علاقه-گربه-ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه‌ها شخصیت‌های بسیار متفاوت و خواسته‌های بسیار زیادی دارند. با وجود تمام مراقبت‌هایی که از بچه گربه کوچک خود می‌کنید، به نظر می‌رسد که او سایر اعضای خانواده را ترجیح می‌دهد. مطمئنا، این رفتار می‌تواند گیج کننده باشد، اما می‌توان آن را توضیح داد. در واقع، برخلاف تصور رایج، گربه‌ها جذب کسی که به آنها غذا می‌دهد نمی‌شوند. گربه‌سان‌های کوچک ما آن‌طور که برخی افراد تصور می‌کنند خودخواه نیستند، بلکه در واقع قدردان کسانی هستند که به آنها احترام می‌گذارند و آنها را درک می‌کنند. بیایید با هم به این موضوع جذاب بپردازیم تا ترجیحات همراهان مخملی خود را بهتر درک کنیم.

انسان و گربه: رابطه‌ای که می‌تواند خیلی چیزها را توضیح دهد!

در میان گربه‌سانان، گربه تنها گونه‌ای است که توسط انسان اهلی شده است. اگرچه انسان و سگ رابطه خود را چند ده هزار سال پیش آغاز کردند، اما به نظر می‌رسد که گربه تنها در مصر باستان، یعنی از 3000 سال قبل از میلاد، رام شده است. Felis sylvestris lybica - اولین گربه وحشی آفریقایی اهلی شده - برای اولین بار به دلیل ویژگی‌های خود به عنوان شکارچی جونده‌ها، به سرعت جایی برای خود در بین انسان‌ها باز کرد. به عنوان شاهدی بر علاقه‌‌ای که مصریان باستان به آن داشتند، هنر آن زمان اغلب گربه را در کنار انسان نشان می‌دهد و بسیاری از این گربه‌سانان کوچک مومیایی شده و در مقبره‌های بزرگان مصر، دفن شده‌اند.

در طول قرن‌ها، گربه عمدتاً موقعیت خود را به عنوان شکارچی حفظ کرد. او در کنار آدمی که می‌فهمد با غذا دادن به او، این حیوان کوچک هرگز دور نمی‌شود، قرون متمادی را طی کرده است! با این حال، او به ندرت و فقط برای بیرون راندن موجودات نامطلوب وارد خانه‌ها می‌شد.

گربه و انسان، پیوندی جدید اما قدرتمند…

این پیوند قوی بین انسان و گربه نسبتاً جدید است. امروزه، این حیوان بیش از سگ موردعلاقه خانواده‌هاست. چگونه می‌توانیم این علاقه جنون آمیز به این حیوانات مخملی را توضیح دهیم؟ آیا این خرخرهای آرامش بخش آنهاست که این علاقه را ایجاد می‌کند؟ یا آرامش افسانه‌ای آنها؟ یا نرمی پوستشان؟ زیبایی چشمانشان؟ توانایی آنها برای استقرار در ناخوشایندترین مکان ممکن فقط برای اینکه تا حد امکان به ما نزدیک شوند؟ رفتارهای شیرین و بازمزه‌شان؟ گفتنش سخت است... اما آنها چنان حیوانات دوست داشتنی هستند که شاید اصلاً لازم نباشد برای این عشقی که به آنها داریم دنبال توضیحی باشیم.

که ممکن است توضیحی عملی داشته باشد…

از نقطه نظر کاملاً عملی، درست است که این واقعیت که گربه‌ها تمیز هستند و می‌توانند با نظافت خود از خود مراقبت کنند، نکته قابل توجهی است. بدون نگرانی برای بوهای بد یا حمام منظم می‌توانید همیشه از دیدن پوست ابریشمی و تمیز آنها لذت ببرید. گربه‌ها عموما برای دستشویی رفتن احتیاجی به آموزش ندارند زیرا یک جعبه خاک کافی است و عموماً آنها غیبت سرپرست خود را بهتر تحمل می‌کنند. با این حال، آنها نیاز به مراقبت، تغذیه خوب، فعالیت‌های پرتحرک و برس کشیدن منظم دارند. تعاملی که بین انسان و گربه‌سانان شکل می‌گیرد بیش از هر چیز بر عناصر مثبت و راحت متمرکز است.

با این حال، اگرچه گربه، شما را مجبور به بیرون رفتن در باران یا سرما برای دستشویی رفتن نمی‌کند، اما او همچنان به شما نیاز دارد. مستقل بودن او مطمئناً برای بسیاری از صاحبان راحتی زیادی به همراه دارد، زیرا می‌توانند با آرامش بیشتری به سرکار بروند یا حتی برای تعطیلات آخر هفته راحتتر خانه را ترک کنند، اما همراه کوچک شما همچنان به شما نیاز دارد.

... اما پیوند واقعی عشق متقابل است

در واقع، این تصور که گربه‌ها قادر به دلبستگی به انسان نیستند، اشتباه است. گربه ما را خدمتکار خود نمی‌داند و اگرچه جمله معروف «گربه حیوان خانگی من نیست بلکه من انسان خانگی او هستم» باعث لبخند ما می‌شود، اما گربه حیوانی است که از تماس انسان قدردانی می‌کند و به دنبال آن است. شکلی از وابستگی عاطفی در یک رابطه متقابل و مهربانی مشترک به سرعت بین این موجود پشمالو و انسان شکل می‌گیرد. ما خدمتکار گربه‌های خود نیستیم، یا اگر می‌خواهیم همه چیز را این‌طور ببینیم، بگوییم که ما می‌خواهیم، از تسلیم شدن در برابر خواسته‌های کوچک او که ما را سرگرم می‌کند، لذت ببریم، و او نیز به نوعی چنین است.

به هر حال، وقتی بچه گربه‌ای را به سرپرستی قبول می‌کنیم که مادر و خواهر و برادرش را برای پیوستن به خانه ما ترک کرده است، با یک موجود کوچک ریشه کن شده روبرو می‌شویم که ناگهان تمام توانایی‌های خود را از دست داده است. او دیگر بوی آشنای مادر و زیستگاهش را حس نمی‌کند، دیگر صدای خواهران و برادرانش یا صدای پرورش‌دهندگانش را نمی‌شنود، دیگر در آن محیط تکامل نمی‌یابد و دیگر پنجه‌های مادرش را لمس نمی‌کند. بنابراین او به آرامش و عشقی که ما به او می‌دهیم برای اطمینان دادن به خود و رشد خود نیاز دارد. همین امر در مورد گربه‌های بالغ نیز صدق می‌کند، حتی اگر بسته به تجربیات و آسیب‌های گذشته‌شان، به زمان بیشتر یا کمتری برای اعتماد به ما نیاز داشته باشند.

گربه‌ها انسان‌ها را دوست دارند، این یک واقعیت است. با این حال، علی‌رغم تمام مراقبت‌هایی که ما از آنها می‌کنیم، گاهی اوقات دیدن این‌که گربه‌ کوچولوی بسیار دوست‌داشتنی ما، اعضای خاصی از خانواده را به دیگران ترجیح می‌دهد، گیج‌کننده است. پدیده‌ای که اغلب پذیرفتن آن برای رها شده سخت، اما قابل توضیح است.

چرا گربه‌ها افراد خاصی را ترجیح می‌دهند؟

مطمئناً متوجه شده‌اید که گربه شما با همه انسان‌ها یکسان رفتار نمی‌کند. اگر با او تنها زندگی می‌کنید، می‌توانید رفتار او را نسبت به مهمانان خود مشاهده کنید. در واقع، ممکن است اجازه دهد که برخی به او نزدیک شوند اما از هرگونه تماس با دیگران خودداری کند. در داخل خانواده شما، او ممکن است به سمت برخی جذب شود و از دیگران دوری کند. گربه نگرشی ناهموار و متغیر بسته به ویژگی‌های شخصیتی‌اش دارد که می‌تواند برخی از صاحبان را گیج کند و نشان می‌دهد که ترجیحاتی دارد و لزوما به سمت کسی که به او غذا می‌دهد جذب نخواهد شد.

پیش از هر چیز، اجازه دهید تأکید کنیم که این ترجیح با سودمندی ما برای گربه تعیین نمی‌شود. از نظر او این که به او غذا می‌دهیم اهمیت بیشتری برای ما ایجاد نمی‌کند. ما انسان‌ها نیز در بین همنوعان خود ترجیحاتی داریم. ممکن است به دلایلی که لزوماً به یک رابطه خدماتی مرتبط نیستند، از برخی افراد بیشتر از دیگران استقبال کنیم. ما لزوماً از افرادی که در اطرافمان هستند و به ما چیزی می‌دهند بیشتر خوشمان نمی‌آید. برای انسان هم مانند گربه، ترجیح احساسی است که بر اساس معیارهای دیگر شکل می‌گیرد. همیشه غذا دادن به گربه یا خریدن یک اسباب بازی جدید برای او کافی نیست تا جایگاه اول را در قلب او به دست آورید.

پیوندی که شکل می‌گیرد...

بیایید این باور غلط را فراموش کنیم که گربه‌ها حیواناتی خودخواه هستند که فقط جذب کسانی می شوند که به آنها غذا می‌دهند. در یک خانواده متشکل از چند نفر، اغلب حتی برعکس است. کسی که به گربه غذا می‌دهد لزوما مورد علاقه او نیست. گربه می‌تواند با یک یا چند انسان که به روشی دیگر از او مراقبت می‌کنند پیوند قدرتمندی ایجاد کند.

گربه می‌تواند به روش‌های مختلف رفتار کند. برخی از گربه‌ها بیشتر به اعضای خاصی از خانواده وابسته هستند، اما دیگران را نیز رها نمی‌کنند. آنها فقط تمایل دارند که فوران‌های محبت خود را برای افراد خاصی نگه دارند. از سوی دیگر، گربه‌های نر از نظر دلبستگی بسیار مصمم‌تر هستند و فقط محبت خود را به یک نفر در خانه ابراز می‌کنند، تا جایی که دیگران را کاملاً رها می‌کنند یا حتی از هرگونه تماس خودداری می‌کنند. توضیح این نوع رفتار دشوار است و اگرچه می‌تواند کسانی را که «کنار گذاشته شده اند» آزار دهد، اما احترام به آن مهم است.

به هر حال، اغلب می‌بینیم که دستی که غذا می‌دهد برنده نیست! در واقع، به نظر می‌رسد گربه‌ها کسی را ترجیح می‌دهند که زمان باکیفیتی برای آنها فراهم کند. از این نظر، دوستان گربه‌سان ما مانند ما انسان‌ها هستند. گربه‌ها به افرادی که نسبت به آنها صبر و تفاهم دارند و زمانی برای بازی و لحظاتی برای نوازش در اختیارشان می‌گذارند بیشتر نزدیک می‌شوند و بیشتر می‌چسبند تا به کسانی که فقط ظرف غذای آنها را پر می‌کنند.

اما مهمتر از همه، دوستان گربه‌سان ما قدردان کسانی هستند که به آنها احترام می‌گذارند و به ویژه کسانی که به زور با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند. گربه‌ها در واقع نیاز به استقلال و آرامش دارند که باعث می‌شود در طول روز بارها به گوشه‌ای عقب‌نشینی کنند تا آرام استراحت کنند یا به کارهای کوچک خود بپردازند. مجبور کردن آنها به انجام هر کاری خارج از برنامه خود آنها پشیمانی به بار می‌آورد. ما هم همینطور هستیم. ما هم افرادی را که به ما احترام می‌گذارند به کسانی که ما را ملزم و محدود می‌کنند ترجیح می‌دهیم.

احترام گذاشتن به نیازها و خواسته‌های گربه‌تان اغلب به شما این امکان را می‌دهد که نظر او را جلب کنید. او در واقع با کسی که اجازه می‌دهد هر زمان که بخواهد به او نزدیک شود، بسیار راحت‌تر است تا با کسی که به ناگاه می‌آید تا او را نوازش کند یا در حالی که او در حال استراحت یا شکار است، او را در آغوش بگیرد. گربه در واقع با انسانی که او را می‌فهمد، به او گوش می‌دهد و با او احساس امنیت می‌کند، پیوند قوی‌تری ایجاد می‌کند. در برخی موارد، حیوان ممکن است بیشتر مجذوب فردی شود که صدا، بو یا رفتارش او را به یاد عزیزی می‌اندازد که دیگر در زندگی او نیست.

وقتی همه اعضای خانواده به سلامت حیوان کوچک توجه می‌کنند، گاهی اوقات فهمیدن اینکه او هنوز تنها به یک نفر علاقه نشان می‌دهد گیج کننده است. با این حال، گربه‌ها تمایل دارند به همه محبت کنند، اما اغلب به یک مرجع انسانی نیاز دارند. خیلی اوقات در مورد فرزندان ما هم همینطور است. حتی در یک خانه شاد با والدین دوست داشتنی، در صورت بروز هرگونه اتفاقی، کودک تمایل بیشتری به روی آوردن به یکی از والدین خود زمانی که هر دو حضور دارند، دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ...

کریستین آر ویتال، رفتارشناس حیوانات، مطالعات متعددی را در دانشگاه ایالتی اورگان انجام داد. آخرین مقالات او نشان داده است که وابستگی گربه به انسان می‌تواند به اندازه وابستگی سگ یا حتی کودک قوی باشد. با آزمایش‌های انجام شده ثابت می‌شود که علاقه آنها به انسان واقعی و عمیق است.

بدون پرداختن به جزئیات آزمایش‌های کریستین آر ویتال، مطالعات او نشان داده است که گربه‌ها و بچه‌گربه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، پیوندی قوی و عمیق با انسان‌ها (سرپرست یا سرپرستانشان) برقرار کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که این پیوند بادوام و پایدار است و در طول زمان حتی پس از جدایی طولانی چند هفته‌ای تغییر نمی‌کند.

مطالعه دیگری توسط این رفتارشناس که در سال 2017 منتشر شد، این واقعیت را نشان داد که گربه‌ها ترجیح می‌دهند با انسان‌ها تعامل داشته باشند تا اینکه توسط آنها تغذیه شوند یا به تنهایی با یک اسباب بازی بازی کنند.

در نهایت، سومین پژوهش که او در سال 2019 منتشر کرد، این واقعیت را روشن کرد که گربه‌ها رفتار خود را نسبت به افراد اطرافشان بسته به مراقبت و توجهی که دریافت می‌کنند، تطبیق می‌دهند. بنابراین گربه‌ها تمایل دارند با افرادی که به فضا و نیازهایشان احترام می‌گذارند پیوند قوی‌تری ایجاد کنند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که انسان‌های پر سر و صدا، آشفته یا مرعوب، که به نظر می‌رسد باید توجه آنها را جلب کنند برعکس، آنها را از خود دور می‌کنند.

در نهایت، به راحتی می‌توانیم ببینیم که گربه‌ها به نظر می‌رسد در انسان‌ها به دنبال همان چیزهایی هستند که ما نیز در اطرافیانمان جستجو می‌کنیم. ما نیز بیشتر به کسانی وابسته می‌شویم که به ما اهمیت می‌دهند و به ما احترام می‌گذارند و از کسانی که ما را می‌ترسانند دوری می‌کنیم. به همین ترتیب، حتی اگر از زن یا مردی که غذای ما را در رستوران می‌پزد سپاسگزار باشیم، لزوماً نسبت به او پیوند محبتی ایجاد نمی‌کنیم. بنابراین، در داخل خانه، حیوان می‌تواند ترجیحات خود را نسبت به کسی که بیشتر به او توجه دارد نشان دهد، حتی اگر همه از او مراقبت کنند.

چه نشانه‌هایی ثابت می‌کند گربه من را دوست دارد؟

اگر شک دارید که گربه شما، دوستتان دارد یا خیر، اغلب کافی است که رفتار او را نسبت به خود مشاهده کنید تا بتوانید زبان او را ترجمه کنید. اگر به او احترام بگذارید و از او مراقبت کنید، مطمئناً خوشحال و به شما وابسته خواهد شد. صرف نظر از این، اگر شک دارید یا به نظر می‌رسد که او بیشتر به سایر اعضای خانواده شما وابسته است، تصور نکنید که او شما را دوست ندارد.

در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده علاقه او به شما است.

- اگر گربه هنگام نگاه کردن به شما چشمانش را می‌بندد، نشان دهنده اعتماد او به شماست.

- اگر گربه شما به پشت در نزدیکی شما دراز بکشد، اعتماد کامل خود را به شما نشان می‌دهد، چرا که این حالت او را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار می‌دهد.

- اگر گربه شما درکنارتان خرخر می‌کند، به این معنی است که او شما را دوست دارد. اما مراقب باشید، زیرا خرخر کردن همچنین می‌تواند نشان‌دهنده ناراحتی درونی (درد، استرس، بیماری و غیره) باشد.

- اگر گربه‌تان سرش را به شما می‌مالد یا ضربه‌های کوچکی به شما می‌زند، به این دلیل است که می‌خواهد با رایحه‌اش شما را نشانه‌گذاری کند، زیرا شما را به عنوان عضوی از خانواده‌اش می‌شناسد.

- اگر گربه با دیدن شما دمش را بالا آورد، نشانه خوشحالی اوست.

- اگر گربه شما را با پنجه‌هایش نوازش می‌کند یا ژاکت شما را می‌جود، به این معنی است که خیلی به شما وابسته است و شما را با شخصیت مادر مرتبط می‌کند.

- اگر گربه شما را لیسید، به این معنی است که می‌خواهد شما را تمیز کند. نه اینکه فکر می‌کند شما کثیف هستید، بلکه او به سادگی عشق و تمایل به مراقبت از شما را به شما نشان می‌دهد.

- اگر گربه شما برایتان طعمه می‌آورد، به این دلیل است که او به دنبال هدیه دادن به شماست. عصبانی نشوید، چرا که او عصبانیت شما را درک نمی‌کند. از او تشکر کنید و منتظر باشید تا دور شود سپس می‌توانید هر اقدامی که لازم است برای این هدیه کوچک انجام دهید.

- اگر بچه گربه شما را گاز بگیرد هم همینطور است! او در تلاش است تا تمایل خود را برای بازی یا تماس به شما نشان دهد. این نشانه محبت است و نه میل به صدمه زدن به شما، او را سرزنش نکنید.

- اگر همراه کوچک شما در کنار شما بخوابد، به این معنی است که در کنار شما احساس امنیت و اطمینان کامل دارد. در هنگام خواب، گربه آسیب‌پذیر است. او با به اشتراک گذاشتن این لحظه با شما، عشق بی‌پایان خود را به شما نشان می‌دهد!