آشنایی با تکثیر قناری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قناری‌ها برای نگهداری در خانه، پرندگان فوق‌العاده‌ای هستند زیرا مراقبت از آن‌ها آسان است و از تنهایی نسبتاً راضی هستند. با این حال پرورش آن‌ها ساده نیست، زیرا نیازمند برنامه‌ریزی، تجهیزات تخصصی، غذای مشخص و شانس است. پرورش صحیح این پرنده بسیار مهم است، زیرا نیاز به محیطی عاری از استرس دارند تا جوجه بیشتری داشته باشند. اگر قصد دارید قناری پرورش دهید فقط در صورتی این کار را بکنید که بتوانید از همه جوجه‌ها مراقبت کنید.

I. قسمت اول: مقدمات لازم برای پرورش قناری

مقدمات لازم برای پرورش قناری

1. تدارکات لازم 

علاوه بر لوازم اساسی که باید از قبل برای پرندگان خود داشته باشید، به یک قفس بزرگ برای پرورش قناری، یک لانه برای تخم‌گذاری ماده و مقداری مواد لازم برای لانه‌سازی ماده نیازخواهید داشت. 

همچنین اگر منطقه شما کمتر از ۱۴ ساعت نور داشته باشد، ممکن است برای نوردهی قفس نیاز به منبع نور داشته باشید.

• قفس‌های ویژه‌ای برای پرورش وجود دارد که ابتدا به نر و ماده اجازه می‌دهد بدون تماس با یکدیگر به هم عادت کنند. این قفس‌ها یک دیواره تقسیم‌کننده دارند که می‌توان زمانی که پرنده‌ها آماده  جفتگیری شدند آن را برداشت. 

• لانه‌های آماده  برای پرورش قناری در بازار وجود دارد. اگر یک لانه پیش‌ساخته را بخرید، لازم است مواد لانه‌سازی را برای قناری خود خریداری کنید تا آن‌ها بتوانند به آشیانه پیش‌ساخته خود اضافه کنند.

نگهداری قناری‌ها در قفس‌هایی مجزا  تا زمان جفتگیری

2. قناری‌ها را باید تا زمان جفتگیری در قفس‌هایی مجزا نگهداری کنید.

نرها تمایل به مبارزه دارند، بنابراین اگر ماده آماده جفتگیری نباشد ممکن است آنرا بکشد. قفس‌های آنها را می‌توان در یک اتاق نگهداری کرد.

نشانه‌های آمادگی جفتگیری قناری‌ها

3. مشاهده نشانه‌های آمادگی جفتگیری قناری‌ها.

جفتگیری معمولاً در بهار رخ می‌دهد. آن‌ها دوست دارند وقتی‌که دما حدود 70 درجه فارنهایت باشد و حدود 14 ساعت نور وجود داشته باشد، جفتگیری کنند. این شرایط را می‌توان درون خانه به طور مصنوعی ایجاد کرد. قناری‌های نر و ماده زمانی که آمادگی لازم را برای جفتگیری کسب می‌کنند، رفتارهای متفاوتی نشان می‌دهند.

• قناری نر معمولاً زودتر از ماده آمادگی لازم را کسب و علائم را بروز می‌دهند. این نشانه‌ها شامل آویزان شدن بال‌ها هنگاه آوازخوانی و آوازهای خشن و بلندتر می‌باشد. همچنین ممکن است در محدوده خود برقصند و اگر نر دیگری در اطرافشان باشد، رفتارهای قلمروطلبی بیشتری نشان دهند.

• ماده‌ها وقتی آمادگی لازم را کسب می‌کنند، اغلب شروع به پاره کردن کاغذ می‌کنند تا لانه را آماده کنند. با این حال، مشخص‌ترین نشانه‌ی آمادگی آنها این است که مقعدشان قرمز و متورم می‌شود. همچنین ممکن است دمشان را بالا ببرند و زمانی که نری در نزدیکی آن‌ها است، به حالت نشسته قرار می‌گیرند.

قفس قناری نر و ماده

4. قفس قناری نر و ماده را کنار هم قرار دهید اما هردو را در یک قفس نگذارید. این باعث می‌شود که پرنده‌ها به یکدیگر عادت کنند و رفتار آنها باهم به شما خواهد گفت که آیا آماده جفتگیری هستند یا خیر.

اضافه کردن لانه  به قفس قناری ماده

5. یک لانه  به قفس ماده اضافه کنید. هنگامی‌که ماده شروع به افزودن مواد به لانه خود کرد، نشانه‌ای است که او آماده جفتگیری است.

بیشتر بدانیم:

معرفی نژادهای قناری همراه با تصاویر

قناری نژاد استفورد (stafford canary)

تولید سهره قناری

رژیم غذایی قناری مولد

6. مولدها را با یک رژیم غذایی مناسب تغذیه کنید. آن‌ها باید از چند هفته قبل از پرورش با یک جیره حاوی دانه‌های غنی، غذای نرم و کلسیم اضافی تا زمانی که جوجه‌های خود را غذا می‌دهند، تغذیه شوند. یک عدد کف دریا یا سنگ‌ریزه‌‌های کلسیمی برای تامین کلسیم اضافی برای ماده به منظور تولید تخم‌های سالم توصیه می‌شود. غذاهای مخصوصی در فروشگاه‌ها موجود می‌باشد.

II. قسمت دوم: تولیدمثل قناری‌ها

علائم جفتگیری در قناری

1. قفس قناری‌ها را کنار هم بگذارید تا زمانی که علائم جفتگیری را نشان دهند. این علائم ممکن است با بوسیدن هم ولانه‌سازی ماده شروع شوند. اگر هردو آماده باشند، نر و ماده از لابلای میله‌های قفس، با مالیدن نوک‌های خود به هم شروع به بوسیدن هم می‌کنند. پس از قرار دادن قناری‌ها در نزدیکی یکدیگر، ممکن است بلافاصله بوسیدن‌ها اتفاق بیافتدیا ممکن است چند روز طول بکشد. هنگامی‌که آماده جفتگیری شدند، می‌توانید آنها را در یک قفس قرار دهید.

اگر هردو شروع به مبارزه با هم کردند، سریعاً آن‌ها را جدا کرده و باز منتظر مشاهده نشانه‌های بیشتر بمانید. هرچند، جفتگیری می‌تواند نسبتاً تهاجمی باشد، بنابراین مطمئن شوید که جفتگیری نیست و یک جنگ واقعی است و سپس جدایشان کنید.

رفتارهای تولیدمثلی قناری

2. برای مشاهده رفتارهای تولیدمثلی نگاه کنید. این کار توسط قناری نر برای جذب ماده شروع می‌شود. هنگامی‌که ماده آماده باشد، خم می‌شود و تمایل خود را به نر نشان می‌دهد. سپس نرپی درپی برای مدت‌های کوتاهی سوار ماده می‌شود.

چک کردن لانه برای دیدن تخم

3. چک کردن لانه برای دیدن تخم. قناری ماده در هر بار می‌تواند 2 تا 6 عدد تخم بگذارد. ماده معمولاً صبح‌ها روزی یک تخم می‌گذارد. معمولا 14 روز طول می‌کشد تا تخم‌های قناری هچ شود. آن‌ها باید بدون هیچگونه کمکی از تخم‌ها بیرون بیایند.

تغذیه جوجه قناری

4. جوجه‌ها را تا زمانی که خودشان بتوانند غذا بخورند یعنی حدودا تا 3 هفتگی، با پدر و مادرشان نگهدارید. در ابتدا قناری ماده با تمام جوجه‌ها می‌ماند و پدر غذا را برای مادر خواهد آورد. سپس به تدریج، پدر جوجه‌ها را تغذیه می‌کند و مطمئن می‌شود که آنها به اندازه کافی غذا می‌خورند. وقتی جوجه‌ها خود شروع به غذا خوردن می‌کنند و به اندازه کافی تکامل یافتند، به این معنی که پرهای بال‌هایشان برای پرواز کردن به قدرکافی رشد کرد، شما می‌توانید آن‌ها را به قفس مجزایی منتقل کنید. همچنین در این مرحله شما باید پدر و مادر را دوباره از هم جدا کنید.

منبع: wikihow.com

ترجمه: دکتر مهسا دلشاد