قرص پرازیکوانتل

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛  قرص پرازيكوانتل برای درمان انواع فرم‌های بالغ و نابالغ تنیا‌پیریفورمیس، دیپیلیدیوم‌کنینوم، تنیا‌هیداتیژنا، تنیا‎مولتی‌سپس، اکینوکوکوس‌مولتی‌لوکولاریس، اسپیرومترا‌مانسونوئیدس، اکینوکوکوس‌گرانولوزوس و دیفیلوبوتریوم‌اریناسی در سگ‌ها و دیپیلیدیوم‌کنینوم و تنیا‌تنیه‌فورمیس در گربه‌ها مصرف می‌گردد. این قرص همچنین در سگ در رفع مشکل کپلک ریوی پاراگونيموس تاثیرگذار خواهد بود. عموما دوز واحد ثمربخش است اما باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی دوباره (بخصوص در مورد دیپیلیدیوم کنینوم) در نظر گرفته شود.

این دارو فقط برای مصرف دامپزشکی تهیه شده است.

دسته دارویی:

ضد انگل (ضد سستود و از گروه ایزوکینولین‌ها)

ترکیب:

هر ویال قرص حاوی ۵۰ میلی گرم پرازيكوانتل می‌باشد.

شکل دارویی:

قرص خوراکی

حيوان هدف:

سگ و گربه

مکانیسم اثر:

مکانیسم اثر پرازيكوانتل برعليه سستودها هنوز بطور کامل و دقیق تشخیص داده نشده است اما امکان دارد با تاثیر بر فسفولیپیدهای پوشش انگل و در نتیجه ناپایداری یون‌های سدیم، پتاسیم و کلسیم انجام شود. پرازيکوانتل انقباضات عضلانی پارالیتیک را در انگل القا کرده و در ادامه بصورت برگشت‌ناپذیر موجب حفره‌دار شدن موضعی در نواحی خاصی از پوشش انگل و تخریب آن می‌شود.

فارماکوکینتیک:

پرازيكوانتل پس از تجویز خوراکی تقریبا بطور کامل و به سرعت جذب می‌شود. در سگ حداکثر غلظت سرمی آن بین ۱۲۰-۳۰ دقیقه بوجود می‌آید. این دارو در تمام بدن پخش می‌شود. پس از عبور از دیواره دستگاه گوارش از blood-brain barrier عبور کرده و وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود. پرازيكوانتل در کبد به متابولیت‌هایی که فعالیت آنها شناخته نشده نیست، متابولیزه شده و دفع آن عمدتا از طریق ادرار انجام می‌شود. نیمه عمر دفع آن در سگ حدود ۳ ساعت می‌باشد.

مقدار و روش مصرف:

سگ و گربه:

دوز مصرف ۵ میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن به شکل زیر می‌باشد:

وزن ۳۰-۲۱ کیلوگرم: ۳ قرص

وزن ۲۰-۱۱ کیلوگرم: ۲ قرص

وزن معادل ۱۰ کیلوگرم: 1 قرص

وزن زیر ۱۰ کیلوگرم: نصف قرص

نیازی به قطع مصرف غذا پیش از خوراندن قرص نیست.

تداخل دارویی:

ندارد.

موارد احتیاط:

دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

موارد منع مصرف:

در توله سگ‌های زیر ۴ هفته، بچه گربه‌های زیر ۶ هفته و در حیوانات حساس به دارو مصرف نشود.

عوارض جانبی:

در کمتر از ۵% از سگ‌ها موجب استفراغ، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و اسهال شده و در کمتر از ۲% از گربه‌ها باعث ترشح بیش از حد بزاق و اسهال می‌شود.

بسته‌بندی:

جعبه حاوی ۱۰۰ قرص (۱۰ بلیستر ۱۰ عددی) و ظروف پلی اتیلنی ۲۰۰ ، ۱۰۰ و 50 عددی.

شرایط نگهداری:

در جای خشک، دور از نور مستقیم و در دمای اتاق (زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.