خرخر-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرخر گربه! زمانی که با یک گربه زیر یک سقف زندگی می‌کنیم این صدای بسیار مشخص، این وزوز منظم و آهسته، این ارتعاش عمیق و پرصدا مرتبا شنیده می‌شود. اگرچه هنوز درک کامل نحوه انتشار آن دشوار است، اما اکنون به میزان خوبی از مزایای آن بر سلامت انسان و گربه‌ها اطلاعات داریم. گربه با خرخر، سروتونین تولید می‌کند؛ هورمون شادی و تندرستی که به کاهش تنش، استرس و حتی درد کمک می‌کند. خرخر همچنین به سادگی برای نشان دادن شادی که حیوان احساس می‌کند، مانند لبخندی بر لبان ما منتشر می شود. 9 دلیل برای خرخر کردن گربه را در این مقاله مطالعه می‌کنید.

خرخر گربه: چگونه ایجاد می‌شود؟

خرخر کردن گربه پدیده‌ای عجیب و در عین حال جذاب است. بدن کوچک آنها می لرزد و این صدای منظم و نرم را بدون ایجاد تنش قابل مشاهده یا مشکلات تنفسی تولید می‌کند. امروزه نحوه تولید این خرخر توسط این گربه سانان کوچک هنوز یک رمز و راز است و موضوع بحث‌های زیادی است!

در واقع، برخی از دانشمندان معتقدند که این صداها توسط ماهیچه‌های حنجره حیوان تولید می‌شود. این ماهیچه‌ها که در سطح گلوی گربه قرار دارند، برای تنگ و گشاد کردن حنجره به کار می‌روند. برخی دیگر این فرضیه را مطرح کردند که خرخر بیشتر از استخوان هیوئید سخت و غیر قابل انبساط ناشی می‌شود. این استخوان زبان گربه را به استخوان جمجمه‌اش متصل می‌کند.

اما اینها تنها راه‌های ذکر شده نیستند، زیرا دانشمندان فکر می‌کنند که تارهای شبه صوتی - که قطعاتی از پوست هستند که در نزدیکی تارهای صوتی قرار دارند – منشا این خرخرها هستند. در مجموع، به نظر می‌رسد که این پدیده در واقع به تارهای صوتی مرتبط است و به لطف یک اثر رزونانس ایجاد می شود.

به هر حال، فقط گربه‌ها خرخر می‌کنند. آنها حتی تنها پستاندارانی هستند که اندام‌هایی برای تولید صدا در هنگام انجام عمل دم و بازدم دارند. با این حال، مطالعات علمی نشان داده است که خرخر کردن در هنگام دم و بازدم متفاوت است. در واقع، هنگام دم، خرخر قوی‌تر و مدت آن کوتاهتر است، با فرکانس 27 تا 40 هرتز. هنگام بازدم، طولانی‌تر و نرم‌تر است، حدود 16 تا 28 هرتز. تفاوت ظریفی که ما نمی‌توانیم با گوش درک کنیم، اما مهم است.

چند ساعت پس از تولد، بچه گربه می‌تواند خرخر کند. خیلی وقت ها مادرش برای اطمینان دادن به او خرخر می‌کند و خودش هم موقع غذا خوردن خرخر می‌کند. با این حال، این خرخر کوچک هنوز با قدرت صدای تولید شده توسط گربه‌های بالغ فاصله دارد. حیوان کوچک به تلاش زیادی نیاز دارد، اما این کار برای سلامتی و ایجاد ماهیچه‌ها و استخوان‌های قوی ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین خرخر کردن نیازی برای گربه‌سانان است که می‌توانند آن را در هر زمانی از جمله تنهایی و در طول زندگی خود تمرین کنند.

خرخر کردن رفاه گربه را نشان می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. این وزوز منظم و عمیق به ترشح سروتونین در بدن کمک می‌کند، یعنی هورمون شادی. این هورمون یک انتقال دهنده عصبی است که تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی، مدیریت احساسات و همچنین بر مدیریت درد دارد.

چرا گربه من خرخر می کند: 9 دلیل که این رفتار را توضیح می‌دهد

در اکثر موارد، خرخر کردن گربه با رفاه، لذت یا تصویر مثبت مرتبط است. با این حال، این همیشه تنها توضیح نیست.

1- گربه من برای لذت خرخر می‌کند

حیوانی که راضی، خوشحال و آسوده است یا به سادگی لذت می‌برد، خرخر می‌کند. این گواهی بر سلامتی اوست.

2- گربه من برای نشان دادن خوشحالی خرخر می‌کند

ما انسان‌ها زمانی که احساس شادی می‌کنیم تمایل به لبخند زدن داریم، گربه‌ها در این مواقع از خرخر کردن استفاده می‌کنند. آنها به این ترتیب رفاه، راحتی، شوخ طبعی یا حتی اعتماد به نفس خود را نشان می‌دهند. گربه‌ای که غذا می‌خورد، نوازش می‌شود، در مقابل صاحبش می‌چرخد یا خود را آراسته می‌کند با لذت خرخر می‌کند. بچه گربه‌ای که شیر می‌خورد، با رضایت از شیر مغذی، و همچنین در تماس با بدن گرم و بوی اطمینان‌بخش مادرش، با همان لذت خرخر می‌کند.

3- گربه من برای نشان دادن عشق خود خرخر می‌کند

وقتی گربه‌تان در حالی که خود را جمع می‌کند، به پاها یا سرتان می‌مالد، یا وقتی او را نوازش می‌کنید، خرخر می‌کند او با این کار عشق و وابستگی خود را به شما نشان خواهد داد. درواقع با نشان دادن رفاه خود در کنار شما، مهربانی خود را نسبت به شما ابراز می‌کند.

4- گربه من خرخر می‌کند تا چیزی بخواهد

برخی از گربه‌ها نزدیک صاحب خود خرخر می‌کنند تا از آنها چیزی بخواهند. نوازش، کیسه، آب شیرین، دسترسی به باغ یا صرفاً کمی توجه، همه چیز می‌تواند گربه کوچک شما را به انتشار ارتعاش تشویق کند.

5- گربه من برای راهنمایی بچه‌هایش خرخر می‌کند

در واقع، در هنگام زایمان، گربه خرخر منتشر می‌کند. این ارتعاشات نه تنها به آنها کمک می‌کند تا درد را بهتر مدیریت کنند و خود را به روشی طبیعی تسکین دهند، بلکه برای هدایت نوزادان تازه متولد شده که برای زنده ماندن باید شیر بخورند به سمت سینه‌ها، در حالی که نابینا هستند نیز کمک می‌کند.

6- گربه من برای کمک به دیگران خرخر می‌کند

بله، گربه حیوانی است که می‌تواند نسبت به همسالان خود نگرانی نشان دهد. اگر استرس یا نگرانی آنها را احساس کند، ممکن است شروع به خرخر کردن کند تا آنها را آرام کند و به آنها کمک کند تا به آرامش برسند.

7- گربه من خرخر می‌کند زیرا استرس دارد

گربه‌ای که استرس دارد ممکن است شروع به خرخر کردن کند تا آرام شود. در این حالت صدای خرخر بلندتر می‌شود. حیوان از آن به عنوان مکانیزم دفاعی برای استراحت و بازیابی آرامش استفاده می‌کند.

8- گربه من خرخر می‌کند زیرا می‌ترسد

ترس از یک عامل استرس‌زا، عامل دیگری است که می‌تواند باعث خرخر کردن واکنشی شود. بنابراین حیوان کوچک برای اینکه آرامش خود را بازیابد خرخر می‌کند.

9- گربه من خرخر می‌کند زیرا درد دارد

گربه‌ای که به دنبال آسیب یا بیماری احساس درد می‌کند ممکن است با خرخر کردن ناراحتی خود را نشان دهد. در اینجا نیز ارتعاشات برای مقابله با این ناراحتی با ایجاد پدیده آرامش در نظر گرفته شده است. برخی از دانشمندان فرض می‌کنند که گربه خرخر مادرش را به خاطر می‌آورد، اما هر چه که باشد، مسلم است که ارتعاشات نقش کلیدی در مدیریت درد گربه دارند. فرکانس کم آنها به التیام آسیب‌های خاص کمک می‌کند.

بنابراین مهم است که به خرخر کردن گربه توجه کنید. وقتی این خرخرها قوی‌تر به نظر می‌رسد یا علائم غیرمعمول دیگری قابل مشاهده است، می‌تواند ناراحتی قابل توجهی را پنهان کند. در این هنگام مراجعه به دامپزشک ضروری به نظر می‌رسد.

فواید خرخردرمانی

ارتعاشات تأثیر مثبتی بر گربه‌ها دارند. همانطور که گفتیم، آنها به بهبود رشد استخوان و تحریک ماهیچه‌ها برای بهبود سریعتر کمک می‌کنند. در انسان، درمان‌های مبتنی بر انتشار ارتعاشات بین 15 تا 60 هرتز، به ویژه در بیمارانی که از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان رنج می‌برند، ارزش خود را ثابت کرده‌اند. ارتعاشات ساطع شده توسط خرخر گربه باعث بهبود کیفیت استخوان می‌شود.

بنابراین این قدرت خوددرمانی که گربه برای خود استفاده می‌کند، شناخته شده است. خبر خوب این است که انسان‌ها هم می‌توانند از آن برای تسکین تنش‌های عضلانی خاص، درد استخوان یا حتی اضطراب بهره‌مند شوند. ارتعاشات گربه نه تنها روی گربه کوچک تأثیر می‌گذارد، بلکه هورمون‌های احساس خوب را در بدن ما نیز آزاد می‌کند. ثابت شده است که گربه‌ای که در کنار صاحبش یا روی پای او خرخر می‌کند به کاهش درد، استرس، فشار خون و اختلالات خواب کمک می‌کند.

بر اساس این اصل، خرخردرمانی متولد شد. اثرات مفید خرخر کردن گربه‌ها بر روحیه و سلامت ما ثابت شده است، اما امروزه به عنوان یک ضداضطراب طبیعی برای انسان دیده می‌شود. بنابراین گربه شما می‌تواند یک درمان طبیعی و سالم برای شما باشد، حضور صرف آن منبع خوشحالی است که خرخر کردن آن را تقویت می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست. وزارت بهداشت فرانسه به طور رسمی مزایای حیوان درمانی را به رسمیت شناخته است و حیوانات اهلی از جمله گربه‌ها در خانه‌های سالمندان این کشور برای حمایت از سالمندان و کمک به آنها در تسکین دردهای خاص و در عین حال کمک به سلامتی و رفاه آنها استفاده می‌شوند. مزیت آرامش گربه‌ها برای بیماران بستری در بیمارستان نیز شناخته شده است که به نظر می‌رسد درمان‌ها را بهتر تحمل می‌کنند و از طریق تماس با آنها بهبود می‌یابند. کودکان اوتیستیک نیز با حضور گربه آرامش بیشتری خواهند داشت.