فلور باکتریایی روده

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پی بردن به تأثیر گسترده‌ای که فلور میکروبی دستگاه گوارش روی زندگی جانور میزبان می‌گذارد هر روز رو به گسترش است. با اینکه تاکنون به زمینه‌های گوناگون این تأثیرات تا اندازه‌ای پی برده شده است، اما به نظر می‌رسد که با اینهمه یافته‌های کنونی، هنوز در آغاز این راه گام برمی‌داریم.

نیازهای پرورش طیور را بیابید.

کارهایی که میکروب‌های فلور دستگاه گوارش روی فیزیولوژی میزبان انجام می‌دهند دستاورد تکامل طبیعی میان این میکروب‌ها و میزبان است که در درازای قرن‌ها شکل گرفته است. در آزمایشی که ما انجام دادیم پی بردیم که قرارگرفتن جانور میزبان در برابر سرما، تغییرات چشمگیری در ترکیب فلور میکروبی دستگاه گوارش او پدید می‌آورد. این ترکیب میکروبی پدید آمده را «فلور میکروبی سرد – Microbiota Cold» نام نهادیم.

در این آزمایش، این فلور میکروبی تازه (سرد)، حساسیت جانور میزبان به انسولین را بالا برد و به او امکان داد تا با تقویت پروسه تولید چربی سفید Fat white که سبب افزایش مصرف انرژی – با برداشت از چربی بدن- می‌شود، بتواند در سرمای دراز مدت، ظرفیت مقاومت خود را افزایش دهد. در سرمای درازمدت (زمستان) در نتیجه به اوج رسیدن دریافت انرژی، و افزایش سطح جذب مواد در روده (به سبب افزایش سطح ویلی‌ها و افزایش درازای میکروویلی‌ها در اثر مکانیسم اکتسابی)، کاسته شدن از وزن بدن جانور به تدریج انجام می‌گیرد.

نتیجه‌ای که به دست آوردیم نشان داد که میکروبایوتای (یا میکروفلور) دستگاه گوارش جانور، به عنوان یک عامل کلیدی در دوره‌ی افزایش نیاز به انرژی (مانند دوره سرمای زمستان) کل مصرف انرژی مناسب برای بدن را هماهنگ می‌کند.

بیشتر بدانیم:

راه‌حل‌هایی برای استرس، بیماری‌ها و تغذیه طیور

آیا سیستم ایمنی تضعیف شده روی رشد مرغ‌ها اثر می‌گذارد؟

بیماری‌های دستگاه گوارش گوساله‌ها

• هوای سرد سبب تغییرات چشمگیری در ترکیب میکروبایوتای روده شد.

• کاشتن میکروبایوتای سرما «Microbiota Cold» حساسیت انسولین وتولید چربی سفید- Fat White را افزایش داد.

• جمعیت میکروفلور دستگاه گوارش در برابر سرما، اندازه روده و ظرفیت جذب آن را برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن افزایش می‌دهد.

نقش فلور باکتریایی روده در افزایش تحمل سرمای هوا

به هنگام بروز استرس سرمایی، برای خنثی کردن پیامدهای آن، افزون بر دوز معمولی

پروتکسین، به مدت 3 روز، برای هر 10.000 جوجه 250 گرم پروتکسین را به حجم معینی از آب (یک بار در روز) بیافزایید.

منبع: نیکوتک