آیا دوست دارید یک گاو فربه در گله داشته باشید!؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شاید گاهی اوقات از خودتان بپرسید چرا در مواقعی از سال تعداد گاوهای زمین‌گیر افزایش می‌یابد؟ در جواب باید گفت شل شدن رباط ها و تاندون‌های لگنی و بافت‌های احاطه‌کننده‌ی آنها سبب تسهیل زایمان و در عین‌حال سبب حساس‌تر کردن گاو به صدمات می‌شود.

با همین دید باید حیوان را از سطوح لغزنده یا هرگونه شرایطی که موجب زمین خوردن و افزایش خطر صدمات فیزیکی می‌شود، دور کرد.

درصورت رخداد حادثه و زمین خوردن دام، اولین کاری که باید انجام داد بررسی وضعیت سلامت حیوان است و شاید آنچه را که به‌عنوان زمین‌گیری می‌بینیم درواقع چهره‌ی بالینی یک بیماری متابولیک باشد از همین‌رو با تماس و مشاوره با دامپزشک فوراً یکسری از اقدامات درمانی مثل تصحیح عدم تعادل مواد معدنی و ازبین بردن درد حیوان را ترتیب دهید.

حیواناتی که در طی این مدت برای برخاستن و غذا خوردن از خود فعالیت نشان می‌دهند شانس بیشتری برای احیای آنها وجود دارد. در صورتی که حیوان به غذا خوردن راغب باشد مواد غذایی موجود در شکمبه نیروی لازم برای ایستادن حیوان را فراهم می کند.

قرار دادن حیوان در مکانی که دارای سطحی زبر است نیز به برخاستن حیوان بسیار کمک می‌کند. جدا کردن بیمار از سایر اعضا گله می‌تواند از بروز صدمات بیشتر توسط سایر حیوانات در هنگام تلاش برای برخاستن جلوگیری کند.

بیشتر بدانیم:
سندرم در گاوها
دوره انتقال گاوهای شیری
فلج زایمان گاو یا تب شیر (Milk fever) کاهش کلسیم خون

به‌علاوه گاوهایی که دیرتر زایمان می‌کنند، دوره خشکی طولانی‌تری خواهند داشت و درنتیجه بسیار چاق می‌شوند.

درکل تنظیم مقدار مواد معدنی در جیره‌ی گاوهای خشک در کنار تنظیم نمره بدنی به‌خصوص در زمان اتمام سیلو بسیار دشوار است و در این موارد مجبور به استفاده از علوفه برای ادامه تغذیه گاو هستیم.

گاوهایی که نمره بدنی بیشتر از 3/25 دارند و منیزیم کافی در جیره آنها فراهم نیست، کاندیدای ایده‌آلی برای تب شیر و یک سری از بیماری‌های حول وحوش زایمان مثل جفت‌ماندگی، ورم پستان، کتوز، جابه‌جایی شیردان و لنگش خواهند بود و زمین‌گیری پیامد برخی از حالات شدید این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

لازم است بدانید که این دسته از گاوها به‌سختی به اوج تولید شیر می‌رسند. از همین‌رو جلوگیری از چاق شدن بیش از حد گاو و فراهم کردن یک جیره ایده‌آل برای دوره خشکی به همراه میزان کافی منیزیم و میزان کم کلسیم و پتاسیم اقداماتی بسیار اساسی در این دوره محسوب می‌شوند.

با این وجود فراهم کردن این شرایط همیشه امکان‌پذیر نیست. در سال‌های اخیر خوراندن بلوس‌های حاوی موننسین یا مکمل‌های غذایی حاوی موننسین به گاوها و تلیسه‌ها برای گذر موفق از دوره خشکی به دوره شیرواری در کنار حفظ کامل کارایی دستگاه گوارش بسیار کمک‌کننده بوده است.


ترجمه و تخلیص: نیما شفائی فلاح، کارشناس علوم دامی

منبع: wikihow