مراقبت از دندان سگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ سگ‌ها و گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه به دندان‌ها و لثه‌های سالم نیاز دارند. مراقبت اولیه از حیوانات خانگی ما شامل مسواک زدن منظم در خانه و تمیز کردن حرفه‌ای در دامپزشکی برای جلوگیری از بیماری دردناک دندان، مشکلات لثه و از دست دادن دندان ضروری است.

یک خمیردندان مناسب

از جمله مهم‌ترین لوازم برای بهداشت خوب دندان در سگ و گربه، مسواک و خمیردندان دوستدار حیوانات است. چرا که خمیردندان در نظر گرفته شده برای انسان می‌تواند برای حیوانات خانگی کشنده باشد، اما خمیر دندان و مسواک برای حیوانات خانگی در هر پت شاپی موجود است. مسواک‌های مخصوص حیوانات دارای موهای نرم‌تری هستند و با اندازه فک سگ‌ها و گربه‌ها سازگارند. همچنین توصیه می‌شود از مسواک‌های لاستیکی برای لغزش روی انگشت (مسواک انگشتی) استفاده کنید.

مراقبت از دندان سگ

حیوان خانگی خود را به مسواک زدن عادت دهید

برای عادت دادن حیوان به مسواک زدن، توصیه می‌شود با ماساژ لب‌ها، دندان‌ها و لثه‌های حیوان خود شروع کنید. لب‌های حیوان یک یا دو بار در روز با انگشتان با حرکات آهسته و دایره‌ای حداکثر به مدت یک دقیقه ماساژ داده می‌شود. سپس همین حرکت را برای دندان‌ها و لثه‌ها نیز انجام دهید. به تدریج حیوان به این حرکات و تماس‌ها عادت می‌کند.

هنگامی که حیوان به این حرکات عادت کرد، می‌توان از خمیردندان حیوان خانگی استفاده نمود. اجازه دهید سگ یا گربه شما ابتدا کمی از این خمیر دندان را بچشد تا به آن عادت کند.

مسواک زدن

توصیه ما به شما این است که مقدار کمی خمیر دندان - که طعم آن عموما قابل قبول است - روی مسواک بزنید و اجازه دهید سگ یا گربه مسواک را لیس بزند. بنابراین حیوان مسواک را چیزی مثبت و دوستداشتنی ارزیابی می‌کند. پس از این مسواک زدن واقعی می‌تواند شروع شود. این روش اساساً برای سگ‌ها و گربه‌ها یکسان است. مسواک زدن دندان‌ها با حرکات دایره‌ای کوچک انجام می‌گیرد که از سطوح بیرونی شروع می‌شود.

در ابتدا باید هر بار پنج تا ده ثانیه مکث کنید. هنگامی که حیوان به مراقبت از دندان عادت کرد، تمیز کردن را می‌توان در یک مرحله انجام داد. مدت زمان توصیه شده بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه است. کلمات دوستانه و اطمینان‌بخشی که در طول انجام این فعالیت گفته می‌شود، فعالیت را برای حیوان تسهیل می‌کند.

جایگزینی برای مسواک زدن

اگر سگ یا گربه شما علیرغم تمام تلاش شما مطلقاً مسواک زدن دندان‌های خود را تحمل نمی‌کند، او را مجبور نکنید. شما می‌توانید به جایگزین‌هایی مانند اسباب‌بازی‌های جویدنی و ژل‌های بهداشتی دندان متوسل شوید.

منبع: https://www.quatre-pattes.ch

مترجم: مهدیه هادی تقی

دندان سگ