خوابیدن-گربه
انتظار نداشته باشید که همراه کوچکتان تمام شب را بدون حرکت بخوابد.

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر شب به شب، گربه کوچکتان شما را بیدار و خوابتان را مختل می‌کند بهتر است بدانید که به راحتی می‌توان این مشکل را حل نمود. انتظار نداشته باشید که همراه کوچکتان تمام شب را بدون حرکت بخوابد و با ریتم شما هماهنگ شود، او قادر به این کار نیست، زیرا خواب گربه باید متناسب با نیازهای او باشد نه شما. با این حال، می‌توانید ترفندهایی را به کار ببرید که به خوابیدن او در شب کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد شب را بهتر استراحت کنید.

گربه‌ام شب‌ها مرا بیدار می‌کند: چگونه به او بیاموزم که بخوابد؟

اگرچه ما انسان‌ها دوست داریم با غروب نور خورشید یا چند ساعت بعد از آن به رختخواب برویم، گربه‌سان‌های کوچک اتاق نشیمن ما بعد از اینکه بیشتر وقت خود را در طول روز صرف خوابیدن کرده‌اند، هنگام غروب از خواب بیدار می‌شوند تا شکار کنند. این میراث از اجداد وحشی آنها در آنان ریشه دارد و حتی در میان بچه گربه‌های کوچکی که منحصراً در داخل خانه زندگی می‌کنند به صورت خودکار باقی می‌ماند.

متأسفانه، هرچند این عادت از جانب گربه‌هایی که بیرون زندگی می‌کنند آزاردهنده نباشد، آنهایی که در خانه یا آپارتمان خود یک گربه خانگی دارند اغلب از فعالیت شبانه همراه کوچک خود ناراحت می‌شوند و راضی نیستند. با این حال، می‌توان یک روتین شبانه ایجاد کرد که به گربه اجازه می‌دهد به خواب رود. پس مطمئناً باید صبور باشید، چراکه روتین خواب گربه را با یک حرکت دست نمی‌توان تغییر داد، اما ایجاد عادات جدید تشریفاتی و تکراری برای این حیوان کوچک بسیار معمولی کاملاً مناسب است.

در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خوابیدن گربه خانگیتان در شب و خواب کافی به کار ببرید تا خواب شما را مختل نکند.

نکته شماره 1: عصرها با گربه خود بازی کنید

گربه در هر سنی حیوانی بازیگوش است. هرگربه در مورد بازی ترجیحات خود را دارد، اما همه از تفریح به تنهایی یا با سرپرست خود لذت می‌برند. می‌توانید از این نیاز برای تشویق همراه کوچک خود استفاده کنید تا همزمان با شما به خواب برود.

عصر، قبل از رفتن به رختخواب، به او یک نوبت بازی 10 تا 15 دقیقه‌ای پیشنهاد دهید. بنابراین او قادر خواهد بود در غیاب طعمه، فعالیت داشته باشد و انرژی خود را روی اسباب بازی‌هایش تخلیه کند. این فعالیت قبل از خواب او را تا حدی خسته می‌کند که او را به خواب ترقیب کند.

اما مراقب باشید که جلسه بازی را خیلی ناگهانی به پایان نرسانید. برای جلوگیری از ناامیدی ناشی از توقف در اوج فعالیت، به تدریج از شدت بازی بکاهید تا او را به آرام شدن تشویق کنید.

اسباب بازی‌ها را طوری تغییر دهید که کنجکاوی او همیشه تحریک شود و از گذاشتن چند اسباب بازی در دسترس او برای جلوگیری از بیداری‌های شبانه احتمالی‌اش دریغ نکنید.

نکته شماره 2: وعده غذایی را پیگیری کنید

در طبیعت، گربه شکار می‌کند و طعمه خود را می‌خورد. سپس درحالی که سیر است به خواب می‌رود. بر این اساس، پس از آن که همراه کوچک شما خوب بازی کرد، غذایش را در اختیارش قرار دهید. پس از سیر شدن، می‌تواند خود را مرتب کند تا آرام شود و بنابراین با آرامش بیشتری وارد مرحله اول خوابش شود. درنهایت شما می‌توانید ازین آرامش برای ساعت خواب خود استفاده کنید.

نکته شماره 3: مراقب بیداری‌های شبانه او باشید

گربه بین 16 تا 20 ساعت در روز می‌خوابد، اما نه پشت سر هم! در نتیجه، همراه کوچک شما چندین چرخه خواب را با مراحل بیداری پویا بین هر کدام پشت سر می‌گذارد. در طول این مراحل بیداری، او ممکن است تا حدی برای شما مزاحمت ایجاد کند که شما را برای شکار و تغذیه بیدار کند. بنابراین توجه داشته باشید که هر دوی این نیازها را با مخفی کردن غذا در فضاهای کوچک و قابل دسترس برآورده کنید. خوراکی‌ها یا کروکت‌ها، این به شما بستگی دارد، اما او از ردیابی آنها و سیر شدن لذت خواهد برد. از سرمایه گذاری روی یک توپ پخش‌کننده غذا برای سرگرم کردن او و غذا دادن به او در همان زمان یا در یک کاسه سرگرم کننده دریغ نکنید چراکه او مجبور می‌شود از پنجه و پوزه خود برای دریافت پاداش استفاده کند.

نکته شماره 4: او را به اتاق خواب راه ندهید!

اگر گربه شما در اتاق خواب شما می‌خوابد، شب به شب شما را اذیت می‌کند. بنابراین ترجیح داده می‌شود عادات او را تغییر دهید و دیگر اجازه دسترسی به این اتاق را به او ندهید. در ابتدا انتظار کمی (اگر نه زیاد) مقاومت داشته باشید. او ممکن است چندین شب در بزند و میو کند، اما اگر مقاومت کنید، خسته می‌شود و دیگر از شما سؤال نمی‌کند. نادیده گرفتن آن صلح آمیزترین راه برای خلاص شدن از آن است. حتما یک ملافه بسیار راحت و یک کاسه در نزدیکی آن در اتاق دیگری نصب کنید.

با این حال، اگر صبر خود را از دست دادید یا اگر گربه کوچولوی شما خیلی اصرار داشت، می‌توانید روش فعال‌تر را امتحان کنید. برای این کار، اگر شروع به درخواست ورود به اتاق کرد، صدای ناخوشایندی مانند صدای جاروبرقی را از راه دور فعال کنید. با روشن کردن آن به محض اینکه شروع به میو کردن یا خراشیدن در می‌کند، اثر غافلگیرکننده او را تشویق به فرار می‌کند.

خوابیدن با گربه: آیا این ایده خوبی است؟

برخی از انسان‌ها از خوابیدن با گربه خود ابایی ندارند، خواه گربه کوتاه خواب باشد و مدام آنها را بیدار کند یا خواب سنگینی داشته باشد. خرخر، نرمی و گرمی گربه تأثیر آرامش بخشی بر آنها دارد. علاوه بر این، بیدار شدن به آرامی برای برداشتن یک توپ خز کوچک، مزایایی نیز دارد. با این حال، خوابیدن با همراه کوچکتان لزوما ایده خوبی نیست.

خوابیدن با گربه غیربهداشتی است، زیرا حیوان مو را در رختخواب می‌ریزد و می‌تواند انواع کثیفی‌ها و انگل‌ها را پس از گشت و گذار خود در فضای باز بازگرداند. و سپس، اغلب، گربه دوست دارد روی تخت صاحبش خود را تخلیه کند. برخی از افراد نیز آلرژی یا آسم دارند، پدیده‌ای که می‌تواند با حضور گربه تشدید شود.

در هر صورت، تا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، نمی توانید ریتم حیوان خود را به حدی تغییر دهید که او را بخوابانید. نیازهای او با شما متفاوت است و حتی اگر حداقل 16 ساعت در روز بخوابد، پشت سر هم این کار را انجام نمی‌‌دهد. بنابراین اگر همراه کوچکتان در طول شب در اتاق شما اشتراک داشته باشد، هر چند وقت یک بار از رفت و آمدهای همراه کوچکتان ناراحت خواهید شد. اگر سبک می‌خوابید، از این کار اجتناب کنید.

البته، ایده‌آل این است که از اولین شب‌های تولد بچه گربه خود در خانه روتین خوبی ایجاد کنید. اما اگر این امکان‌پذیر نیست، همیشه می‌توانید روال خود را اصلاح کنید، مشروط بر اینکه قوانین جدید خود را به وضوح اعمال کنید و به آنها پایبند باشید. اگر در مقابل کوچکترین اصراری تسلیم شوید، به چیزی نخواهید رسید.

- نه، نه و نه: به محض اینکه گربه شما خواست روی تخت شما بنشیند، شب یا روز، آن را با گفتن "نه" ازین کار پشیمان کنید! در صورت امکان او را مستقیما در رختخواب خود قرار دهید و به محض اینکه بیرون آمد، با پیشنهاد دادن کمی در آغوش گرفتن یا جایزه دادن به او تبریک بگویید. به مرور زمان می‌فهمد که دیگر ارزش اصرار ندارد.

- در اتاق خواب را ببندید: اگر او به حرف شما گوش نمی‌دهد و به هر حال تمایل دارد در رختخواب شما مستقر شود، در اتاق خواب را ببندید. بعد از چند شب باید به آن عادت کند.

- یک لانه دنج در اختیار او قرار دهید: یک رختخواب دلپذیر و راحت برای گربه کوچک خود انتخاب کنید. مطمئن شوید که او آن را دوست دارد و پذیرفته است. با نصب این گوشه کوچک فقط برای او، او را از یافتن رضایت در جای دیگر و به خصوص در رختخواب خود باز می‌دارید. تخت او را در فضایی آرام و دلپذیر نصب کنید و دقت کنید که ظرف‌هایش خیلی دور نباشند، و البته خیلی نزدیک هم نباشند تا مزاحم خواب او نشوند.