انتخاب صحیح حیوانات خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انتخاب یک حیوان یا پرنده برای نگهداری در منزل می‌تواند یک انتخاب مشکل وسخت باشد چراکه در امر انتخاب موارد زیادی پیش روی هر فرد انتخاب‌کننده قرار دارد. هر پرنده یا حیوانی جذابیت وقابلیت‌های خاص خود را دارد که این امر باعث زمان‌بر شدن در انتخاب می‌شود. حال اگر شما به تازگی علاقه‌مند به نگهداری یک پرنده یا حیوان خانگی شده‌اید و در امر انتخاب دچار تردید هستید این مطلب با هدف اطلاع‌رسانی درست در جهت بهترین انتخاب کمک‌رسان شما می‌باشد.

شروط خانگی بودن برای حیوانات که نیاز است بدانید

1. قرار نداشتن در لیست جهانی حیوانات درمعرض انقراض

2. تکثیر و نگهداری آن در مکان خاص وتکثیر گاهی بوده باشد و جز حیوانات صید شده از طبیعت نباشد.

3. قابلیت کنترل و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسان‌ها را دارا باشد.

در صورتی که هر یکی از این سه شرط در خصوص حیوان بر قرار نباشد حیوان مورد نظرخانگی محسوب نمی‌گردد و از خرید و نگهداری آن باید کاملا پرهیز گردد.

لازم به ذکر است که این شروط حداقل‌ترین شروط لازمه خانگی بودن حیوانات را ذکر می‌کند.

مهم نیست که چه زمانی شما تصمیم به نگهداری پرنده یا حیوان خانگی گرفته‌اید و مهم نیست پرنده باشد یا حیوانی دیگر، مهم‌ترین نکته آن است که شما قبل از خرید وشروع نگهداری یک پرنده یا حیوان خانگی به دنبال تحقیق و راهنمایی بوده‌اید که نشان از تعهد بی‌مثال شما به محیط زیست و طبیعت است که این امر جای تشکر و تحسین دارد.

با گذشت از این مورد شما نیمی از راه انتخاب را سپری نموده‌اید و می‌توان گفت که بی‌شک می‌توانید نگهدارنده خوبی از یک پرنده یا حیوان خانگی باشید. اما لازم است بررسی نمایید که این علاقه چطور در شما ایجاد گردیده، آیا ناخداگاه به ذهن شما رسیده یا از کودکی علاقه وافری به حیوانات داشته‌اید و یا به منزل شخصی از دوستان یا اقوام رفته و در آنجا پرنده‌ای مثل طوطی سخنگو یا حیوانی جذاب و بازیگوش دیگری را دیده‌اید ومحو شیرینی رویای معصومانه آن شده‌اید و و با این امید که شما هم می‌توانید با یک پرنده یا حیوان خو بگیرید و ساعاتی از روز خود را صرف آن کنید خوشحال خواهید شد.

این نکته بارزی است که بتوانید خود نگهدارنده یک حیوان خانگی باشید اما نگهداری هر چیزی مخصوصاً اگر دارای جان باشد موارد خاص خودش را دارد که باید برای تمام این موارد آمدگی کافی را در خود بسنجید. اگر تا به حال در منزل از هیچگونه حیوانی نگهداری نکرده‌اید باید بگویم در پاره‌ای مسائل مقداری سختی در ابتدای شروع نگهداری وجود دارد اما اگر علاقه در میان باشد هیچ جای نگرانی نیست.

قبل از هرانتخابی نیاز است خود را محک بزنید که کاری بسیار راحت و بی‌هیچ هزینه‌ای می‌باشد. علاقه اولین رکن درانتخاب و نگهداری هر پرنده یا حیوان خانگی می‌باشد پس از خودتان بدون رو درواسی بپرسید که آیا علاقه دارم یا خیر اگر جواب شما مثبت است تا انتهای این مطلب را بخوانید و اگر جواب شما منفی است صفحه را بسته و از ادامه مطالعه مطلب وانتخاب و خرید منصرف شوید چراکه بی‌شک باعث به خطر افتادن سلامت حیوان خواهید شد با چشم‌پوشی از هزینه و زمانی که صرف می‌کنید در صورت وقوع هر اتفاق یا حادثه‌ای برای حیوان خانگی ضربه روحی شدیدی بر افکار شما وارد خواهد آمد و تا سالیان سال باعث رنجش وآزدگی خاطر شما خواهد شد.

در بالا گفتیم علاقه رکن اصلی درخرید و نگهداری هر حیوان خانگی است. اما نیاز است تا این موارد را هم بررسی نمایید:

چه مقدار در طول روز را در خانه هستید؟ ملاک چند ساعت در روز برای بر طرف کردن نیاز‌های اساسی حیوان خانگی است.

1. آیا در صورت نبودن در منزل کسی هست تا به پرنده یا حیوان شما در طول عدم حضورتان رسیدگی کند؟

2. در صورتی که به مسافرت می‌روید آیا کسی را سراغ دارید که حیوان خود را جهت مراقبت به او بسپارید؟

3. آیا از دست زدن به حیوانات هراس و ترسی ندارید؟

4. آیا می‌توانید به درستی به حیوان خود رسیدگی کنید؟

5. بیماری یا حساسیت آلرژیک به حیوانات ندارید همچنین اعضای خانواده‌تان؟

6. آیا می‌دانید نگهداری حیوانات دارای هزینه است؟ (باید بگوییم هر علاقه‌ای هزینه دارد)

7. جای کافی و مناسب برای نگهداری دارید؟ هر پرنده یا حیوانی به حداقل‌ترین مکان را بر حسب شرایط زیستیش نیاز دارد.

8. چه مقدار خرید ونگهداری یک پرنده یا حیوان خانگی برای شما اهمیت دارد؟ کم، متوسط، زیاد. هر چقدر این اهمیت بیشتر باشد شما در امر نگهداری آسوده‌تر و راحت‌تر نسبت به دیگران خواهید بود.

حال اگر علاقه دارید و به خود اطمینان دارید که می‌توانید از پس نگهداری و هزینه‌های جانبی کم و یا زیاد آن برآیید شک نکنید و اقدام به خرید کنید. فارغ از لوازم مورد نیازی چون قفس و ملزومات دیگر که قیمت چندانی ندارند اما نمی‌توان جان یک جاندار را با پول سنجید پس بیاد داشته باشید نسبت به علاقه‌ای که دارید تعهد بالایی هم باید به حیوانی که از او قرار است نگهداری کنید داشته باشید.

حیوانات خانگی به چند گونه تقسیم می‌شوند: دسته زینتی و دسته معمولی که صرفاً در جهت استفاده و اعتقادات نگهداری می‌شوند. دسته‌های زینتی شامل زیبایی‌های خاص و صدای خوش و سخنوری می‌شوند که می‌توان به قناری، بلبل، طوطی، کاسکو، مرغ عشق، فنچ مصری، مرغ مینا، کاکادو، ماکوو و غیره نام برد که در هر کدام از آنها برحسب نوع، نژاد و اصالت قیمت متفاوتی دارند.

امروزه پرندگان زینتی جایگاه زیادی را در اکثر خانه‌ها نسبت به دیگر حیوانات به خود اختصاص داده‌اند و گوی سبقت را از تمامی دسته‌های جانوری ربوده‌اند. و قیمت‌های مناسب و گاه نجومی برای دادو ستد آنها جابجا می‌شود. اما نباید گول این قیمت‌ها را خورد چون شما یک فرد تازه کار در این راه محسوب می‌شوید و قرار هم نیست یک پرنده گران را بخرید که در نگهداریش هیچگونه تجربه‌ای ندارید.

حال از خودتان بپرسید به پرندگان علاقه دارید یا جانوران دیگر. هر گونه‌ای نگهداری مخصوص خود را می‌طلبد. نگهداری فقط به غذا و آب دادن محدود نمی‌گردد. یک حیوان خانگی نیاز مبرمی به تمیزی و نگهداری اصولی دارد. مثل کودک نوزادیست که باید همیشه و در همه حال حواستان به او باشد و برایش میحطی آرام و به دور از استرس را آماده‌سازی نمایید. خیلی‌ها هستند که جانوران را خریداری می‌کنن اما درهمان چند روز اول به علت وسواس یا ترس از به دست زدن به حیوان یا پرنده یا لوازم درون قفس از کرده خود پشیمان می‌شوند و اقدام به رهاسازی یا فروش یا بخشیدن آنها می‌کنند. اگر شماهم جز این دسته هستید هیچوقت اقدام به نگهداری ننمایید. حیوانات امکان بیماری و مریض شدن را در صورت عدم رسیدگی به موقع را دارند که رسیدگی آن خیلی دقت بالا می‌خواهد. مخصوصاً اگر قیمت بالایی نیز داشته باشد.

درکل باید بگویم اگر علاقه دارید. وسواس دست زدن و ترس نسبت به حیوانات را ندارید و از پس مخارج خوراک آن بر می‌آیید و در خانه با نگهداری آن مشکلی ندارید یا حتی خود یا یکی از اهالی خانه به بیماری خاصی مبتلا نیست. می‌توانید حیواناتی که آلرژی‌زا نیستند را بخرید. شما می‌توانید با خرید یک جفت پرنده کوچک و ارزان و کم خرج برای محک زدن خود در نگهداری اقدام نمایید و پس از کسب تجربه اقدام به خرید گونه‌ای که مطلوب باب دل شماست اقدام کنید به این صورت با هیچ مشکلی مواجه نیستید و وقت و پول خود را الکی هدر نداده‌اید و تجربه و قدرت محک زدن خود را کسب نموده‌اید. یک جفت فنچ یا مرغ عشق یا حتی یک قناری رسمی نر ارزان قیمت، مطلوب‌ترین پرنده برای مبتدی‌ها می‌باشد چون در شما ایجاد علاقه می‌کنند و هم نگهداری آنها راحت‌تر است وپس از مدتی نگهداری با نحو زاد و ولد آنها در چند ماه بعد آشنا خواهید شد و با فروش جوجه‌هاش می‌تونید پرنده بهتری خریداری کنید قبل از خرید می‌توانید برای انتخاب از کسانی که تجربه در نگهداری و انتخاب دارند مشاوره و کمک بخواهید و با آنان به مغازه‌های فروش پرندگان و حیوانات رفته و خرید مطمئن و سالمی داشته باشید.

حیوانات بسیاری را می‌توان در منزل نگهداری نمود که دارای وسعت و و گونه‌های مختلفی هستند. اما در این بین حیوانات و پرندگانی هستند که بیشتر از دیگر گونه‌ها مرد علاقه مردم تمام دنیا می‌باشد بر حسب تنوع و میزان علاقه عامه مردم و بر حسب توان در خرید چند گونه را برایتان بازگو می‌کنیم.

کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی

پرنده‌ای باهوش و با قابلیت سخن گفتن و اهلی شدن در منزل که نیاز است آن را هنگامی که دارای سن کمی است خریداری نمود. کاسکو را می‌توان جزو پرندگان قیمتی نام برد چرا که در صورت تربیت درست و صحیح ارزشی میلیونی خواهد داشت و بیشتر کسانی که اقدام به نگهداری کاسکو می‌کنند به سختی می‌توانند از این پرنده باهوش و خوش‌زبان دل بکنند حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد. کاسکو یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد و اگر وسع مالی مناسبی دارید می‌توانید اقدام به خرید کنید و از هم کلامی با آن کمال لذت را ببرید بی‌شک هر فردی که او را ببیند شیفته او خواهد شد. کاسکو‌ها نگهداری زیادی را می‌طلبند در صورتی که وقت کافی در رسیدگی به او را ندارید از انتخاب کاسکو صرف نظر نمایید.

بیشتر بدانیم:

معروفترین طوطی‌ها در ایران

عروس هلندی یا طوطی کاکاتیل

عروس هلندی یکی از محبوب‌ترین نوع از گونه طوطی‌سانان در جهان است که دارای نژاد و گونه‌های رنگی مختلفی است و بخاطر ظاهر بانمک و بامزه وهمچنین کاکل روی سرشان مورد علاقه بیشتر مردم دنیا می‌باشند طوطی عروس هم قابلیت سخگو شدن را دارد و در صورتی که آن را از جوجگی خریداری کنید و به تنهایی نگهداری کنید ودر صورت تربیت و آموزش درست کاملاً رام و سخنگو خواهد شد اما لازم به ذکر است عروس هلندی تا میزان معینی قابلیت بیان کلمات را دارد ولی نوع رفتار و حرکات بامزه به مراتب جذاب‌تر و شیرین‌تر برای هر دارنده آن است. عروس هلندی قیمتی متعادل‌تر نسبت به دیگر همسانان خود دارد و نگهداری آنها زیاد دشوار نیست وبه راحتی می‌توان از آنها نگهداری کرد و ارتباط برقرار کرد. اگردنبال پرنده بامزه وشیطون، بانمک، لوس و همچنین با قیمتی مناسب هستید عروس هلندی می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد.

بیشتر بدانیم:

نکاتی درمورد آموزش کوکاتیل‌ها (عروس هلندی)

مرغ عشق یا باجگیر

مرغ عشق یکی دیگر از گونه‌های طوطی‌سان است که به مراتب دارای قیمت ارزان‌تر و مناسب و همچنین نگهداری راحت‌تری می‌باشد. مرغ عشق‌ها پرندگان جذابی هستند و دارای طیف رنگی بسیار می‌باشند و همانند عروس هلندی یکی از بیشترین پرنده‌های مورد علاقه مردم جهان است. مرغ عشق با آنکه قابلیت سخنگو شدن را ندارد ولی می‌تواند مونسی برای آدمی باشد. رنگ‌های شاد و جذاب و همچنین روابط جفت‌گونه آنها را می‌توان همیشه حس و درک کرد. درست است که صدای چندانی ندارند ولی همان مقدار صدای یکنواخت مرغ عشق‌ها شور و هیجان را درهرنگهدارنده‌ای بوجود می‌آورد.

مرغ عشق را می‌توان بعنوان یک هدیه با ارزش ومناسب و کم هزینه به هر آنکه دوستش دارید نیز هدیه کنید. از دیگر قابلیت‌های مرغ عشق می‌توان به تولیدمثل آنها اشاره کرد دیدن جوجه مرغ عشق‌هایی که حاصل زحمات نگهداری خودتان است بی‌شک یکی از بهترین لحظات زندگی شما خواهد بود. یک جفت مرغ عشق استرالیایی می‌تواند بهترین گزینه و مطلوب‌ترین پرنده برای آنان که برای بار اولی است از پرنده یا حیوانی نگهداری می‌کنند باشد.

بیشتر بدانیم:

نگهداری، تغذیه و تکثیر مرغ عشق

قناری

بخاطر آواز و صدای دلنشینش وهمچنین طیف رنگی و نژاد و گونه‌های مختلف وهمچنین قیمت‌های مناسب و گاه در نژاد‌های خاص قیمت‌های بالایش به یکی از پرشمارترین نوع پرنده که علاقه‌مندان زیادی در دنیا دارد تبدیل شده است. صدای خوش یک قناری نر می‌تواند فضای یک خانه را محصور کند و گوش هر شنونده‌ای را نوازش دهد. قناری را می‌توان به تعداد بالا نیز به راحتی در خانه نگهداری کرد و از صدای خوش آنها سرمست شد. قناری نیز قابلیت تکثیر و تولیدمثل راحتی نسبت به دیگر گونه‌های پرندگان زینتی دارد. اگر شما دنبال پرنده‌ای آوازخوان هستید قناری می‌تواند یک گزینه خوب باشد. اما لازم است بگوییم در صورتی که بار اولی است که اقدام به خرید قناری می‌کنید یک قناری نر رسمی معمولی چه از نظر قیمتی و چه از نظر نگهداری انتخاب مناسبی است.

بیشتر بدانیم:

معرفی نژادهای قناری همراه با تصاویر

آشنایی با تکثیر قناری‌ها

مرغ مینا یا مرغ مقلد

مرغ مینا علاقه‌مندان زیادی را در ایران به خود اختصاص داده است و جز محبوب‌ترین پرندگان که قادر به سخنگویی است شده است. مرغ مینا در صورتی که با سن کمتر از 2 ماه خریداری شود قابلیت سخنگو شدن را دارد ولی گونه بزرگ مرغ مینا این قابلیت را ندارد پس مراقب باشید که اگر برای آموزش و حرف زدن می‌خواید از یک مرغ مینا نگهداری نمایید حتما یا یک بچه مرغ مینا خریداری کنید یا مرغ مینایی که قادر به سخنگو بودن باشد. نگهداری مرغ مینا دارای شرایط و همچنین خاص خودش است پس نیاز است قبل از خرید و نگهداری مرغ مینا اطلاعات جامع در نگهداری آن را کسب کنید.

هموطن عزیزو گرامی‌: در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و جانوری ودرراستای ارتقا زندگی بهتر برای همه مخلوقات خدا دلسوزانه کوشا و سخاوتمند باشید. (موفق و پیروز باشید)

بیشتر بدانیم:

مرغ مینا

فنچ

فنچ پرنده‌ای ترسو ریزجسته با انرژی بی‌مثال و جست و‌خیز فراوان با قابلیت تکثیر خیلی راحت می‌باشد. یک جفت فنچ می‌توانند از صبح که بیدار می‌شوند تا زمانی که می‌خوابند جست و خیز و سر و صدا کنند. فنچ‌ها قابلیت شناخت صاحبان خود را در طول مدت دارند و در صورتی که در هنگام دانه دان برای آنها یه مدل سوت را تکرار کنید دیگر ازنزدیک شدن شما به سمت قفس نخواهند هراسید. فنچ‌ها می‌توانند صدای صاحبان خود را به درستی از راه دور درک کنند و با سر و صدای خاص پاسخگو باشند. فنچ بخاطر قیمت ارزان و همچنین نگهداری راحت به صورت گروهی و جفتی آن در ایران دارای علاقه‌مندان بسیاری می‌باشند. اگر شما تا به امروز از پرنده ای نگهداری نکرده‌اید می‌توانید با خرید یک جفت فنچ تجربه بالایی را در امر نگهداری پرندگان زینتی با کمترین هزینه کسب کنید.

بیشتر بدانیم:

نحوه نگهداری صحیح از پرنده فنچ

کبوتر

کبوتر چه از لحاظ اعتقادی و از لحظ نگهداری یک پرنده ایده‌آل است ولی نگهداری کبوتر می‌تواند اعتیاد‌آور باشد. نگهداری کبوتر در صورتی که یک جفت باشد خوب است ولی بوده‌اند افرادی که از یک جفت کبوتر به تعدادی بالای500 کبوتر نیز رسیده‌اند و حالا عشق و علاقه و کل زندگی و حتی کارشان کبوتر است. اعتیاد به کبوتر ماجراها و دردسر‌های خاص خودش را دارد که بر چشم هیچ‌کس پوشیده نیست. اما اگر بر مبنای اعتقادی و گفته امامان باشد نگهداری یک جفت آن می‌تواند بلایا را از خانه دور کند.

بیشتر بدانیم:

انواع نژاد کبوتر

آشنایی با نحوه جفت‌گیری و تخمگذاری کبوتر

مرغ خروس و جوجه

نگهداری این ماکیان در همه جا رواج دارد و در دین اسلام نیز بر نگهداری خروس و مرغ تکید شده است. هم اعتقادی و هم در تامین خوراک. ولی در زندگی شهری به خاطر محدودیت مکانی این امر دارای مشکلات فراوانی است. در صورتی که جای مناسبی برای نگهداری دارید می‌توانید اقدام به خرید کنید.

بیشتر بدانیم:

معرفی محبوبترین نژادهای مرغ و خروس زینتی در دنیا

سگ و گربه

سگ و گربه از دیگر حیوانات مورد علاقه مردمان دنیا هستند با وسعت نژادی و گونه‌ای بسیار زیاد. سگ‌های فانتزی درست است که باوفا و بامزه و با قابلیت دست‌آموز شدن هستند ولی اگر جنبه باوفا بودن و منع اسلامی آن را ندید بگیریم بخاطر محدودیت مکانی درنوع زندگی شهری و همچنین سطح درآمدی وهزینه خورد و خوراک و واکسیناسیون دوره‌ای سگ و گربه برای همه افراد قابل نگهداری نمی‌باشند. ولی اگر دارای فضای کافی و وسواسی در نگهداری آنها ندارید و از پس مخارج خوراک و دیگر ملزومات آنها برمی‌آیید می‌توانید یک سگ فانتزی یا گربه‌ای مودب بخرید و از همبازی شدن با او لذت ببرید.

بیشتر بدانیم:

نکاتی درباره سگ‌ها و گربه‌های خانگی که باید بدانید

نکات مهمی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ‌ها بدانید.

10 نکته‌ای که باید قبل از نگهداری گربه‌ها بدانید

همستر

همستر از تیره و نژاد موش‌سانان است. یک همستر آنقدر بانمک و بامزه و شکمو است که می‌تواند هر آدمی را شیفته خود کند. نگهداری همستر راحت است اما نیازمند مراقبت زیادی است، ولی باید به این نکته توجه نمود که هر فردی علاقه‌ای به بودن یک موش گونه در خانه ندارد. ولی درکل اگر در خانه شما اگر کسی نسبت به یک همستر واهمه ندارد می‌توانید از او نگهداری کنید و محو شیرین کاری‌های او گردید. همستر قیمت چندان زیادی ندارد و به راحتی هرچه تمام می‌شود او را با حداقل‌ترین امکانات نگهداری نمود.

بیشتر بدانیم:

آموزش نگهداری از همستر

خرگوش

خرگوش نیز یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های یک گروه از افراد است اما نمی‌توان با قاطعیت گفت که در کشور ما اینگونه است. در کشور‌های دیگر نگهداری خرگوش رواج زیادی دارد ولی در ایران نه. خرگوش در زمانی که دارای جثه کوچک و ریزی می‌باشد کاملا جذاب و دلفریب است مخصوصاً برای کودکان که علاقه وافری به خرگوش‌ها نشان می‌دهند. ولی زمانی که خرگوش بزرگ شود مهار و نگهداری او نیز مشکل‌تر می‌شود. باید توجه نمود در صورتی که خرگوش را برای کودکتان می‌خرید حتما قبل از هر کاری اورا واکسینه نمایید چرا که می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و بیماری‌های مشترک بین انسان شود.

بیشتر بدانیم:

نکاتی مهم در نگهداری خرگوش‌ها

منبع: سایت۶۰۱۹