ریزش-موی-گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ همه گربه‌ها موهای خود را از دست می‌دهند. این اتفاق در واقع درست مانند ریزش موی انسان‌ها یک پدیده طبیعی است. موی گربه چرخه زندگی خود را دارد و پس از مردن، می‌ریزد تا با موهای جدید جایگزین شود که به تجدید موهای بدن گربه کمک می‌کند. ریزش مو طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و با دو دوره ریزش در سال مشخص می‌شود. با این حال، ما تفاوت‌هایی را بین گربه‌سانان کوچک مشاهده می‌کنیم. اغلب اعتقاد بر این است که نژادهای مو کوتاه کمتر از مو بلند ریزش مو دارند. آیا واقعا موضوع این است؟ بیایید بررسی کنیم!

موهای گربه: چگونه آن را بهتر بشناسیم؟

برای درک بهتر موهای گربه خود، بد نیست که به نحوه عملکرد آنها نگاهی بیاندازیم. در واقع، تنوع مو در میان گربه‌سانان بسیار حائز اهمیت است، چه از نظر طول و تراکم، بافت، انعطاف پذیری و حتی رنگ.

بسته به نژاد، پوست گربه می‌تواند تا چهار نوع موی مختلف داشته باشد، یعنی:

- موهای اولیه یا شیشه‌ای که به عنوان یک موی پوشاننده عمل می‌کند، ضخیم‌تر، صاف‌تر و رنگی‌تر است تا لایه بیرونی خز را تشکیل دهد، از اپیدرم محافظت کند و ضربه‌ها را جذب نماید.

- موهای ثانویه یا محافظ، که دارای شکل زاویه‌دار و انتهای نوک تیز برای ایجاد محافظت مضاعف از موهای اولیه است.

- موهای میانی، ظریف‌تر با پایه موج‌دار، برای محافظت از اپیدرم گربه در برابر حملات مختلف خارجی.

- زیرموها، متراکم‌تر، که عایق حرارتی را فراهم می‌کند تا گربه بتواند بهتر در برابر سرما و گرما مقاومت کند.

در حالی که برخی از نژادهای گربه دارای این چهار نوع مو هستند، برخی دیگر فقط دارای سه، دو، یک یا هیچ کدام هستند! با این حال، اکثر نژادهای گربه بدون مو در واقع دارای زیرموهای بسیار ظریف و تقریبا نامرئی هستند.

همچنین سه نوع طول مختلف برای موهای گربه وجود دارد که عبارتند از:

موهای کوتاه، با حداکثر طول 5 سانتی متر، که رایج‌ترین است.

موهای نیمه بلند، با طول 5 تا 10 سانتی متر؛

موهای بلند، با طول بیش از 10 سانتی متر که در برخی از نژادهای گربه سانان به 20 سانتی متر می‌رسد.

در اصل، طول مو بر اساس نژاد گربه تعیین می‌شود، اگرچه بسته به آب و هوای منطقه مبدا حیوان، تفاوت‌هایی وجود دارد. طول مو همچنین می‌تواند در طول سال تغییر کند و در زمستان طولانی‌تر شود تا گربه بهتر از سختی زمستان محافظت شود. با این حال، این پدیده عمدتاً در گربه‌هایی که بیشتر در فضای باز زندگی می‌کنند، به دلیل اختلاف دمای شدید بین زمستان و تابستان قابل مشاهده است. بچه گربه‌های داخلی کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بنابراین واضح است که گربه‌ها مو دارند. و مانند ما انسان‌ها که هر روز تعدادی از موهای خود را از دست می‌دهیم، گربه‌‌ها نیز به طور طبیعی و به میزان کم و بیش بسته به فصل سال، قسمت‌هایی از پوشش خود را از دست می‌دهند.

موهای گربه در طول سال چگونه تغییر می‌کند؟

همانطور که گفتیم همه گربه‌ها به طور کاملا طبیعی موهای خود را از دست می‌دهند. این از آن روست که موی گربه، درست مانند موهای ما، دارای چرخه زندگی است.

در واقع، موی گربه تا زمانی که به طول مشخصی برسد به طور کاملاً طبیعی رشد می‌کند که این کار توسط ژنتیک از پیش تعیین شده است. این طول اساساً توسط نژاد حیوان و همچنین با توجه به سبک زندگی و محیط زندگی آن، به ویژه آب و هوایی که در آن تکامل می‌یابد، که می‌تواند تفاوت‌های مشاهده شده در همان نژاد را توضیح دهد، تعیین می‌شود.

هرچه گربه بیشتر در فضای باز زندگی کند، پوشش او بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی و میزان قرار گرفتن در معرض نور طبیعی قرار می‌گیرد. هنگامی که چرخه زندگی آن به پایان می‌رسد، مو می‌میرد و می‌ریزد. سپس با یک موی جدید جایگزین می‌شود که به تجدید پوست او کمک می‌کند.

بنابراین ریزش مو برای کمک به بازسازی پوشش و محافظت از حیوان طبیعی و ضروری است. همه موها به طور همزمان نمی‌ریزند، که این امر امکان تجدید مداوم بدون تضعیف گربه را فراهم می‌کند. این پدیده در موی انسان‌ها هم به همین شکل است. بنابراین، در طول سال، گربه موهای مرده خود را از دست می‌دهد.

با این حال، در گربه سانان دو دوره ریزش در سال وجود دارد که ریزش فصلی نامیده می‌شود. این پدیده فیزیولوژیکی در بهار و پاییز اتفاق می‌افتد و باز هم در حیواناتی که به طور منظم به فضای باز دسترسی دارند بسیار بیشتر از گربه‌هایی که در فضای آزاد زندگی می‌کنند دیده می‌شود.

ریزش مو در گربه‌ها چگونه است؟

ریزش مو به طور طبیعی برای کمک به زندگی بهتر گربه در محیط خود اتفاق می‌افتد. در آغاز بهار و پاییز، درخشندگی خورشید و آب و هوا برای آماده شدن برای ورود به گرمای تابستان و سرمای زمستان تغییر می‌کند. بنابراین بدن گربه با ایجاد پدیده پوست اندازی به طور طبیعی با این تغییرات آب و هوایی سازگار می‌شود.

بنابراین، در عرض چهار تا هفت هفته، گربه در مقایسه با سایر مواقع سال، موهای خود را بیشتر از دست می‌دهد.

- در بهار، پوست اندازی گربه با ریزش مقدار زیادی مو مشخص می‌شود. بنابراین او از موهای زیاد زمستانی خود که او را از سرما محافظت می‌کرد، خلاص می‌شود تا موهای سبک‌تری داشته باشد که به او کمک می کند بهتر گرمای تابستان را تحمل کند.

- در پاییز، برعکس، گربه مقدار مشخصی از موهای ظریف خود را از دست می‌دهد تا موهای ضخیم‌تری را جایگزین آن کند که به او اجازه می‌دهد زمستان آینده را بهتر تحمل کند. ریزش موی پاییزی اغلب اهمیت کمتری نسبت به ریزش موی بهاره دارد، زیرا موهایی که حیوان از دست می‌دهد ریزتر و تعداد آنها کمتر است. برخی از نژادهای مو کوتاه ریزش بسیار کمی در این مرحله دارند.

عوامل موثر بر ریزش مو در گربه‌ها چیست؟

ما دیده‌ایم که گربه‌ها موهای خود را به طور طبیعی در طول سال و به طور خاص و قابل توجهی در طول دوره‌های ریزش فصلی خود از دست می‌دهند. با این حال، می‌توانیم تفاوت‌های خاصی را بین گربه‌سانان کوچک مشاهده کنیم که به عوامل متعددی مرتبط است.

نژاد گربه

بسته به نژادش، یک گربه کوچک می‌تواند تراکم متوسطی در حدود 600 تا 1800 مو در هر سانتی متر مربع پوست داشته باشد. بنابراین، برخی از گربه‌ها سه برابر گربه‌های دیگر مو دارند!

برخی از نژادها با خز بسیار ضخیم و پوشش زیرین متراکم برخلاف نژادهایی با موهای ریز و بسیار کمتر، موهای زیادی از دست می‌دهند.

سبک زندگی گربه

همانطور که گفتیم گربه‌هایی که به طور منظم به فضای باز دسترسی دارند در معرض نور طبیعی خورشید و دماهای گوناگون هستند. بنابراین بدن آنها به این شرایط و تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می‌دهد تا سازگار شود در نتیجه ریزش مو بیشتر می‌شود که بهتر از گربه در برابر سرما و گرما محافظت کند.

برعکس، گربه‌ای که فقط در داخل خانه زندگی می‌کند اساساً در معرض نور مصنوعی قرار می‌گیرد و در محیطی زندگی می‌کند که دمای محیط در طول سال تغییرات ناچیزی دارد. بنابراین بدن او نیازی به سازگاری برای محافظت از خود در برابر تغییرات آب و هوایی ندارد و ریزش مو اهمیت بسیار کمتری پیدا می‌کند. گربه به طور کلی موهای خود را در طول سال به طور هماهنگ از دست می‌دهد، زیرا این موضوع منحصراً مربوط به تجدید موهای مرده است.

سن گربه

البته که سن گربه بر میزان ریزش مو تاثیر می‌گذارد. موهای بچه گربه ظریف و نرم است و معمولاً تا هشت ماهگی باقی می‌ماند و سپس با موهای بزرگسالی جایگزین می‌شود. با این حال، جایگزینی به مرور اتفاق می‌افتد، زیرا پوشش قطعی بالغ بین 10 ماهگی تا 2 سالگی بسته به نژاد جایگیری می‌شود. سپس به طور طبیعی مطابق با چرخه زندگی خود تجدید می‌شود. در گربه‌های مسن‌تر، ریزش مو اغلب شدت کمتری دارد.

اما آیا گربه‌های مو کوتاه کمتر از گربه‌های مو بلند ریزش مو دارند؟

اگر همانطور که دیدیم طول مو بتواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد، نمی‌توان به این معیار تکیه کرد تا ادعا کنیم که گربه‌های مو بلند بیشتر از گربه‌های پشمالو با ریزش مو روبه‌رو می‌شوند.

در واقع، موهای بلند معمولاً راحت‌تر می‌ریزند، زیرا اغلب زیادتر و سنگین‌تر هستند. اینها همچنین موهایی هستند که خیلی بیشتر از موهای کوتاه گره می‌خورند که این امر خود باعث ریزش بیشتر می‌شود. با این حال، موهای کوتاه چرخه زندگی کوتاه‌تری نسبت به موهای بلند دارند که منجر به تجدید مکرر می‌شود.

 

در نتیجه، موهای کوتاه و موهای بلند تقریباً به یک اندازه، اما به دلایل مختلف از دست می‌روند. در حالی که موهای کوتاه بیشتر به طور طبیعی می‌ریزند، موهای بلند معمولاً کمی بیشتر هستند و مهمتر از همه، روی زمین، روی مبلمان یا لباس راحت‌تر دیده می‌شوند.

چگونه موهای گربه خود را حفظ کنیم و ریزش مو را محدود کنیم؟

محافظت از موی حیوان خانگی برای محدود کردن ریزش ضروری است، زیرا به سلامت آن کمک می‌کند. اگرچه موهای کمتر روی زمین به شما اجازه می‌دهد تا فضای داخلی تمیزتری داشته باشید، اما باید بدانید که ریزش مو بر سلامتی بچه گربه تأثیر می‌گذارد.

در واقع، به ویژه در طول دوره ریزش، گربه می‌تواند هر روز تا 10 سانتی متر مکعب مو را در حالی که خودش را مرتب می‌کند بخورد! در این حالت، آنها در مجرای گوارشی گربه به هم می‌چسبند و توپ‌های فشرده‌ای از مو تشکیل می‌دهند که می‌توانند گوارش را مختل یا حتی مسدود کنند. گربه شما ممکن است شروع به استفراغ کند یا از یبوست رنج ببرد!

برای جلوگیری از این پدیده، بهتر است با مراقبت های بسیار ساده از موی گربه خود به طور مرتب نگهداری کنید.

برس کشیدن

برس زدن منظم موی گربه برای از بین بردن بیشتر موهای مرده مهم است. با یک برس یا دستکش مناسب می‌توانید همراه کوچک خود را از شر این موهای ناخواسته که خطر مختل کردن مسیر گوارش او را دارند راحت کنید و همچنین زمان تمیز کردن را کاهش دهید.

برخی از نژادها، به ویژه آنهایی که موهای بلند و ظریفی دارند، برای جلوگیری از گره خوردن نیاز به برس کشیدن روزانه دارند. برای برخی دیگر، یک یا دو بار برس کشیدن در هفته ممکن است کافی باشد و در طول ریزش نیز برس کشیدن یک روز در میان یا روزانه یکبار کافی است.

برای جلوگیری از ناراحتی، همیشه موهای گربه خود را در جهت درست برس بکشید. برس کشیدن میکروسیرکولاسیون خون را تحریک می‌کند و در عین مراقبت از پوست بچه گربه به تقویت پوشش کمک می‌کند.

غذای با کیفیت

برای تکمیل عمل خود، به گربه خود یک رژیم غذایی با کیفیت، سالم و متعادل ارائه دهید. اگر نیازهای غذایی گربه شما به خوبی برآورده شود، پوشش آن براق‌تر و قوی‌تر و پوست آن سالم‌تر خواهد شد.

ضد انگل‌های منظم

برس کشیدن به شما این امکان را می‌دهد که متوجه حضور احتمالی انگل در پوست همراه کوچک خود بشوید. هر اتفاقی بیفتد، با تجویز منظم داروهای ضد انگلی پیشقدم شوید. در اینجا مجدداً از دامپزشک خود در مورد انتخاب داروهای دافع کک و کنه مناسب راهنمایی بخواهید.

مشاوره سالانه دامپزشکی

مراقب باشید ویزیت سالانه دامپزشک را با دقت برنامه‌ریزی کنید. بنابراین، دامپزشک می‌تواند همراه کوچک شما را بررسی کند و به‌ویژه وضعیت موهای او را یادداشت کند. البته در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی (لکه های قرمز، کدر شدن موها، افزایش ریزش مو، جوش، دلمه، چرک، بوی بد و ...) از مشاوره جهت بررسی دریغ نکنید.