ضررهای اقتصادی پنهان لنگش و عوارض ناشی از آن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بهداشت و لنگش پا، مسائل عمده پیش‌روی گاوهای شیری به‌دلیل وقوع مشترک لنگش و خسارات عظیم اقتصادی متحمل شده است. تشخیص به‌موقع و درمان سریع می‌تواند باعث به حداقل رساندن بهبود گاو و کاهش درد و رنج حیوان شود.

ضرر اقتصادی که عمدتا به‌دلیل مشکلات پا ایجاد می‌شود، هزینه‌های درمان است. ضررها اغلب اوقات خفیف هستند، با این حال، بسته به شدت، می‌توان این موارد را شناسایی کرد:

ازدست دادن وزن بدن و کاهش تولید شیر، کاهش مصرف ماده خشک، کاهش طول عمر گله و کاهش راندمان تولیدمثل از جمله آنان است پیامدهای اقتصادی در ارتباط با مشکلات پا را می‌توان حداقل ۹۰ دلار تا ۱۰۰ دلار در هر مورد تخمین زد.

بسته به نوع مشکل و شدت این هزینه را می‌توان بالاتر نیز پیش‌بینی کرد.

معرفی سم گاو

سم گاو شامل پوشش سخت بیرونی یا شاخی سم، corium، که حاوی عروق خونی و سلول‌های شاخی تشکیل‌دهنده بخش اسکلتی از پا.

معرفی سم گاو

مشخصات سم گاو

استخوان تابوت بزرگ، واقع در نوک، تحمل وزن استخوان را که در اطراف سم شکل گرفته است و به تاندون متصل است. دیواره سم که مجزا از بخش داخلی سم است، و پاشنه پا از کراتین (مانند مو و شاخ گاو) و آب ساخته شده است.

آنها بسیار ضخیم و پوشش بافت که اعصاب و رگ‌های خونی را شامل نمی‌شود. اتصال بین بخش شاخی تشکیل بافت دیواره سم و قسمت جدا از بخش داخلی، به نام خط سفید، دیواره کناری پایین سم که در قسمت زیرین واقع شده است. این منطقه مستعد ابتلا به آسیب‌های فیزیکی و تهاجم باکتریایی است.

سم از corium در میزان حدود 5/08 سانتی‌متر در هر سال رشد می‌کند. نرخ رشد بستگی به ژنتیک هر گاو که بستگی به محیط پرورش و تغذیه گاو است.

نرخ رشد سم در پای عقب در مقایسه با پا‌های جلو بیشتر می‌باشد. توزیع وزن بر پای گاو عامل مهمی است، که چگونگی رشد سم‌های گاو را نشان می‌دهد.

عمده منطقه تحمل وزن پا از بخش خارج از پنجه خارجی است. این منطقه جذب بیشترین فشار در طول زمان موضع‌گیری گاو دربرابر فشار را دارد. وزن گاو پس از آن به سمت انگشتان پا حرکت می‌کند و او را به جلو هل می‌دهد. درنتیجه در این نقطه کشش خط سفید بوجود خواهد آمد.

پاسخ سم به تحمل وزن بیشتر ازطریق ترشح مقدار زیادی از کراتین در این ناحیه است. در حیوانات جوان، وزن بالا به‌طور مساوی در اطراف سم قرار می‌گیرد. همانطور که گاو بالغ می‌شود، بیشتر وزنش را بر روی دیوارهای خارجی از پای عقب قرار می‌دهد. این مکان جایی است که سم دارای رشد بیش از حد خواهد بود.

دیوارهای داخلی سم درپاهای جلو تحمل وزن بیشتر در گاو بالغ را شامل می‌شود. با رشد بیش ازحد بافت شاخی سم، تمام وزن بدن برروی ناحیه برآمده پاشنه پا در تماس با زمین می‌آید.

ناحیه برآمده یا پیاز پاشنه سم پوست مانند، هستند و با اعصاب و رگ‌های خونی، که آنها را حساس‌تر کرده ترکیب شده است. برخی از گاوها در انگشتان پا در مدت زمان طولانی دچار لنگش به‌دلیل کبودی ناحیه برآمده از پاشنه پا می‌شوند.

بخش‌های دیگر این مقاله:
شناسایی و آشنایی با مشکلات سم
لنگش در گاو
مراقبت و درمان سم گاو
مدیریت پیشگیرانه لنگش دام

ترجمه: مهندس شهاب پهلوان (کارشناس علوم دامی)