کتاب رادیولوژی و اولتراسونوگرافی سگ و گربه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ کتاب رادیولوژی و اولتراسونوگرافی سگ و گربه Veterinary Radiology and Ultrasonography of the Dog and Cat ترجمه دکتر اشکان شاهین زاده و تحت نظارت دکتر علیرضا غدیری، متخصص رادیولوژی و استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران از مهم‌ترین کتاب‌های رشته دامپزشکی قلمداد می‌شود و به گفته اساتید متخصص و طراح سوالات، یکی از منابع اصلی در رشته‌های رادیولوژی دامپزشکی، جراحی دامپزشکی و بیماری‌های داخلی دام کوچک می‌باشد.

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم دکتر علیرضا غدیری آمده است: « امروزه باتوجه به پیشرفت روزافزون و شگرف علوم تخصصی دامپزشکی، ضرورت رادیوگرافی و تشخیص رادیولوژی به عنوان تکنیکی ارزشمند در زیرمجموعه علم تصویربرداری تشخیصی به منظور تشخیص بیماری‌ها و بررسی روند درمان بسیار حائز اهمیت است. امید است که مجموعه حاضر برای کلینیسین‌ها، تکنیسین‌ها و دانشجویان دکتری عمومی و تخصصی مفید و قابل استفاده باشد. »

 نقطه قوت این کتاب، پرهیز از پرداختن به جزئیات غیرضرور و نیز طبقه‌بندی بسیار منظم مطالب است که در عین سادگی، تقریباً تمام آنچه از یک کتاب با موضوع تصویربرداری تشخیصی در حیطه دام کوچک انتظار می‌رود را به خواننده منتقل می‌کند.

در فصل اول، به بررسی اصول و نحوه کار سیستم‌های تصویربرداری پرداخته شده است و خواننده شناخت کلی از قواعد علم فیزیک پزشکی پیدا می‌کند.

فصل دوم به رادیولوژی محوطه بطنی پرداخته و اطلاعات وسیع و کاربردی در مورد روش‌های خاص تصویربرداری با واسطه ماده حاجب (مانند گاستروگرافی، اوروگرافی، واژینویورتروگرافی و...) را در اختیار مخاطب می‌گذارد.

فصل سوم که در حقیقت اصلی‌ترین فصل این کتاب نیز قلمداد می‌شود حاوی توضیحات ارزشمندی در خصوص رادیولوژی قفسه می‌باشد که در ادامه با افزودن مبحث اکوکاردیوگرافی به مطالب قبلی کامل‌تر می‌شود.

فصل چهارم به توضیح رادیولوژی استخوان‌ها می‌پردازد که پس از مطالعه آن قادر به تشخیص انواع شکستگی‌ها، نحوه تشخیص عمر شکستگی، دررفتگی‌ها و سایر امراض اسکلتی خواهید بود.

فصل پنجم کتاب در خصوص رادیولوژی جمجمه و ستون فقرات و فصل ششم منحصراً درخصوص بافت‌های نرم است.

لازم به ذکر است که این مجموعه با دارا بودن بیش از 450 تصویر باکیفیت بالا به تثبیت مطالب مطرح شده در هر مبحث کمک فراوانی خواهد نمود.  

این کتاب که توسط دکتر اشکان شاهین‌ زاده، تحت نظارت پروفسور علیرضا غدیری و با ویراستاری خانم دکتر نیکناز رجایی در 590 صفحه به فارسی ترجمه شده است زمستان گذشته توسط انتشارات نوربخش به چاپ رسید.

شماره تماس جهت پاسخ به سوالات و سفارش کتاب: 09160100385