نژادهای مختلف قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قناری پرنده‌ای کوچک، زیبا، دلپذیر و فرح‌بخش است که می‌تواند باعث آرامش و شادی پرورش‌دهندگان خود گردد. این پرنده به دو صورت اهلی و وحشی وجود دارد و جثه‌ای کوچک دارد و طول بدن آن بین ۱۳ تا ۲۴ سانتی‌متر بوده و به‌طور متوسط در حدود ۱۷سانتی‌متر می‌باشد. بزرگ‌ترین گونه قناری، نژاد فری پاریسی است که طول بدن آن به ۲۴ سانتی‌متر می‌رسد. این پرنده از خانواده سهره‌ها بوده و رنگ‌های متنوعی دارد. قناری مانند مرغ‌عشق و فنچ دانه‌خوار است. پای قناری دارای سه انگشت رو به جلو و یک انگشت رو به عقب می‌باشد. بنابراین برخلاف مرغ‌عشق بالا رونده نبوده و شاخه‌نشین محسوب می‌شود. منشأ این پرنده جزیره مادیرا، جزیره آزوریس و جزایر قناری است که این سه جزیره در اقیانوس اطلس قرار دارند و دو جزیره اول متعلق به کشور پرتغال و جزایر قناری متعلق به کشور اسپانیا می‌باشد. قناری‌ها برای زندگی در قفس بسیار مناسب هستند. آن‌ها پرندگان مقاومی بوده و قابل تربیت می‌باشند و عمری نسبتاً طولانی دارند که بین ۱۵ تا ۲۰ سال برآورد شده‌است. نام علمی قناری Serinus Canarius Canarius می‌باشد. امروزه پرورش این پرنده در ایران بسیار متداول شده و افراد زیادی اقدام به تکثیر این پرنده نموده و جوجه‌های آن را به علاقه‌مندان می‌فروشند. جنس نر این پرنده آواز می‌خواند و جنس ماده فقط برای جوجه‌کشی و تکثیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قناری‌ها از نظر نوع به سه دسته تقسیم می‌شوند:

بر پایه رنگ مانند: کاروتنی سرخ ، موزاییکی، موزاییکی سرخ، برنزی، عاجی، قهوه‌ای و ...) | ملانینی (زرد، طلایی، اوپال، ایزابل و ...) | آلبینیسم (سفید خالص، سفید قهوه ای پاستل، سفید توپاس و...)

انواع رنگ قناری

بر پایه نوع آواز مانند: قناری آوازخوان آمریکایی، قناری آواز خوان روسی و قناری آواز خوان ایرانی.انواع قناری آوازخوان

بر پایه شکل و ترکیب مانند: لانکشایر، یورکشایر، جیبر ایتالیایی، جیبوسو اسپانیایی، نورویچ، کاکلی کرست، کاکلی گلستر.اشکال مختلف قناری

قناری کاکلی

در زیر مهم ترین نژادهای قناری معرفی می‌شوند:

۱. قناری تیم برادوی اسپانیایی

۲. قناری آوازخوان آمریکایی

۳. قناری رولر

۴. قناری بلژیکی

۵. قناری واتر اسلاگر

۶. قناری بوردر

۷. قناری رازا اسپانیولا

۸. قناری مونیخی

۹. قناری برنی

۱۰. قناری فایف

گونه های مختلف قناری