گاو نژاد هلشتاین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مرکز پرورش گاو نژاد هلشتاین (holstein) استان فریسلند واقع در شمال هلند بوده و از جمله پرشیرترین نژادهای دنیا به شمار می‌آید.

رنگ این نژاد بصورت ابلق سیاه و سفید بوده و کلیه خصوصیات شیرواری را دارا می‌باشد و میزان تولید سالانه شیر آن در سال 1999 در حدود 10 تن اندازه‌گیری شده است. گاوهای تاپ این نژاد تا 30 تن تولید در سال را داشته‌اند. مقدار چربی شیر در این نژاد مورد توجه نبوده و مقدار چربی شیر آنها در حدود 4/3 تا 2/4درصد متغیر است. درصد پروتئین شیر این نژاد در حدود 11/3 درصد گزارش شده است.

مشخصات گاو شیری هلشتاین

قد این گاو 35/1 تا 45/1 متر بوده و وزن گاوها به 700 الی 750 کیلوگر می‌رسد. این گاو دارای سری ظریف، سینه‌ای فراخ و شاخی کوچک و پستان‌هایی شکیل و پررشد می‌باشد.

این نژاد هرچند بومی کشور هلند است ولی در تمام کشورهای جهان به خوبی پرورش یافته و امروزه پرتعداد ترین گاو در جهان می‌باشد. اصیل‌ترین گاوهای هلشتاین رنگ پوستشان از مفصل مچ (کارپ) به پایین، کاملاً سفید می‌باشد که این مورد ساده‌ترین روش برای تعیین اصالت گاوهای هلشتاین است، البته میزان تولید شیر و تولید مناسب تحت تاثیر این ویژگی نمی‌باشد و این ویژگی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. وزن تولد این نژاد حدود 42 کیلوگرم است که هنگام بلوغ نرهای آن تا حدود یک تن وزن را دارا می‌باشد.

خصوصیات گاو نژاد هلشتاین

منبع: دامپزشکان - مرکز علمی آموزشی خبری دامپزشکی