طوطی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی‌ها انواع گوناگونی دارند که با رنگ‌های متنوع پرهای بال و پرهای سر و دم از هم متمایز می‌شوند. بال‌های طوطی‌سانان رنگین و منقارشان خمیده و کژ است، بعضی کاکل و دم کوتاه و بعضی دم دراز دارند. معمولاً از میوه‌ها و دانه‌ها استفاده می‌کنند و منقار بسیار محکمی دارند که در شکستن دانه‌های سخت به کار می‌برند.

طوطی در کنار زاغ، کلاغ، و غراب دارای بیشترین هوش در میان پرندگان است. این پرنده توانایی تقلید صداها را داشته و بدون درک مطلب، کلمات را تلفظ می‌کند ولی گاهی دیده شده که طوطی با مشاهده صحنه یا شخص یا رفتار دیگران کلمات مناسب و به جا استفاده می‌کند.

حال با انواع مختلفی از طوطی‌های رایج در ایران آشنا می‌شویم

مرغ عشق Budgerigar

طوطی باجریگار(Budgerigar) که در ایران (به اشتباه) مرغ عشق نامیده می‌شود، احتمالا فراوان‌ترین گونه در میان طوطی‌سانان می‌باشد که به عنوان یک پرنده خانگی نگهداری می‌شود. این پرندگان کوچک، بسیار پر جنب و جوش بوده و به علت رنگ‌های شاد و آوازه خوانی، محیط خانه را بسیار شاد خواهند نمود. (البته گاهی هم می‌توانند بسیار پر سر و صدا , آزاردهنده باشند!)

طوطی‌های باجریگار، قیمت ناچیزی داشته و به قفس کوچکی نیز نیاز دارد. باجریگار به‌خوبی با شرایط محیطی خو می‌گیرد و به سادگی رام می‌شود. زیرا در طی نسل‌های متوالی در اسارت بوده‌ و به احتمال قریب به یقین از پدر و مادری در اسارت متولد شده است. در صورتی که این پرندگان تنها از دانه‌ها تغذیه کنند، طول عمر بالایی نخواهند داشت (4-3سال). اما پرندگانی که از شرایط نگهداری مطلوب برخوردارند، جیره مناسبی دریافت می‌کنند، می‌توانند بیش از 15 سال  عمر کنند. این پرندگان بسیار مستعد تومور (هر دو نوع خوش خیم و بد خیم) هستند.

مرغ عشق

عروس هلندی (کوکاتیل) cockatiel

عروس هلندی می‌تواند بهترین پرنده خانگی باشد، به شرط آنکه از زمان جوجگی نگهداری، و به صورت دستی تغذیه شود. این پرندگان زیبا به بسیاری از اختلالات رفتاری سایر طوطی‌سانان حساس نیستند.

عروس هلندی به قفس متوسطی نیاز دارد و  با توجه به این که برای نسل‌ها در اسارت بوده‌اند، پرندگانی بسیار رام هستند. صدای عروس هلندی  بسیار آرام و ملایم است. نر‌ها آواهای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کنند و حتی می‌توانند صحبت کردن را فرا گیرند. ماده‌ها کمتر صدا تولید می‌کنند و حیوانات خانگی آرام‌تری هستند. نژاد‌های جهش یافته عروس هلندی بیش از سایر گونه‌ها به بیماری حساس هستند . در صورتی که نژاد جهش یافته نباشد و جیره غذایی مناسب دریافت کند، طول عمر این پرنده‌ها به بیش از 20 سال می‌رسد. (تا 30 سال هم گزارش شده)

کوکاتیل یا عروس هلندی

طوطی آرا (ماکائو) macaw

این پرنده جثه بزرگی داشته و صدای بلندی تولید می‌کند. گاهی بسیار جیغ می‌کشند و موجب آزار و اذیت صاحبان خود – و احتمالا همسایه‌ها- می‌شوند. آرا پرنده‌ای خرابکار! است و می‌توانند محیط زندگی خود را کاملا به هم بریزد. طوطی ماکائو به فضای نسبتا زیادی نیاز دارد و نگهداری از آنها در آپارتمانهای کوچک چندان توصیه نمی‌شود. آرا به عنوان پرنده‌ای بسیار باهوش و پر جنب و جوش، در صورتی که از جوجگی پرورش یابد و غذای مناسبی دریافت کند، پرنده خانگی مناسبی خواهد بود.

طوطی آرا یا ماکائو

طوطی برزیلی Love bird 

که در ایران با نام طوطی برزیلی یا طوطی کوتوله شناخته می‌شود نیز، در شمار طوطی‌های کوچک قرار می‌گیرد. طوطی برزیلی قیمت ناچیزی داشته و به قفس متوسطی نیاز دارد. در صورتی که این پرندگان از زمان جوجگی تهیه شوند و به صورت دستی تغذیه شوند، حیوانات خانگی ایده‌آلی خواهند بود. انوع مختلفی از این پرنده وجود دارد که گونه هلویی رایج‌ترین آن‌ها است.

اگر چه نژاد‌های جهش یافته فراوانی از این پرنده وجود دارد ولی بین نژاد‌ها و ظهور بیماری در آن‌ها اختلافی دیده نشده است. این پرندگان در برخی از موارد بسیار وحشی و تهاجمی می‌شوند. در صورتی که طوطی برزیلی را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کرده‌اید، بهتر است تنها از یک پرنده نگهداری کنید؛ زیرا در صورت جفت بودن نسبت به انسان رفتاری تهاجمی بروز می‌دهند. در گونه هلویی جنس ماده بسیار باهوش‌تر از جنس نر بوده و حیوان رام‌تری است.

طوطی برزیلی یا کوتوله

طوطی خاکتسری آفریقایی (کاسکو)

این نوع طوطی ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای برای تقلید صدا دارد. کاسکو دو جنس مختلف دارد. کاسکوی "کونگو"  طوطی  بزرگتری است و امروزه بسیار معمول است. نژاد کونگو منقار سیاه، بدن خاکستری و دم قرمز دارد. نژاد دیگر کاسکوی" تیمنه" است که کوچکتر بوده و پرهای سیاه‌تر، دم تیره و نوک استخوانی رنگ دارد.

باید بدانیم که ویژگی تقلید صدای این دو جنس دقیقا مشابه یکدیگر است و از این لحاظ تفاوتی بین دو گونه دیده نمی‌شود. کاسکو به لحاظ عاطفی پرنده‌ای بسیار حساس بوده و به توجه و محبت صاحبش به شدت نیازمند است. ابتلا به بیماری‌های روحی و اختلالات رفتاری در کاسکو بسیار متداول است  و شایع‌ترین بیماری آن پرکنی است.

کاسکوی کونگو

کاسکوی کنگو

کاسکوی تیمنه

کاسکوی تیمنه

طوطی باراتا (کوکاتو)

این پرنده نیاز به نوازش همیشگی و روزانه صاحب خود دارد. باراتا به همنشینی با صاحب خود بسیار علاقه‌مند است. باراتا دارای هوش فوق‌العاده‌ای است و استعداد بالایی برای یادگیری دارد. این پرنده گاهی می‌تواند به محیط پیرامون خود و همچنین سایر پرندگان به شدت آسیب برساند. و یکی از ویژگی‌های نامطلوب آن، صدای بسیار بلند و گوش خراشش است. کوکاتو برای صحبت کردن استعداد چندانی ندارد.

طوطی باراتا یا کوکاتو