دندانپزشکی دام کوچک

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیمارستان‌های دامپزشکی مورد تایید انجمن بیمارستان‌های حیوانات در امریکا بنابر استانداردهای جدید، باید حیوانات را برای امور دامپزشکی بیهوش کرده و لوله‌گذاری نمایند که با انجام مراقبت‌های معمول بدون بیهوشی در تعارض جدی است. این دستور که در سال 2013 صادر شده است در زمینه تمامی فرآیند‌های جرم‌گیری و سایر امور روی دندان کاربرد دارد.

به گفته کیت ناتسون رئیس این انجمن، این دستورالعمل‌ها خاطر نشان می‌سازد که بیهوشی عمومی با استفاده از لوله‌گذاری داخل نای برای دستیابی و درمان درست بیماران دام کوچک ضروری است چراکه امور انجام شده در این انجمن باید بالاترین سطح استاندارهای دامپزشکی را دارا باشند.

هرگونه فعالیت دامپزشکی که از تاریخ اول نوامبر سال جاری به بعد انجام می‌شود باید از این دستورالعمل پیروی نمایند، لازم به ذکر است که انجمن بیمارستان‌های حیوانات امریکا در سال، به بیش از 3200 بیمارستان مجوز می‌دهد. دستورالعمل‌های این انجمن، لوله‌گذاری در عملیات دندانپزشکی را به منظور جلوگیری از استنشاق مایعات ضروری می‌داند، همچنین سلامت عوامل را بر قرار کرده، به گونه‌ای که به راحتی می‌توانند بدون استرس عملیاتی مانند پروب زدن ناحیه پریودنتال، رادیوگرافی داخل دهان و برداشت پلاک‌ها و سایر اجرام در بالا یا زیر خط لثه را انجام دهند، لازم به ذکراست که حداقل 60 درصد از پلاک‌ها و تارتار در زیر لثه هستند.

وقتی بیهوشی استفاده می‌شود، یک نفر فرد آموزش دیده باید علائم حیاتی مانند دمای بدن، ضربان قلب و ریتم آن، تنفس، اشباع اکسیژن با استفاده از پالس اکسیمتری، فشار خون و مقادیر دی‌اکسید کربن را با توجه به دستورالعمل‌ها ثبت و دنبال نماید.

منبع: ماهنامه هدهد

تهیه و تنظیم: دکترمحمدرضا محمدنیا