تولید ۵ قلم داروی جدید دامی و ۲ قلم ماده اولیه دارویی

مهدی خلج در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه 168 کارخانه در زمینه تولید دارو، مواد بیولوژیک، تولید واکسن و مواد ضد عفونی کننده در کشور فعال اند افزود : سه قلم از داروهای جدید که در داخل تولید شده؛ آنتی بیوتیک، یک قلم پروبیوتیک و یکی از داروها ضد تهوع است.

وی گفت : سالانه حدود 380 میلیون یورو دارو و مواد اولیه دارویی وارد کشور می شود که حجم گسترده ای است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: تلاش داریم با اجرای روش های مدیریتی و نظارت دقیق بر اجرای موازین بهداشتی، مصرف داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها را در صنعت دامداری کشور کاهش دهیم.

خلج درباره ظرفیت و توانمندی مرکز تولید واکسن و داروهای دامی در کشور گفت : توانمندی و ظرفیت خوبی در کشور برای تولید اقلام دارویی وجود دارد بنابراین سازمان دامپزشکی به منظور ارتقای کیفیت و افزایش صادرات دارو و مواد اولیه دارویی، طرح آزمایش مراقبت قبل و بعد از تولید تا عرضه را اجرا می کند.

وی افزود : با همکاری کارشناسان بهداشتی سازمان دامپزشکی این طرح برای ارزیابی کیفیت 192 قلم داروی دامی در دست اجراست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در طرح آزمایش کیفی داروهای دامی تولید داخل تا کنون تولید برخی از داروها در 5 کارخانه داروسازی و واکسن سازی به علت وجود مشکل در کیفیت متوقف شده است.

خلج افزود : خطوط تولید دارو در این 5 کارخانه بعد از رفع مشکل مجدداً فعال خواهد شد.

وی گفت : کیفیت داروهای دامی تولید داخل و مواد مؤثره آنها در آزمایشات تخصصی ارزیابی می شود و پس از تأیید کارشناسان و نتایج آزمایشات دارو اجازه تولید، توزیع و صادرات خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از توقف تولید مکمل های مواد معدنی در 16 کارخانه تولید مکمل های غذایی دامی در کشور خبر داد و افزود: در نمونه برداری های انجام شده از تولیدات مکمل های مواد معدنی، 25 کارخانه داخلی، تولیدات 16 کارخانه به علت میزان بالای فلزات سنگین متوقف شده است.

خلج گفت : هدف از اجرای طرح ارزیابی کیفی داروها و مواد دارویی، ارتقای کیفیت و بهبود شاخص های اثرگذاری دارو برای مقابله با بیماری های دامی است.

وی ایجاد سامانه دارویی را از دیگر اقدامات برای مدیریت کیفی داروهای تولید داخل و داروهای وارداتی دانست و افزود : در این سامانه تمام مراحل تولید دارو از واردات مواد اولیه گرفته تا خط تولید و توزیع و مصرف قابل نظارت و ارزیابی است.


برچسب ها: