نمونه برداری جهت تشخیص سالمونلوز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تشخیص بر اساس کشت محتویات معده جنین، جفت و یا ترشحات واژن انجام خواهد شد. جنین سقط شده، اگر جفت و ترشحات واژنی نیز همراه با آن اخذ شود بهترین نمونه برای تشخیص می‌باشد.

جمع آوری نمونه

جنین سقط شده

هر بافتی از جنین سقط شده جهت جداسازی سالمونلا مناسب می‌باشد. مغز و محتویات معده جنین بهترین نمونه برای تشخیص سالمونلا می‌باشند چرا که علاوه بر آنکه به میزان زیادی آلودگی در خود دارند به جهت موقعیت آناتومیکی خود نیز از آلودگی‌های ثانویه که ممکن است جنین باآنها آلوده شود برای مدت زیادی در امان می‌باشند.

این نمونه‌ها همراه با دیگر بافت‌های جنین مثل کبد، طحال، ریه و کلیه باید به‌صورت استریل جمع‌آوری و در ظرف‌های استریل به آزمایشگاه حمل شوند.

جفت

از آنجاکه همه کوتیلودون‌ها به یک میزان آلودگی ندارند بهتر است بین 10-5 کوتیلودون از هر جفت جمع‌آوری شود. اگر جفت به‌شدت با خاک و بستر آلوده شده است می‌توان با استفاده از سرم فیزیولوژی استریل آن را شستشو داد و با استفاده از کاغذهای استریل رطوبت‌گیر آن را خشک کرد.

کوتیلودون‌های اخذ شده از جفت باید در حجم مساوی با محلول سرم فیزیولوژی استریل آسیاب شده و برای کشت میکروبی مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه‌های واژنی

سوآب‌های واژنی نیاز به آماده‌سازی خاصی ندارند با این حال اگر سوآب‌ها خشک شده‌اند یا تعداد آنها زیاد نیست می‌بایست با استفاده از 1 سی‌سی محلول سرم فیزیولوژی استریل، از سوآب‌های آغشته به ترشحات دستگاه تناسلی دام سقط کرده، سوسپانسیون تهیه کرد و در محیط کشت ازآن استفاده کرد.

سوآب‌ها می‌توانند برای چند روز در دمای یخچال (4 درجه سانتی‌گراد) و برای چند هفته در دمای فریزر(20- درجه سانتی‌گراد) نگهداری شوند، بدون آنکه تاثیر چندانی بر روی جدا سازی سالمونلا‌ها داشته باشد.

نمونه خون

نمونه‌های خون باید به‌صورت استریل و با استفاده از لوله‌های استریل در خلال 8 هفته بعد از سقط یا تولد نوزادان ضعیف جمع‌آوری شوند. بهترین زمان برای انجام آزمون‌های سرم‌شناسی، 4 هفته بعد از سقط جنین می‌باشد.

نمونه‌ها باید از تعداد حداقل 10 دام سقط کرده در گله جمع‌آوری شوند. اگر این تعداد دام در زمان نمونه‌گیری وجود نداشت لازم است از تعدادی دام آبستن سنگین گله نیز نمونه‌گیری شود.

اگر دام‌های سقط کرده در گله مشخص نیستند و نمونه‌گیری، بعد از گذشت چند روز از وقوع سقط گله می‌گذرد و دام‌های سقط کرده در دسترس نمی‌باشند لازم است از تعداد حداقل 20 دام بالغ ماده گله، نمونه‌گیری به‌عمل آید.