رفتار سگ ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مطمئناً صاحبان سگ از شنیدن این موضوع تعجب نمی‌کنند که مطالعات زیادی نشان می‌دهند که بهترین دوست انسان گاهی رفتارهای انسانی‌تر از باقی سگ‌سانان بروز می‌دهد.

طبق این مطالعات، سگ‌ها قادر به خواندن حالات چهره، حسادت، ابراز همدردی و حتی تماشای تلویزیون هستند. کارشناسان می‌گویند که آنها این ویژگی‌های انسانی را با تکامل از گرگ به حیواناتی اهلی به دست آوردند، تکاملی که 11000 تا 16000 سال پیش رخ داد.

لوری سانتوس مدیر آزمایشگاه شناخت مقایسه‌ای در دانشگاه ییل می‌گوید: « این واقعیت که آنها به ما توجه می کنند، با ما خوب کنار می‌آیند، [و] اینکه ما را تحمل می‌کنند منحصرا منجر به ایجاد ویژگی‌های شخصیتی خاصی شده است که اغلب منعکس‌کننده ویژگی‌های ماست. »

در اینجا برخی از مطالعاتی که جنبه انسانی این دوستان چهارپای ما را نشان می‌دهند بررسی می‌کنیم.

سگ‌هایی که از ما جاسوسی می‌کنند

زیر نظر گرفتن افراد در اجتماع، یا مشاهده همنوعان، عنصر اصلی تعاملات اجتماعی انسان است، زیرا به ما امکان می‌دهد افراد خیرخواه را از کسانی که دارای نیت بد هستند تشخیص دهیم.

طبق مطالعه‌ای که در آگوست 2015 در ژورنال Animal Behavior منتشر شد، سگ‌های ما نیز از ما جاسوسی می‌کنند.

در این مطالعه جدید، دانشمندان 54 سگ را آزمایش کردند که شاهد تلاش صاحبانشان برای بیرون آوردن یک رول نوار از جعبه بودند. سپس سگ‌ها به سه گروه کمک‌کننده، غیرکمک‌کننده و کنترل تقسیم شدند.

پس از اولین مجموعه آزمایش‌ها، فرد خنثی و کمک‌کننده یا غیرکمک‌کننده به سگ غذا پیشنهاد کردند.

در گروه غیرکمکی، سگ‌ها اغلب رفتار فرد خنثی را می‌پذیرفتند و از غیرکمکی اجتناب می‌کردند. در مقابل، در گروه کمکی، سگ‌ها به هیچ یک از افراد بیشتر از دیگری علاقه نشان ندادند. دانشمندان قبلاً رفتارهای مشابهی را در کودکان نوپا و میمون‌های کاپوچین قهوه‌ای مشاهده کرده بودند.

آیا سگ‌ها با نادیده گرفتن افرادی که نسبت به صاحبشان رفتار منفی دارند، از صاحبانشان طرفداری می‌کنند؟ فقط مطالعات آینده خواهد گفت.

نگاهم را دنبال کن...

لیزا والیس، دانشجوی دکترا در موسسه تحقیقاتی مسرلی در وین اتریش، می‌گوید:« پیروی از نگاه در بسیاری از حیوانات (انسان، شامپانزه، بز، دلفین و حتی لاک‌پشت‌های پا قرمز) غریزی است، زیرا به حیوان کمک می‌کند یک تهدید قریب‌الوقوع یا یک بوته با انواع توت‌های خوشمزه را تشخیص دهد.»

پیش از این تصور می‌شد که سگ‌ها فقط در صورت وجود غذا یا اسباب‌بازی، نگاه انسان را دنبال می‌کنند. اکنون، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها نگاه انسان را در فضاهای خالی نیز دنبال می‌کنند، اما به شرطی که آموزش ندیده باشند.

والیس، مدیر پژوهشی که در ماه اوت در مجله رفتار حیوانات منتشر شد، می‌افزاید: «ما می‌دانستیم که آنها باید بتوانند این کار را انجام دهند، اما آموزش، قطعه گمشده پازل بود.»

در آزمایش‌های اخیر، والیس و همکارانش 145 سگ بردر کولی خانگی را با سطوح آموزشی و سنین مختلف به‌کار گرفتند. محققان می‌خواستند بدانند که آیا سن، عادت یا آموزش روی تمایل سگ به دنبال کردن نگاه انسان تأثیر دارد یا خیر.

والیس سپس واکنش سگ‌ها را در حالی که به دری نگاه می‌کردند مشاهده کرد. او در کمال تعجب متوجه شد که فقط بردر کولی‌های آموزش ندیده نگاه او را دنبال می‌کنند. حیوانات آموزش دیده این را نمی‌دانستند. شاید به این دلیل که سگ‌های آموزش‌دیده یاد می‌گیرند که روی صورت یک فرد تمرکز کنند، نه چیزی که او به آن نگاه می‌کند.

والیس پس از گذراندن تنها پنج دقیقه زمان به همراه همکارانش با سگ‌های آموزش‌دیده برای نگاه کردن به صورت او متوجه شد که آنها غریزه خود را برای دنبال کردن نگاه او نادیده می‌گیرند.

حتی شگفت‌آورتر آنکه چشمان سگ‌های آموزش‌ندیده اغلب به شکلی متحیرانه بین او و در در رفت و آمد بود. او توضیح می‌دهد که این رفتار که قبلاً فقط در انسان‌ها و شامپانزه‌ها دیده می‌شد، به عنوان چک کردن یا «نگاه دوگانه» شناخته می‌شود.

جستجوهای بعدی سگ‌سانان

در انسان، افزایش سن باعث کاهش سریع حافظه کوتاه مدت و مهارت‌های استدلال منطقی می‌شود و یادگیری کارهای جدید را دشوارتر می‌کند. مطالعات قبلی کاهش مشابهی را در سگ‌ها مشاهده کرده‌اند. با این حال، حافظه بلند مدت جنبه شناخته شده زیست‌شناسی سگ‌سانان نیست.

به همین دلیل است که والیس و همکارانش در حال مطالعه هستند که چگونه سگ‌ها در هر سنی وظایف خود را به خاطر می‌سپارند و آیا آنها پس از گذشت ماه‌ها آن را به خاطر می‌آورند یا خیر.

نتایج هنوز معلق هستند، اما والیس امیدوار است کشف کند که آموزش دادن ترفندهای جدید به سگ‌های پیر دشوار است، اما غیرممکن نیست.

رفتارشناسی سگ

توضیح : یک پاگ انسان‌ها را در پارک ملی Wrangell-Saint Elias در آلاسکا تماشا می‌کند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که سگ‌ها به دقت تعامل صاحب خود را با افراد دیگر مشاهده می‌کنند.

منبع: https://www.nationalgeographic.fr