حقایقی درباره مالتیزها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌های مالتیز ظاهری اشرافی دارند و سال‌ها زیادی مورد حمایت اشراف‌زادگان بوده‌اند. آنها سگ‌هایی بازیگوش، پرانرژی و دوست‌داشتنی هستند که توجه همه را به خود جلب می‌کنند.

درمورد تاریخچه و ویژگی‌های نژادی این سگ کوچک و زیبا حقایق جالب بسیاری وجود دارد که در زیر آمده است:

• تصور می‌شود که زادگاه سگ مالتیز (به معنی مالتیایی) جزیره مالت باشد، جزیره‌ای کوچک در جنوب سیسیل، ایتالیا و به همین خاطر است که به این نام شناخته می‌شود.

• جزیره مالت به توانگری و دل‌فریبی شناخته می‌شود، به همین دلیل این تصور با نژاد اشرافی مالتیزها تناسب دارد.

• در دوره‌هایی از زمان، سگ مالتیز بسیار باارزش بوده است. در قرن شانزدهم میلادی یک سگ مالتیز به ارزشی معادل 2000 دلار فروخته شده است.

• این نژاد به خانواده‌های اشرافی تعلق داشت، ازجمله ماری ملکه اسکاتلند و ملکه الیزابت اول هردو در کاخ‌هایشان سگ‌های مالتیایی نگهداری می‌کردند.

مالتیز اشرافی

• آنها مانند سگ‌های پودل و بیچون فرایز به‌عنوان سگ‌های ضدآلرژی شناخته می‌شوند، بنابراین مناسب افرادی هستند که به موی سگ حساسیت دارند.

• سگ‌های مالتیز به بدخوراکی معروف هستند.

• این سگ‌ها بینی زیبایی به شکل یک دکمه سیاه رنگ دارند که اگر به اندازه کافی نور خورشید نبیند به صورتی تغییر رنگ می‌دهد، سگ‌های ماده نیز هنگام گرما دماغشان صورتی می‌شود.

• دلایل مختلفی ازجمله اندازه کوچک و شخصیت بسیار دوست‌داشتنی  این نژاد آنها را به سگ‌های درمانی خوبی تبدیل کرده است.

بیشتر بدانیم:
سگ مالتیز (Maltese)
سگ بیچون فرایز (Bichon Frise)
سگ پودل (Poodle)

ویژگی‌های فیزیکی

طول بدن سگ‌های مالتیز فقط حدود 18 تا 30 سانتی‌متر رشد می‌کند و حدود 2 تا 3/5 کیلوگرم وزن. اندازه آنها برای آغوش انسان بسیار مناسب است. این نژاد به‌دلیل داشتن پوشش مویی بلند و ابریشمی خود که تا روی زمین کشیده می‌شود، معروف است. در گذشته رنگ‌های دیگری غیر از سفید نیز وجود داشته، اما امروزه فقط به رنگ سفید پرورش داده می‌شوند.

پوشش زیرین ندارند و ریزش مویشان بسیار کم است. با این‌حال باید مرتب آن‌را شانه زد تا بهم گره نخورد. موهای بلند آنها را می‌توانید بالای سر ببندید تا ازجلوی چشم سگ دور شود، یا می‌توان آن را کوتاه کرد.

سگ‌های مالتیز گوش‌های نرم قشنگی دارند، بدن آنها جمع و جور و در قسمت شانه افتاده است، همچنین دارای دمی پرزدار هستند که به سمت پشت آنها خم شده است، سری متناسب و گرد، بینی سیاه و چشمان قهوه‌ای از دیگر نشانه‌های ظاهری آنهاست.

آراستن مالتیز

خصوصیات شخصیتی نژاد مالتیز

خصوصیات شخصی هر سگ بستگی به محیطی که در آن زندگی می‌کنند وتجربیات آنها دارد، اما سگ‌های این نژاد دارای چندین ویژگی شخصیتی بسیار خوب هستند. آنها معمولاً مهربان، دوست‌داشتنی، مطیع، خونگرم، باهوش و قابل اعتماد هستند. همچنین بسیار سرگرم‌کننده، سرزنده، و بسیار بازیگوش هستند حتی وقتی سنشان بالا می‌رود.

به انسان‌ها علاقه زیادی دارند و دوست دارند همیشه در آغوش امن صاحب خود نوازش شوند. ازآنجایی که بسیار به توجه و نوازش نیازمندند، زمینه ابتلا به اضطراب جدایی را دارند. می‌توانید با آموزش، آنها را به جعبه یا قفس خواب عادت دهید، تا ترس جدایی را در آنها کم کنید، این فضای کوچک و راحت به حیوان حس امنیت داده و به او اجازه می‌دهد زمانی که شما در خانه نیستید بدون ترس و نگرانی، استراحت کند.

مالتیزها سگ‌های خانواده بسیار خوبی هستند و با کودکان بزرگتر سازگارند اما دربرابر خردسالان می‌توانند خشمگین و آسیب‌رسان باشند. برای جلوگیری از بروز این رفتار باید از بچگی سگ را دربرابر خردسالان قرار داد تا باهم معاشرت کنند و به حضور هم عادت کنند.

از آنجا که علاقه زیادی به خوشحال کردن صاحبشان دارند، به‌راحتی آموزش می‌بینند و دستورات جدید را زود یاد می‌گیرند. علاوه بر این بسیار گوش‌بزنگ هستند و دربرابر صداها و افراد ناآشنا واکنش نشان داده و پارس می‌کنند.

خصوصیات شخصیتی نژاد مالتیز

نگهداری

مانند همه سگ‌ها باید دائم چشم‌ها و گوش‌های آنها را ازنظر ناهنجاری‌ها، بررسی کنید، ناخن‌های بلند را کوتاه کنید و برای چکاپ سالانه به دامپزشک مراجعه کنید. همچنین باید مراقب نظافت، دندان‌ها، فعالیت و تغذیه سگ‌های مالتیز باشید.

ریزش اشک در این نژاد متداول است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی تیره در اطراف چشم شود، بنابراین تمییز کردن روزانه اطراف چشم حیوان را جدی بگیرید، برای این کار از یک حوله بسیار نرم یا پنبه استفاده کنید. همچنین ممکن است موی زیادی درون گوش مالیتز را بپوشاند که باید توسط متخصص اصلاح شود.

مشکلات دهان و دندان در سگ‌های مالتیز رایج است، بنابراین مسواک زدن دندان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین باید حداقل یک بار در سال توسط دامپزشک معاینه شوند. برای حفظ سلامت دندان و لثه‌ها از اسباب‌بازی‌ها جویدنی مناسب استفاده کنید، با در اختیار قرار دادن این اسباب‌بازی‌ها از جویده شدن مبل، بالش و کفش خود نیز جلوگیری می‌کنید.

از آنجایی که جزو نژادهای کوچک جثه هستند نسبت به سگ‌های بزرگتر به فعالیت کمتری نیاز دارند، فعالیت 20 تا 30 دقیقه در روز برای آنها مناسب است. می‌توان آنها را به پیاده‌روی برد، با آنها توپ بازی کرد، یا یک بازی چالشی را در خانه در اختیار او قرار داد، در روزهای سرد سگ را بیرون از خانه نبرید و او را به دویدن اطراف خانه تشویق کنید.

تغذیه سگ مالیتز

تغذیه سگ مالیتز

سگ‌های کوچک نیاز به غذای کمتری دارند، بنابراین مراقب باشید که غذای هر وعده را به اندازه مناسب درنظر بگیرید. مطمئناً دوست ندارید با غذا دادن بیش‌ازحد سگتان را چاق کنید که می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات زیادی ازجمله دیابت و درد مفاصل شود. از آنجایی که حیواناتی بدغذا هستند، نیاز به خوراک متنوعی دارند، می‌توان از برندهای مختلف و شکل‌های متفاوت غذا برای آنها استفاده کرد.

همچنین بسیار مهم است که بدانید چیزهایی مثل پیاز، سیر، آجیل و کشمش و ... برای سگ شما مضر هستند.

برای مشاهده لیست نبایدها در خوراک سگ این مطلب را بخوانید:
خطرناکترین غذاها برای سگ


منبع: aspcapetinsurance
ترجمه: مهسا احمدزاده