پیکا-در-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیکا در گربه‌ چه شکلی دارد؟ چرا گربه شما دچار پیکا می‌شود؟ آیا پیکا برای گربه شما خطرناک است؟ چه اقداماتی در برابر پیکا در گربه انجام دهیم؟ چگونه از آن اجتناب کنیم؟ در این مقاله به توضیح این بیماری مهم می‌پردازیم.

پیکا در گربه‌ها چگونه است؟

پیکا یک اختلال در خوردن است که با مصرف منظم مواد غیر غذایی تعریف می‌شود. برخلاف آنچه که در سگ‌ها مشاهده می‌کنیم، در گربه‌ها، جذب اشیاء غیرغذایی واقعاً نادر است... اصطلاح "پیکا" از عادات غذایی برخی از پرندگان و به‌طور دقیق‌تر زاغ (در لاتین Pica ) می‌آید. این پرنده به خاطر رفتار دزدانه‌اش، به ویژه نسبت به اشیایی که برای غذا دادن به او استفاده نمی‌شود، شناخته شده است.

گربه‌ای که از پیکا رنج می‌برد، چه چیزی را می‌بلعد؟

گربه مبتلا به پیکا اشیاء غیرخوراکی را می‌بلعد، به طور کلی پارچه‌هایی مانند تکه‌های ژاکت یا پتو، پشم، یا حتی گاهی مقوا، کاغذ، کش، ریسمان، کراوات، کیسه زباله، سیم‌های برق، گیاهان، زمین و غیره. به این عناصر «جسم خارجی» می‌گویند.

آیا گربه‌ها بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به پیکا هستند؟

از اواخر دهه 1960، این رفتار پیکا عمدتاً در گربه‌های نژادهای شرقی، به ویژه سیامی یا برمه توصیف شده است.

گربه‌ای که تحت تأثیر پیکا قرار می‌گیرد اغلب یک گربه جوان (در سال اول زندگی خود) است، از دید برخی از متخصصان اغلب یک نر (اما برخی دیگر تفاوت بین جنسیت‌ها را رد می‌کنند)، از نژاد شرقی است که به تازگی وارد خانه جدیدی می‌شود…

از شیر گرفتن زودهنگام نیز به عنوان یک عامل اساسی ذکر شده است.
پیکا در گربه

خطر پیکا برای گربه چیست؟

پیکا برای گربه خطرناک است. این بیماری در قدم اول باعث استفراغ می‌شود.

اما عواقب پیکا به ماهیت شی/ماده خورده شده و محل آن بستگی دارد: بی‌اشتهایی (قطع مصرف غذا)، تولید بزاق بیش از حد، اسهال، کم آبی بدن، مشکلات گوارشی همراه با درد و غیره. عواقب آن می‌تواند جدی باشد، گربه همچنین می‌تواند خطر انسداد (ایجاد انسداد در دستگاه گوارش) را در پی داشته باشد.

انسداد می‌تواند منجر به توقف پریستالتیک روده، اختلالات گوارشی، استفراغ و نکروز قسمتی از دستگاه گوارش در تماس با انسداد شود که در اثر اتساع له می‌شود.

انسداد همچنین می‌تواند باعث تکثیر باکتری‌های مضر (پاتوژن‌ها) شود و "اندوتوکسمی سیستمیک" (وجود سمومی که از دیواره این باکتری‌ها به خون وارد می‌شوند) ایجاد کند. می‌تواند باعث به وجود آمدن سوراخ‌هایی در روده شود و پریتونیت را به وجود آورد... به‌ویژه با برش‌های ناشی از نخ‌ها (رشته، نخ پشمی و غیره) که توسط گربه بلعیده می‌شود.

در هر دو مورد، خطر آسیب سیستمیک (همه ارگان‌ها) بسیار زیاد است.
پیکا در گربه

علل بروز پیکا در گربه‌ چیست؟

گاهی اوقات از پیکا به عنوان یک اختلال وسواسی و غیرقابل کنترل یاد می‌شود، اما مطالعات اخیر در عوض بر ارتباط بین پیکا و اختلالات گوارشی مزمن، از جمله بیماری التهابی روده تمرکز کرده‌اند. کمبود در مصرف (غذا) یا جذب گوارشی یا حتی تحریکات مزمن معده در موارد پیکا باید بررسی شود.

بیماری‌های خاصی مانند کم خونی همولیتیک، کمبود پیروات کیناز (نقص آنزیمی که باعث کم خونی می‌شود)، پریتونیت عفونی گربه‌ها، می‌توانند باعث ایجاد پیکا شوند.

به گفته برخی از نویسندگان، کمبودهای تغذیه‌ای، بیماری‌های متابولیک و اختلالات عصبی نیز می‌توانند باعث ایجاد پیکا در گربه‌های مبتلا شوند.

چگونه مطمئن شوید که گربه شما یک جسم خارجی را بلعیده است یا پیکا دارد؟

تشخیص براساس شرح عادات غذایی گربه شما، مانند لیسیدن، جویدن و خوردن تکه‌های پشمی انجام می‌شود.

لمس شکم اغلب هنگام بلعیدن جسم خارجی درد شدیدی را نشان می‌دهد.

در نهایت، تشخیص تصویربرداری (رادیوگرافی، سونوگرافی، آندوسکوپی) است که وجود پیکا را با برجسته کردن اجسام خارجی بلعیده شده ثابت می‌کند.
پیکا در گربه

چگونه می‌توان پیکا را درمان کرد؟

پس از ایجاد پیکا، اولین درمان مراقبت از خطر انسداد توسط اجسام خارجی، با برداشتن آنها به روش جراحی (گاستروتومی = باز شدن معده، انتروستومی = باز شدن روده، برداشتن قسمت های نکروزه = انترکتومی) یا تخلیه آنها با محصولات روان‌کننده مانند است.

اگر جسم خارجی به اندازه کافی تحرک داشته باشد و برگشت آن خطر آسیب به مری را نداشته باشد، ممکن است باعث استفراغ شود. افزودن فیبر به جیره غذایی مانند کدو سبز یا مکمل‌های غذایی گاهی اوقات باعث می‌شود که جسم خارجی از طریق کانال‌های طبیعی تخلیه شود.

برای درمان پیکا، توصیه می‌شود:

تغییر کیفیت رژیم غذایی با ارائه یک رژیم غذایی غنی از فیبر، برای جلوگیری از مشکلات غذایی، بدون اینکه منجر به اضافه وزن شود؛

ارائه فعالیت‌ها و محیط‌های سرگرم‌کننده برای گربه نیز ضروری است: اسباب بازی‌ها یا حتی استفاده از خوراکی‌ها به شما این امکان را می‌دهد که با ایجاد انگیزه در جلسات بازی و محدود کردن از بروز پیکا جلوگیری کنید.

در نهایت، مهم است که اشیاییکه گربه توانایی بلع آن‌ها را دارد در دسترس گربه قرار ندهید.

برعکس، می‌توانید اشیایی برای جویدن مانند چوب اسباب بازی سرگرم کننده یا محصولات بهتر برای بهبود سلامت دندان‌های او را در اختیارش قرار دهید.

در نهایت، در صورت عدم وجود توضیحات واضح یا درمان موثر، توصیه می‌شود که حتما با دامپزشک خود مشورت کنید تا بتواند معاینات و درمان‌های مناسب را به سرعت انجام دهد تا علت را تشخیص داده و از عوارض جدی جلوگیری کند.