پودر-سالینومایسین-سدیم
پودر سالینومایسین سدیم برای کنترل و پیشگیری از کوکسیدیوز در نیمچه‌های تخم‌گذار حداکثر تا سن ۱۶ هفتگی و در جوجه‌های گوشتی برای تمام دوره پرورش استفاده می‌شود.

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پودر سالینومایسین سدیم برای کنترل و پیشگیری از کوکسیدیوز ناشی از آیمریا آسرولينا، آیمریا نکاتریکس، آیمریا میواتی، آیمریا ماگزيما، آیمریا تنلا و آیمریا برونتی در نیمچه‌های تخم‌گذار حداکثر تا سن ۱۶ هفتگی و در جوجه‌های گوشتی برای تمام دوره پرورش استفاده می‌شود. این دارو محصولی از شرکت دامیاران اراک می‌باشد. 

دسته دارویی:

آنتی کوکسیدیال (یونوفوره)

شکل دارویی سالی کوکس:

پرمیکس

حیوان هدف:

طیور گوشتی و پولت‌های جایگزین شونده تخمگذار.

ترکیب سالی کوکس:

هر کیلوگرم حاوی ۱۲۰ گرم سالینومایسین سدیم می‌باشد.

مکانیسم اثر پودر سالینومایسین سدیم ۱۲%:

سالی کوکس یک کوکسیدیواستات یونوفوره است که با تشکیل کمپلکس قابل حل در چربی با کاتیون‌های تک ظرفیتی سدیم و پتاسیم، بعنوان یک انتقال دهنده کانیون‌ها عمل کرده و غشاء سلولی انگل را نسبت به یون‌های سدیم و پتاسیم نفوذپذیر می‌کند.

درنتیجه این امر تعادل یونی در دو سوی غشاء سلول انگل بهم خورده و باعث اختلال در متابولیسم انگل می‌شود. سالی کوکس در مراحل تکثیر کوکسیدیا اثر کشندگی بر روی اسپوروزوئیت‌ها و مروزوئیت‌ها داشته، از تکامل شيزونت‌ها جلوگیری نموده و در نتیجه میزان آسیب بافتی در روده را به حداقل می‌رساند.

فارماکوکینتیک:

پس از مصرف خوراکی دارو به سرعت جذب شده و به طور گسترده در بافت‌های بدن انتشار پیدا می‌کند. فراهمی زیستی ضدکوکسیدیوز‌های یونوفوره بین کمتر از ۳۰ % تا بیشتر از ۷۵ % متغیر است. متابولیسم آن گسترده است و دفع آن معمولا سریع انجام می‌شود.

مقدار و روش مصرف پودر سالینومایسین سدیم:

جوجه‌های گوشتی: ۵۰۰ گرم سالی کوکس را به یک تن خوراک اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید.

نیمچه‌های تخمگذار: ۵۰۰ – ۳۵۰ گرم سالی کوکس را به یک تن خوراک اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید.

دارو را باید فقط تا پایان هفته شانزدهم و تا هفت روز پیش از شروع تخمگذاری مصرف کنید. برای بدست آوردن مخلوط یکنواخت ابتدا میزان مورد نیاز را با مقدار کمی (حدود ۲۰-۵۰ کیلوگرم) خوراک به خوبی مخلوط نموده و سپس مخلوط به دست آمده را به حجم غذای اصلی اضافه کرده و مجددأ به خوبی مخلوط کنید.

موارد منع مصرف پودر سالینومایسین سدیم:

اسب و سایر تک سمی‌ها نباید به جیره‌های حاوی سالینومایسین دسترسی داشته باشند. مصرف سالینومایسین در اسب امکان دارد کشنده باشد.

تداخل دارویی سالی کوکس:

از مصرف همزمان این دارو با تیامولین خودداری کنید. چراکه این کار باعث کاهش شدید رشد خواهد شد. حداقل فاصله زمانی بین مصرف سالینومایسین با تيامولین ۷ روز است. همچنین این دارو نباید با سایر کوکسیدیواستات‌ها بطور همزمان مصرف شود.

زمان پرهیز از مصرف:

۵ روز پیش از کشتار دارو را از جیره غذایی حذف کنید.

موارد احتیاط:

دور از دسترس اطفال نگهداری شود. دقت کنید که سالینومایسین به طور یکنواخت و کامل با خوراک مخلوط شود. در هنگام مخلوط کردن و کاربرد دارو از لباس محافظ، دستکش و ماسک ضدغبار استفاده کنید. پس از حمل و نقل و مخلوط کردن، دست‌ها را کاملا با آب و صابون به خوبی بشویید. در صورت تماس با چشم، سریعا چشم را با آب فراوان شستشو دهید. درب بسته‌بندی را پس از مصرف به خوبی ببندید.

شرایط نگهداری:

در جای خشک و دمای اتاق (زیر ۳۰درجه سانتی گراد) ، دور از نور نگهداری شود.

اثرات جانبی:

گزارش نشده است.

بسته بندی:

کیسه‌های ۵، ۱۰، ۲۵ کیلوگرمی / ظروف پلی اتیلنی ۵ و ۱۰ کیلوگرمی.

فقط برای مصرف دامپزشکی