برنامه شما برای تأمین خوراک مرغداری در سال 2021 چیست؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ این توانایی که بتوانید به‌سرعت با شرایط تازه‌ای که پیش خواهد آمد کنار بیایید کلید موفقیت شما در سال 2021 خواهد بود که هنوز هم در شرایط دشوار همه‌گیری بیماری ویروس کرونا قرار خواهد داشت.

زنجیره تأمین خوراک آسیب‌دیده است، مسافرت از جایی به جای دیگر به شدت محدود است، و میلیون‌ها کارگر خانه‌نشین شده‌اند. بسته شدن بسیاری از فروشگاه‌ها رفتار خرید کردن مصرف‌کنندگان را تغییر داده است.

با اینکه صنعت تولید خوراک طیور، نسبت به دیگر صنایع، تا اندازه‌ای توان بازگشت به شرایط عادی را حفظ کرده است، کمتر مرغداری‌هایی هستند که از ضربه بالا رفتن خوراک گله و کاسته شدن درآمدشان گریخته باشند.

به این مشکلات، شیوع بیماری تب خوک آفریقایی، و فشاری که از سوی مصرف‌کنندگان و مقامات بهداشتی، برای کاستن از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، و اکسید روی (zinc oxide) به مرغداری‌ها وارد  می‌شود، را بیافزایید آنگاه با مجموعه‌ای از چالش‌ها روبرو خواهید شد که شرایط را دشوارتر می‌سازد.

برای اینکه بتوانید از فرصت‌هایی که ممکن است در شرایط متغیر کنونی پیش بیاید استفاده کنید، هیچ کاری بهتر از این نیست که به آینده نگاه کنید و آماده رویارویی با چالش‌های تازه باشید.

ما، سه عاملی را که هرکسی که در صنعت مرغداری دست‌اندرکار باشد باید در دیدگاه خود قرار دهد را در زیر آورده‌ایم:

1- بیماری‌ها

تا هنگامی‌که واکسیناسیون کارآمد، در سطح جهانی، به سبب شرایط کنونی فراهم نیست، بیماری‌های طیور زنجیره تولید در صنعت مرغداری را آشفته می‌سازند. با اینکه چین در روند بهبود شرایط کنونی قرار دارد، اما اوضاع صنعت مرغداری در آلمان، لهستان، و دیگر کشورهای اروپایی، نگران‌کننده است.

از سوی دیگر، آنفلوانزای طیور نیز مرغداران را دچار نگرانی کرده است. برای کاستن از مجموعه این گرفتاری‌ها، بکار بستن کارهای بایوسکیوریتی و مدیریت مزارع، می‌توانند تا اندازه‌ای از خطرهایی که در کمین مرغداری‌ها است بکاهند.

«بایوسکیوریتی» به معنای گسترده آن، همه کارهایی را در بر می‌گیرد که انجام آنها برای بهداشت، و پیشگیری از ورود بیماری به گله و بیمار شدن مرغ‌ها لازم است.

بایوسکیوریتی به‌تنهایی به  معنای پاکیزگی و ضدعفونی کردن نیست، و تهیه پروتکلی که همه مسایل گوناگونی که می‌توانند مرغ بایوسکیوریتی ها را در خطر بیماری قرار دهند دربر بگیرد، بر عهده مدیر مرغداری و دامپزشک گله است تا دستورالعمل کارآمدی را که با شرایط مرغداری مناسب باشد را تهیه نمایند.

با این همه، در سال 2021 شرایط حاکم بر بازار جهانی، روی مقدار خوراک در دسترس بازار، و بهای آن تأثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بدانیم:
بیماری همه گیر امروز چه آموزه هایی برای آینده دارد؟
بایوسکیوریتی یا ایمنی زیست محیطی چیست؟
کروناویروس و تاثیر آن بر صنعت طیور

2- بیماری کووید -19

تأثیر شیوع کنونی ویروس کرونا، و دیگر بیماری‌ها، در سال 2021 نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین آموزش کارکنان مرغداری، و انجام پروتکل‌های لازم برای پیشگیری از پخش بیماری در میان کارکنان، به گونه‌ای که زنجیره خدمات و تولید از هم گسسته نشود از ضروریات مدیریت مرغداری‌ها است.

تأثیر شیوع بیماری کووید- 19 روی ظرفیت بسته‌بندی، هزینه‌ها را افزایش، و درآمدها را کاهش خواهد داد. ضربه‌ای که به مرغداری‌ها وارد خواهد شد، به سبب زنجیره‌ای بودن تولید فرآوری، بازاریابی، و فروش در آمریکا، شدیدتر از دیگر کشورها خواهد بود.

از دیدگاه مصرف‌کنندگان، شیوع بیماری بیماری کووید- 19، توجه مصرف‌کنندگان به اینکه فرآورده‌های غذایی چگونه و در چه شرایطی تولید می‌شوند را سرعت بخشیده است. اکنون مصرف‌کنندگان خواستار آسایش دام و طیور در مزارع، تولید بدون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. بنابراین، تولیدکنندگان می‌باید زنجیره تأمین فرآورده‌های خود را اصلاح کنند تا خواسته‌های مصرف‌کنندگان برآورده شود.

3- بی ثبات بودن بازار

پیامد اوضاعی که به سبب شیوع بیماری کووید- 19، و تب خوک آفریقایی پیش آمده است، بی‌ثبات شدن بازار است. به‌ویژه بالا رفتن بهای ذرت و سویا، یک چالش جدی برای مرغداری‌ها است، هرچند که افزایش بهای گوشت مرغ و تخم‌مرغ می‌تواند تا اندازه‌ای این فشار را کاهش دهد.

شرکت‌های جهانی که خوراک دام و طیور را تأمین می‌کنند آمادگی و امکان این را دارند که تقاضا برای خرید خوراک دام و طیور از سوی بازارهای مختلف را با جابه‌جایی منابع خوراک، مدیریت کنند.

با این همه فشار بی‌ثبات بودن بهای ارزهای بین‌المللی، تولیدکنندگان محلی خوراک، و مرغداران و دامداران محلی را با مشکل رقابت با دیگران و دستیابی به بازار صادرات، روبرو خواهد کرد.

چگونه برای رویارویی با این چالش‌ها آماده شویم؟

تا آنجا که می‌دانیم، چالش‌های عمده برای فرموله کردن خوراک گله‌ها در زیر آمده‌اند:

• کاستن از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان.

• حذف مصرف اکسید روی از جیره مرغ‌ها، برای اطاعت از  مقررات (در اروپا از سال 2022).

• مدیریت هزینه خوراک در واکنش به افزایش بهای مواد جیره، و رعایت خواسته مصرف‌کنندگان در ترکیب خوراک طیور

• پی بردن به توان ژنتیکی مرغ‌های گله در دوره تولید آنها.

کاستن از مصرف آنتی بیوتیک ها

کاستن از مصرف آنتی‌بیوتیک به رویکرد چندگانه نیاز دارد، ازجمله:

- بیشترین بهره برداری از جیره (بهبود FCR)

- انجام برنامه واکسیناسیون گله.

- مدیریت کارآمد.

- توجه به بایوسکیوریتی

پژوهش‌های گسترده‌ای برای شناسایی بهتر فرآورده‌ها برای جانشین کردن آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شده است. از سال 2111 که اتحادیه اروپا مصرف آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد در مرغداری‌ها و دامداری‌ها را ممنوع کرده است، تجربه‌های گسترده‌ای به‌وسیله کارشناسان تغذیه، برای یافتن فرآورده‌های جانشین، به‌دست آمده است.

حذف اکسید روی از جیره

راه‌حل برای حذف اکسید روی، مانند کاستن از سطح پروتئین جیره، و استفاده از افزودنی‌هایی مانند اسیدهای ارگانیک و فیبر برای تقویت سلامت دستگاه گوارش، پیشنهاد شده است.

و نیز، نتایج خوبی از مصرف پروتئین‌های با قابلیت هضم بالا، که اسیدآمینه‌های قابل جذب بیشتری به بدن می‌رسانند، و مقدار مواد ضدتغذیه‌ای آنها هم کم است، به‌دست آمده است.

اجزای خوراکی که به مرغ‌ها داده می‌شود باید به آزمایشگاه سپرده شود تا مطمئن شوید که از مصرف آن بهترین نتیجه به دست خواهد آمد.

مدیریت هزینه های مرغداری

استراتژی تغذیه دقیق، می‌باید به فراهم بودن مواد جیره، و کیفیت این مواد توجه داشته باشد.

مورد اطمینان بودن، و کیفیت بالای مواد جیره، بهترین شیوه برای تقویت سلامتی مرغ‌ها، و به اوج رساندن عملکرد آنان است.

پی بردن به توان ژنتیکی گله

رساندن مواد غذایی خوب در آغاز زندگی جوجه‌ها برای دستیابی گله به توان ژنتیکی آن بسیار مهم است. به همین سبب است که هزینه کردن برای تغذیه جوجه‌ها، یک سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

آزمایش‌های فارمی، و بکار بستن پیشنهادهای کارشناسان تغذیه می‌تواند اطلاعات لازم برای بهبود فرمول جیره جوجه‌ها و مرغ‌ها را در دسترس مدیران قرار دهد.


منبع: نیکوتک

برگرفته از سایت ThePoultrysite