آنتلمکس

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پرازيکوانتل بسرعت از سطح بدن انگل جذب شده و سبب تخریب جدی غشاء انگل می‌شود. همچنین با تغییر تبادل کاتیون‌ها بخصوص کلسیم، باعث انقباضات تتانی و فلجی انگل می‌گردد. پیرانتل بعنوان آگونیست کولینرژیک عمل کرده و از طریق تحریک رسپتورهای کولینرژیک نیکوتینیک، سبب پارالیز و دفع انگل از دستگاه گوارش می‌گردد.

دسته دارویی:

ضدانگل ترکیبی وسیع‌الطیف

شکل دارویی:

قرص خوراکی

حيوان هدف:

گربه

موارد مصرف:

نابود کردن کرم‌های نواری (دیپیلیدیوم کنینوم، تنیا تنیه فورمیس) کرم‌های قلابدار (آنکیلوستوماتيوبفرم) و کرم‌های گرد بزرگ (توکسوکارا کتی) در گربه.

ترکیب:

هر قرص حاوی پرازيکوانتل mg ۱۸/۲ و پیرانتل mg ۷۲/۶ (معادل ۲۰۹/۲۷mg پیرانتل پاموات) می‌باشد.

فارماکوکینتیک:

پرازيكوانتل بعد از مصرف خوراکی بطور کامل از روده جذب و در همه ارگان‌های بدن حیوان انتشار می‌یابد. سپس در کبد به فرم‌های غیرفعال متابولیزه شده و به داخل صفرا ترشح می‌گردد و حدودا بیش از ۹۵% از دوز تجویز شده دارو در عرض ۲۴ ساعت دفع می‌شود. تا ۲/۵ ساعت پس از مصرف این دارو، حداکثر غلظت پلاسمایی آن ایجاد خواهد شد.

ملح پاموات داروی پیرانتل حلالیت کمی در آب داشته و این امر باعث کاهش جذب آن از دستگاه گوارش و بالا رفتن امکان رسیدن آن به روده بزرگ و تاثیر بر انگل‌های موجود در این ناحیه می‌گردد. پیرانتل پاموات بعد از جذب سریعا و تقریبا بطور کامل به متابولیت‌های غیرفعال، متابولیزه شده و بسرعت از طریق ادرار دفع می‌شود.

عوارض جانبی:

هرچند همه عوارض جانبی دارو گزارش نشده، به دنبال تجویز قرص آنتلمکس این امکان وجود دارد که عدم تعادل موقتی در حیوان دیده شود.

موارد احتیاط:

پیش از تجویز دارو برای گربه بیمار یا آبستن، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

این دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

دوز و نحوه مصرف:

مصرف قرص از طریق دهان بطور مستقیم یا به همراه مقداری غذا می‌باشد. نیازی به قطع مصرف غذا پیش و پس از مصرف قرص نیست. در بچه گربه‌های زیر ۴ هفته و یا با وزن کمتر از ۰/۷ کیلوگرم مصرف نشود.

شرایط نگهداری:

در دمای اتاق (زیر ۳۰ درجه سانتیگراد) و در جای خشک نگه داشته شود.

بسته بندی:

جعبه مقوایی حاوی یک بلیستر ۴ عددی.

فقط برای مصرف دامپزشکی