مرگ-حیوان-خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ از دست دادن یک حیوان خانگی محبوب می‌تواند حفره بزرگی در زندگی شما ایجاد کند. شما یکی از اعضای خانواده را از دست داده‌اید، یک همراه دیرینه، دوستی که به شما گوش می‌دهد، شما را دلداری می‌دهد، به شما محبت بی‌قید و شرط کرده و شما را همانطور که بوده‌اید پذیرفته است.

در اینجا ما نظرات خود را در مورد چگونگی مراقبت از خود، خانواده و سایر حیوانات خانگی خود پس از چنین فقدانی به اشتراک می‌گذاریم:

به خودت اجازه غصه خوردن بده

مطمئنا پس از از دست دادن حیوان خانگی نظم زندگی شما زیر و رو شده است. ناگهان، حیوان خانگی شما دیگر آنجا نیست تا صبح به شما سلام کند. دیگر لازم نیست غذای او را آماده کنید یا او را به پیاده‌روی ببرید. ممکن است در پذیرش این واقعیت که حیوان خانگی شما دیگر آنجا نیست مشکل داشته باشید. شاید هنوز به صدای آشنای پنجه‌هایش گوش می‌دهید. شاید شما مرتباً محل خواب سگ یا گربه، انبار یا محوطه حیوان خود را چک می‌کنید و دوست دارید که او با شما باشد.

این واکنش‌ها طبیعی است و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بپذیرید حیوان خانگی شما واقعاً مرده است. در مورد احساسات خود با افراد دیگر، به ویژه صاحبان حیوانات خانگی که این تجربه را داشته‌اند، صحبت کنید. این کار می‌تواند به شما در تسکین یافتن کمک ‌کند.

بسیاری از افراد مجبور شده‌اند با تصمیم دردناکی به زندگی حیوان خانگی خود پایان دهند (به علت بیماری و ...). اگر شما یکی از آنها هستید، ممکن است مجبور شوید با احساس گناه دست و پنجه نرم کنید. اما شما تمام تلاش خود را برای حیوان خانگی خود انجام دادید و اطمینان حاصل کردید که رنج او پایان یافته و مرگ او یک آزادی خوشایند خواهد بود.

کنار آمدن با اندوه

سوگواری برای یک حیوان خانگی مرده یک فرآیند طبیعی است. سوگواری در مراحل مختلفی بیان می‌شود و مدتی به طول می‌انجامد تا از آن عبور کنید. از انکار آنچه اتفاق افتاده، تا عصبانیت و گناه، سپس به افسردگی و در نهایت به پذیرش، مراحل غم و اندوه می‌تواند برای هر فرد متفاوت بوده و طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

هر احساسی که دارید مشروع است و باید پذیرفته شود. احساسی که اغلب با احساس گناه همراه است احساس تسکین و آسودگی است. اما تسکین یک واکنش کاملا طبیعی است. شاید سگ یا گربه سالخورده شما در پایان به مراقبت و توجه زیادی نیاز داشته است. شاید مجبور بودید برای مدت طولانی از او پرستاری کنید و رنج او را تماشا کنید. مراقبت از حیوان خانگی پیر یا بیمار طاقت‌فرساست، بنابراین احساس آرامش کاملا قابل درک است و نباید از آن خجالت بکشید.

به عنوان صاحب یک حیوان خانگی عزادار، باید برای رسیدگی به آنچه اتفاق افتاده زمان بگذارید. گاهی اوقات یادداشت روزانه، صحبت در مورد احساسات خود با افراد دیگر یا قدم زدن در طبیعت کمک می‌کند - همه اینها می‌تواند کمک کننده باشد. اگر غم و اندوه برای یک حیوان خانگی از دست رفته شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌توانید از یک مشاور یا روانشناس نیز کمک حرفه‌ای بخواهید.

از بچه‌ها حمایت کن

برای کودکان، مرگ یک حیوان خانگی بسیار دشوار است. والدین باید آشکارا در مورد مرگ حیوان خانگی خود به آنها بگویند و آنان را با حقیقت روبه‌رو کنند. والدین به جای پنهان کردن ناراحتی خود، باید در مورد این احساسات با فرزندان خود صحبت کنند.

گاهی اوقات تشریفات سوگواری به کودکان کمک می‌کند تا با غم خود رو‌به‌رو شده و کنار بیایند. مانند نوشتن نامه خداحافظی، شرکت در مراسم تشییع جنازه حیوان خانگی و اضافه کردن چیزهایی که حیوان خانگی دوست دارد به قبرش یا قرار دادن پتوی مورد علاقه حیوان خانگی روی قبر.

کمک به حیوانات داغدار

اگر سایر حیوانات خانگی شما به خصوص به دوست متوفی خود نزدیک بودند، ممکن است مشکلات سلامتی یا رفتاری پیدا کنند. آنها ممکن است تمایلی به خوردن یا نوشیدن نداشته باشند، بی‌حال شوند، صداهای ناله مانند درآورند، بیمار شوند یا خود را منزوی کنند. حتی اگر آنها بهترین دوست حیوان مرده نبوده باشند، تغییر وضعیت در خانه می‌تواند تعادل آنها را از بین ببرد. به خصوص وضعیت عاطفی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. سعی کنید به روال و نظم زندگی حیوان دیگر خود پایبند باشید (حتی اگر سخت باشد)، به خصوص بلافاصله پس از از دست دادن. با گذراندن وقت با آنها (پیاده روی، بازی، نوازش زیاد) به حیوانات خانگی باقیمانده خود بسیار توجه کنید. همچنین به تحریک ذهنی آنها فکر کنید.

آیا می‌توان یک حیوان خانگی جدید را پذیرفت؟

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا یک حیوان خانگی جدید می‌خواهید، وقت بگذارید. صبر کنید تا غم شما فروکش کند. یک تصمیم عجولانه نسبت به حیوان خانگی جدید ناعادلانه خواهد بود، زیرا ممکن است آن را جایگزینی صرف برای حیوان خانگی مرده خود بدانید و مقایسه ناعادلانه‌ای بین این دو حیوان انجام دهید. هر حیوانی شخصیت خاص خود را دارد و از این نظر، هیچ حیوان خانگی نمی‌تواند جایگزین دیگری باشد.

از سوی دیگر، ممکن است اتفاق بیفتد که یک حیوان خانگی رها شده کاملاً به همراهی حیوان دیگری از همان گونه (به عنوان مثال یک خوکچه هندی یا یک خرگوش) نیاز داشته باشد. در این صورت باید به دنبال راه حلی باشید که بیشترین سود را برای حیوان رها شده داشته باشد. ممکن است بتوانید یک همراه جدید را از پناهگاهی به خانه بیاورید. بسیاری از حیوانات در انتظار پذیرش و سرپرست هستند.

منبع: https://www.quatre-pattes.ch

مترجم: مهدیه هادی تقی