اسکورز استاپ
اسکورز استاپ در درمان عفونت‌های روده، اسهال و جذب توکسین‌های موجود در دستگاه گوارش به کار می‌رود.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اسکورز استاپ که ترکیبی از نئومایسین سولفات، کائولین و پکتین می‌باشد در درمان عفونت‌های روده، اسهال و جذب توکسین‌های موجود در دستگاه گوارش کاربرد دارد.

شکل دارویی:

پودر خوراکی محلول در آب

دسته دارویی:

آنتی بیوتیک (آمینوگلیکوزیدها) - ضد اسهال

حیوان هدف:

گوساله، بره و کره اسب

مکانیسم اثر اسکورز استاپ:

نئومایسین اثر باکتریسیدی بر روی باکتری‌های گرم منفی هوازی دارد که از طریق اتصال برگشت‌ناپذیر به تحت واحد ریبوزومی 30S مانع سنتز پروتئین در سلول باکتری خواهد شد. اثر ضدباکتریایی نئومایسین در محیط قلیایی افزایش پیدا می‌کند.

کائولین و پکتین در جذب سموم و باکتری‌ها و حافظت از مخاط آسیب‌دیده دستگاه گوارش موثر هستند. گالاکتورونیک اسید به دست آمده از تجزیه پکتین توسط باکتری‌های دستگاه گوارش، نیز موجب کاهش PH روده می‌شود.

فارماکوکينتيک:

تقریبا سه درصد دوز تجویزی نئومایسین به‌صورت خوراکی، جذب سیستمیک می‌شود و بقیه آن بدون تغییر از طریق مدفوع دفع خواهد شد. کائولین و پکتین نیز پس از تجویز خوراکی از طریق دستگاه گوارش جذب نمی‌شوند و حدود نود درصد از پکتین تجویز شده در دستگاه گوارش تجزیه می‌شود.

مقدار و روش مصرف اسکورز استاپ:

ساشه ۱۰۰ گرمی را با یک لیتر آب مخلوط کرده و به روش زیر استفاده کنید:

بره: ۲۵۰ میلی لیتر، ۲ بار در روز به مدت ۳ روز متوالی.

گوساله و کره اسب: ۵۰۰-۲۵۰ میلی لیتر، ۳ بار در روز به مدت ۳ روز متوالی. به یاد داشته باشید که پیش از مصرف، مخلوط به خوبی ترکیب شده باشد. بدین منظور آن را به خوبی تکان داده یا هم بزنید.

موارد احتیاط:

اگرچه بعد از خوردن محلول نئومایسین توسط حیوان میزان بسیار ناچیزی از آن از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود، توصیه می‌شود که در مصرف همزمان آن با داروهای نفروتوکسیک دقت شود. در طی درمان، مصرف آب آشامیدنی به میزان کافی و جایگزین نمودن الکترولیت‌ها را فراموش نکنید. دقت داشته باشید که بیش از ۳ روز متوالی دارو مصرف نشود. اسکورز استاپ را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

موارد منع مصرف پودر اسکورز استاپ:

در موارد وجود حساسیت شدید به آمینوگلیکوزیدها و انسداد روده مصرف نشود.

تداخل دارویی:

در مصرف همزمان دارو با آنتی‌بیوتیک‌های گروه بتالاكتام (سفالوسپورین‌ها و پنی سیلین‌ها) بدلیل تشدید تاثیر نئومایسین، احتياط لازم را در نظر داشته باشید. مصرف همزمان این دارو با سایر آمینوگلیکوزیدها و ویتامین B12 توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی پودر اسکورز استاپ:

مصرف خوراکی نئومایسین در موارد بسیار نادر ممکن است موجب اختلالاتی مانند مشکلات شنوایی و کلیوی، اسهال حاد و اختلال در جذب مواد از دستگاه گوارش گردد.

زمان پرهیز از مصرف اسکورز استاپ:

۲۰ روز پیش از کشتار دام

شرایط نگهداری پودر اسکورز استاپ:

در ظروف در بسته، در جای خشک، دور از نور مستقیم آفتاب و در دمای اتاق (زیر ۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری گردد.

بسته بندی:

ساشه آلومینیومی ۳ لایه ۱۰۰ گرمی

اسکورز استاپ را فقط برای مصرف دامپزشکی استفاده کنید.