل می‌کنند. رنگ ادرار نیز ممکن است به رنگ سم استفاده شده در محصول باشد. به طور کلی، اولین علائم چند روز پس از مصرف سم ظاهر می‌شود. گربه خسته و بی‌تفاوت به نظر می‌رسد، غشاهای مخاطی آن رنگ پریده‌تر است، وزن خود را از دست می‌دهد و غیره.

گیاهان

گربه‌ها به بسیاری از گیاهان حساسیت دارند. واکنش‌ها متعدد است. به عنوان مثال، جویدن کاکتوس می‌تواند باعث استفراغ موقت شود، اما به ندرت آسیب بیشتری ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، گیاهانی مانند فیکوس، زنبق دره، آلوئه ورا، یوکا، زنبق یا حتی سیکلامن می‌توانند عواقب بسیار جدی‌تری داشته باشند.

بنابراین مهم است که مراقب گیاهانی که در خانه خود قرار می‌دهید باشید، زیرا گاهی اوقات برای مسموم شدن کافی است حیوان برگ را بلیسد یا بجود. به گیاهان باغ خود نیز توجه کنید، اگرچه متأسفانه نمی‌توانید هر چیزی را که گربه در طول روز می‌خورد یا می‌چشد کنترل کنید.

مسمومیت با گیاهان می‌تواند علائم مختلفی مانند استفراغ، اسهال، سوختگی معده و/یا مری، مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی و غیره ایجاد کند.

دارو

مراقب باشید هرگز داروهای انسانی خود (قرص‌های خواب، ضدافسردگی‌ها، ضدالتهاب‌ها و غیره) را در دسترس گربه خود قرار ندهید و اگر همراه کوچک شما بیمار به نظر می‌رسد از هر گونه خوددرمانی خودداری کنید. درمان‌هایی که می‌دانید و قبلا استفاده کرده‌اید. خطر مسمومیت زیاد است! هرگز بدون توصیه قبلی دامپزشک به او چیزی ندهید، زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

در این مورد، علائم مشاهده شده متفاوت است. پاراستامول به ویژه می‌تواند باعث لرزش و رنگ پریدگی غشاهای مخاطی قبل از زرد شدن و کبودی شود. از طرف دیگر آسپرین و ایبوپروفن باعث افزایش ادرار و تیره شدن رنگ ادرار و مدفوع می‌شود. اسهال نیز ممکن است مشاهده شود.

واکنش به نیش حشرات یا مار

گربه‌ها همچنین مستعد نیش مارها و نیش حشراتی مانند زنبورها هستند. اگر موارد اخیر زیاد یا نزدیک به قلب یا دهان باشند، حیوان ممکن است واکنش بدی نشان دهد.

در صورت امکان، نیش را از حشره مورد نظر در اسرع وقت و به آرامی جدا کنید.

مسمومیت ناشی از اختلال متابولیسم گربه

ممکن است پیش بیاید که بدن گربه "در مقابل خود بچرخد". در موارد خاص، اختلال در عملکرد برخی از اندام‌ها مانند کبد، لوزالمعده و کلیه‌ها ممکن است رخ دهد که منجر به مسمومیت درونی، یعنی بدون دخالت یک عنصر خارجی، می‌شود. در واقع بدن گربه از ضایعات متابولیکی اشباع شده است که نمی‌تواند آنها را از بین ببرد و در پاسخ خود را مسموم می‌کند.

این نوع پدیده به ویژه در موارد اورمی و کتواسیدوز دیابتی قابل مشاهده است. در مورد اورمی، حیوان مبتلا به نارسایی کلیه دیگر قادر به دفع اوره از طریق ادرار نیست. در خون او جمع می‌شود و باعث مسمومیت می‌شود. نفس گربه بوی ادرار می‌دهد.

در مورد کتواسیدوز دیابتی، سطح انسولین بسیار پایین در مورد دیابت است که منجر به مسمومیت می‌شود. در این حالت نفس گربه بوی میوه گندیده می‌دهد.

گربه من مسموم شده است: چه کنم؟

آیا گربه شما مسموم شده است یا به مسمومیت مشکوک هستید؟ اول از همه سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. این به شما امکان می‌دهد بسیار مؤثرتر عمل کنید و از استرس همراه کوچک خود جلوگیری کنید چرا که می‌تواند وضعیت را بدتر کند. همچنین از هر شکلی از خوددرمانی یا استفراغ حیوان خانگی خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است دوباره اوضاع را بدتر کنید.

در اینجا اقداماتی که باید انجام دهید را مشاهده می‌کنید:

با دامپزشک تماس بگیرید

مشورت سریع با یک متخصص بهداشت حیوانات ضروری است. می توانید با دامپزشک خود یا یک دامپزشک آنلاین تماس بگیرید.

اگر منبع مسمومیت را می‌دانید، به متخصص بگویید. می‌توانید از آن عکس بگیرید، شواهد را نگه دارید یا موارد دیگر، این به دامپزشک در پاسخی که داده می‌شود کمک می‌کند. در مورد هر چیزی که متوجه می‌شوید، مانند علائم، شکل آنها، تکرار آنها، شدت آنها و غیره به او بگویید.

در حالی که منتظر مشورت با پزشک هستید، سعی نکنید گربه خود را وادار به استفراغ کنید. همچنین از دادن غذا به او خودداری کنید و با دمای بدن او سازگار شوید. اگر بالا آمد (بیش از 39 درجه سانتیگراد)، آن را با یک حوله مرطوب یا با خیس کردن خنک کنید. اگر پایین آمد (کمتر از 38 درجه سانتیگراد)، آن را با یک پتوی گرم، گرم کنید.

برای پیشگیری، یک کیت کمک‌های اولیه برای گربه قربانی مسمومیت تهیه کنید

هنگامی که گربه‌ای را به سرپرستی قبول می‌کنید، داشتن جعبه کمک‌های اولیه برای ارائه سریع کمک‌های اولیه، به ویژه در صورت مسمومیت، همیشه مفید است. لطفاً توجه داشته باشید، مسئله این نیست که خودتان به تنهایی اقدام کنید (به خاطر داشته باشید که خوددرمانی نکنید، تا وضعیت را تشدید نکنید)، بلکه انجام اقدامات لازم برای اطمینان از اولین اقداماتی است که دامپزشک یا مرکز کنترل مسمومیت با اولین تماس به شما توصیه می‌کند.

این کیت‌های کمک اولیه باید شامل موارد زیر باشند:

- یک دماسنج رکتوم با نوک نرم (به همراه وازلین برای سهولت در قرار دادن آن در مقعد گربه)؛

- یک پتوی بقا؛

- تشک خنک کننده؛

- یک ضدعفونی‌کننده گربه برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن هر زخم؛

- یک سرنگ برای تجویز محلول‌های مایع؛

- سرم فیزیولوژیکی برای تمیز کردن چشم گربه یا زخم کثیف؛

- انبردست برای از بین بردن نیش؛

- ضدکنه برای حذف کنه؛

- پدهای گاز استریل؛

- پراکسید هیدروژن 3٪ برای وادار کردن گربه به استفراغ اگر متخصص مراقبت‌های بهداشتی آن را توصیه کند؛

- زغال چوب فعال گیاهی برای جذب سموم در اندام‌ها قبل از اینکه وارد خون شوند؛

- جوش شیرین رژیمی برای محدود کردن اسیدیته در معده به دلیل وجود عوامل سمی.

به یاد داشته باشید که به طور مرتب اعتبار اقلام موجود در جعبه کمک‌های اولیه را بررسی کنید. اگر تاریخ مصرف آنها تمام شده است، آنها را تعویض کنید.