افزایش 28 و 17 درصدی قیمت شیر و لبنیات

سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین اتحادیه مرکزی دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام، دولت موظف است تا پایان سال نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها را با ارز مرجع تامین کند و در صورت تغییر هزینه‌های تولید، مابه التفاوت آن را بپردازد.

وی تاکید کرد:‌ براساس تعهداتی که دولت در تفاهم‌نامه منعقد شده با دامداران متقبل شده است، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد تا تولیدکنندگان ومصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

تخصیص 2 میلیارد دلار برای واردات خوراک دام و طیور

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از تخصیص دو میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دام و طیور که در کشتی‌ها بلاتکلیف هستند خبر داد و گفت: براساس مذاکرات دامداران و مرغداران با مسئولان دولت و مجلس، مقرر شد بانک مرکزی تا دو میلیارد دلار اعتبار برای واردات نهاده‌های تولیدی که ماه‌ها در مرزهای جنوبی کشور بلاتکیلف بود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد:‌ برای تامین سالانه نهاده‌های وارداتی بخش دام و طیور به حدود چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که در پنج ماهه باقیمانده از امسال، حدود سه میلیارد دلار اعتبار لازم است که امیدواریم پس از تخصیص اعتبار دو میلیارد دلاری، اعتبار باقیمانده برای تامین نیاز صنعت دام و طیور به نهاده‌های تولید تامین شود.

اجرای قوانین قبل از آزادسازی قیمت شیر و لبنیات

به گفته سلطانی دولت باید در شرایطی که بازار با نوسانات بسیاری مواجه است، پیش از آزادسازی قیمت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، قوانینی مانند اعلام نرخ خرید تضمینی این محصولات را اجرا کند تا اگر دامداران نتوانستند تولید خود را به قیمت واقعی در بازار عرضه کنند، با قیمت مشخص شده این محصولا به صورت تضمینی از دامداران خریداری شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود:‌ از سوی دیگر اتحادیه دامداران موظف است در صورت بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، سیاست واردات فرآورده‌های لبنی و شیر خام را به گونه‌ای اعمال کند تا بتواند تعادل را در بازار داخلی ایجاد کند.