حیوانات در جنگ اوکراین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ فرار از خانه، محله، شهر و کشورتان در جنگ می‌تواند به این معنا باشد که باید تصمیم بگیرید که چه کسی در این سفر همراه شما خواهد بود. افرادی که می‌خواستند قطارهای شلوغی را که ایستگاه‌های اوکراین را به مقصدهایی نامعلوم ترک می‌کرد سوار شوند باید این تصمیم دشوار را می‌گرفتند.

در اتحادیه اروپا قوانین مشترکی برای پذیرش حیوانات خانگی وجود دارد: شما باید برای شناسایی حیوان اقدام کنید، مدرک انجام واکسن هاری حیوان خود را ثبت کنید و یک پاسپورت اروپایی برای حیوانات داشته باشید. این اقدامات به طور عمده مربوط به گربه‌ها، سگ‌ها و موش‌هاست. حیواناتی که از منطقه‌ای خارج از اروپا تعلق می‌گیرند بسته به کشوری که صاحبان آنها قصد ورود به آن را دارند، با قوانین سختگیرانه‌تری مواجه می‌شوند.

به همین دلایل، هنگامی که جنگ در اوکراین شروع شد، بسیاری از حیوانات به ناچار توسط صاحبان خود رها شدند. دنیل کاکس، مدیر کمپین‌های PETA آلمان، با ناراحتی گفت: بسیاری از پناهگاه‌ها در اوکراین حیوانات را جمع‌آوری می‌کنند. این پناهگاه‌ها ما را از تعداد زیادی سگ‌ و گربه‌ که توسط صاحبان خود در ایستگاه‌های راه‌آهن رها شدند مطلع کردند. انسان‌هایی که میان دوراهی قرار گرفته‌اند. دو راهی نجات دادن جان خود و یا ماندن در اوکراین در کنار حیوان خانگیشان. این تصمیم فوق‌العاده دشوار است.

ماری مورگان جینو، مدیر کمپین‌های PETA فرانسه توضیح می‌دهد: "ما با شرایط پذیرایی آرام، پیروز شدیم." اروپا در مواجهه با خواسته‌های انجمن‌ها و بنیادهای متعدد برای حمایت از حیوانات، با ارائه یک پذیرش بسیار ساده‌تر از همه این حیوانات، خود را با شرایط جنگی شدید وفق داده است.

در فرانسه، دولت اعلام می‌کند که یک سیستم اضطراری برای جا دادن حیواناتی که شرایط معمول را ندارند، ایجاد شده است. صاحبان حیواناتی که این معیارها را ندارند باید به سرعت با دامپزشک یا اداره حفاظت از جمعیت مقصد که مسئول نظارت بهداشتی این حیوانات است تماس بگیرند.

سخنگوی PETA فرانسه می گوید " چیزی که کمتر کسی به آن فکر می‌کند اینست که حیوانات نیز قربانی این جنگ هستند. ماموریت ما در PETA این است که به حیوانات در هر کجا که به ما نیاز دارند کمک کنیم.».

حیوانات در جنگ

همانطور که نشنال ژئوگرافیک نیز اشاره کرده است "ده‌ها هزار حیوان در باغ‌وحش‌ها، مزارع، پناهگاه‌ها و حتی در خیابان‌های سراسر اوکراین باقی مانده‌اند. غذا کمیاب است، به ویژه در مکان‌هایی که زیر آتش توپخانه دشمن قرار دارند و بسیاری از مناطق برای کمک‌های خارجی غیرقابل‌دسترس هستند. باغ‌وحش‌ها و پناهگاه‌ها می‌گویند که حیواناتشان در اثر بمباران‌ها آسیب دیده‌اند، این حیوانات با صدای آژیرهای حمله هوایی و انفجارها خم می‌شوند، به نرده‌ها برخورد می‌کنند و حتی بچه‌هایشان را رها می‌کنند. »

ماری مورگان جینو تصریح می‌کند که در ابتدا، تیم‌های انجمن در مرز لهستان و رومانی مستقر بودند. ایده این بود که به مردم و حیواناتشان خوشامد بگوییم و برای حیوانات نیازمند شناسنامه یا واکسیناسیون ارائه کنیم، دامپزشکان کمک، غذا یا حتی تجهیزات خود را ارائه کنند و کلینیکی برای کمک و مراقبت از حیوانات ایجاد شود.

کارمن آرسن، رئیس انجمن ادوکسانیما فدراسیون ملی حمایت از حیوانات (FNPA) شهادت می دهد: «بسیاری از مردم با حیوانات در آغوش، در قفس‌ یا حتی بدون قفس حمل و نقل می‌آمدند. انجمن Eduxanima که در رومانی، 500 کیلومتری مرز اوکراین واقع شده است، به طور منظم به اوکراین سفر می‌کند و در یک کلینیک سیار کمک ارائه می‌دهد. در آنجا، فعالان غذا، آب و افسار ارائه می‌دهند.

تیم‌های دیگری از مدافعان حیوانات برای بیرون آوردن حیوانات یا آوردن غذا برای آنها وارد خاک اوکراین شده‌اند. با تماس با پناهگاه‌های محلی، سازمان‌های مختلف با یکدیگر همکاری کردند تا این حیوانات را تخلیه کنند و آنها را به پناهگاه‌های آلمانی، لهستانی و رومانیایی هدایت کنند.

جنگ اوکراین و حیوانات

ماری مورگان ژانو می‌گوید:" تیم‌های PETA در حال حاضر بین سرزمین‌های لهستان و مجارستان در تلاش هستند تا راه‌حلی طولانی‌مدت برای حمایت از پناهگاه‌های اطراف ایجاد کنند. همچنین یک ماموریت کامل شامل تحویل کنسروهای غذایی در سراسر کشور شکل گرفته است. همه این کارها با چند گروه فعال محلی انجام شده است.

آنها کشور را می شناسند، شبکه خود را دارند و می‌توانند کمک‌ها را هدایت کنند، چرا که کار خود را به خوبی بلدند. [...] اعضای PETA با شبکه‌ای باورنکردنی از داوطلبان اوکراینی کار کرده‌اند که برای رساندن حیوانات به مکان‌های امن شگفتی آفریده‌اند. به لطف این افراد شجاع است که گربه‌ها و سگ‌ها از سراسر اوکراین نجات یافته‌اند.

هزاران حیوان در حال حاضر نجات یافته‌اند

PETA در حال حاضر بیش از 200 تن آذوقه به اوکراین تحویل داده است که طبق ارقام ارائه شده توسط PETA فرانسه می‌تواند "بیش از 80000 حیوان" را در سراسر قلمرو تغذیه کند. کارمن آرسن تخمین می زند که حدود 5000 حیوان از مرز رومانی عبور کرده‌اند.

در میان حیوانات خانگی مختلف که به پناهگاه‌های مرزهای همسایه فرستاده شده‌اند، بیشتر آنها خانواده‌های رضاعی پیدا کرده‌اند. به گفته سخنگویان انجمن‌های مختلف، برخی صاحبان خود را یافته‌اند و برخی دیگر هنوز توسط تیم‌های داوطلب مراقبت می‌شوند.

از روز اول جنگ، دنیل کاکس تصریح می‌کند که یک تیم دائماً در محل حاضر است. "ما که در لهستان مستقر هستیم و هر روز به اوکراین سفر می‌کنیم، توانستیم بیش از 1000 حیوان را نجات دهیم. این حیوانات از سراسر اوکراین به Lviv آمدند که مانند مرکز حیوانات و انسان‌های فراری است. از آنجا، حیوانات را جمع‌آوری کردیم، دو ساعت و نیم را تا مرز لهستان رانندگی کردیم، و سپس به لهستان رفتیم و در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی فوری، حیوانات را به پناهگاه‌ها یا کلینیک‌های مشترک بردیم. »

حیوانات و جنگ اوکراین

در وبلاگ‌ها و وب سایت‌های انجمن‌های فعال حیوانات، گواهی‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید در سایت White Paw که یک انجمن آلمانی برای دفاع از حیوانات است بخوانید که "ما حیوانات ولگرد را همه جا در خیابان‌ها می‌بینیم، حیوانات مرتباً مسموم می‌شوند. تلاش سازمان‌های خارجی برای اجرای پروژه‌های عقیم‌سازی در آنجا مسدود شده است. پناهگاه حیوانات بسیار کم است. در پناهگاه‌های عمومی، حیوانات مورد بی‌توجهی و ترس قرار می‌گیرند و کشتار ادامه دارد. هیچ مراقبت پزشکی وجود ندارد، سگ‌های اسیر شده اغلب رها می‌شوند تا از گرسنگی تلف شوند."

کمک به این حیواناتی که در جنگ به دام افتاده‌اند نیز به معنای به خطر انداختن جان شماست. سخنگوی PETA فرانسه ابراز تاسف می‌کند که: « از افرادی که PETA UK با آنها در تماس بود، دو فعال جان خود را از دست دادند. آنها  در حال حمل حیوانات بودند که احتمالاً در تیراندازی گرفتار شدند. »

برخی از اوکراینی‌ها در خانه می‌مانند تا از حیوانات خود تا آنجا که ممکن است مراقبت کنند و به سازمان‌های محلی کمک کنند تا سگ‌ها یا گربه‌های ولگردی که صاحبان خود را از دست داده‌اند را نجات دهند. تیم‌های داوطلب، سفرهای خود را در محل به حداقل می‌رسانند و با شرکت‌های حمل‌ونقل محلی کار می‌کنند.

دنیل کاکس، که خودش در ماه مارس آنجا بوده می‌گوید «محموله‌های ضروری را به مراکز توزیع حمل می‌کنند، جایی که سازمان‌های محلی سپس در سراسر کشور توضیع می‌کنند. شبکه سازمان‌ها و افرادی که به حیوانات در اوکراین کمک می کنند شگفت انگیز است!"

موضوع حیوانات وحشی که در باغ‌وحش‌ها یا پناهگاه‌ها نگهداری می‌شوند توسط انجمن‌های تخصصی دیگر که گاها مجهزترند دنبال می‌شود. دولت اوکراین تاکنون نتوانسته است هیچ ابتکاری برای کمک به حیوانات وحشی انجام دهد. این فعال آلمانی نتیجه می‌گیرد  که "کشور در بحبوحه یک جنگ پیشرونده است و ما باید این موضوع را درک کنیم"

منبع: https://www.nationalgeographic.fr

مترجم: مهدیه هادی تقی