سگ بیشون فریزه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ بیچون فریزه (Bichon Frise) سگی است کوچک و بسیار زیبا به همراه موهای پرپشت مضاعف فرخورده که در زیر دارای موهای نرم به طول 7 سانتی‌متر می‌باشد. معمولاً به رنگ‌های سفید، کرم و طوسی یافت می‌شود. می‌توان موهای پشت بدن حیوان را برای زیبایی کوتاه کرد (مانند پودِل). دارای چشم‌های گرد وسیاه و گوش‌های افتاده و پر مو است. گردن بلند و دم فر خورده و پر پشت دارد.

خلق‌و خوی نژاد بیچون فریزه

بیچون فریزه سگ سفید کوچکی است که از همراهی انسانها لذت می‌برد. روحیه‌ای استقلال‌طلب، آرام، باهوش، شجاع و سر زنده دارد. زیاد پارس نمی‌کند. سگ خوشحال و آرامی است که زندگی با او آسان می‌باشد. آموزش‌ها را خیلی زود فرا می‌گیرد. سگ اجتماع دوستی است و علاقه دارد تا همه‌جا به همراه صاحبش برود. به سرعت با سایر سگ‌ها و حیوانات خانگی خو می‌گیرد و رابطه خوبی با کودکان دارد. دیدبان خوبی است و ورود غریبه‌ها را با پارس کردن اطلاع می‌دهد.

سگ بیشون فریزه

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: (3-5) ک.گ، در ماده ها: (3-5) ک.گ

ارتفاع در نرها: (20-30) س.م، در ماده ها: (23-28) س.م

مشکلات سلامتی بیچون فریزه

برخی از آنها دارای ریزش آب از چشم‌هایشان هستند. آب مروارید و بیماری‌های گوشی و پوستی نیز قابل ذکر می‌باشد. این نژاد نسبت به گزش کنه و شپش‌ها حساسیت دارد.

شرایط نگهداری سگ بیشون

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرطی که در طول روز به او اجازه فعالیت بدنی کافی داده شود. در داخل خانه پر جنب‌و جوش است و نیازی به حیاط ندارد.

فعالیت بدنی

این سگ کوچک پر جنب‌و جوش و فعال است. بازی کردن روزانه تمام نیازهای بدنی او را تأمین می‌کند. بیچون فریزه به پیاده‌روی روزانه نیز علاقه زیادی دارد.

توله بیشون فریزه

طول عمر

حدود 15 سال یا بیشتر.

آراستن سگ بیچون فریزه

موها باید هر چهار هفته یک‌بار توسط متخصص آرایش شود. گوشه چشم‌ها و گوش‌ها کوتاه شود. به شانه زدن و برس کشیدن روزانه نیاز دارد. استحمام یک بار در ماه توصیه می‌شود. ریزش مو در این نژاد بسیار کم و ناچیز می‌باشد و برای افرادی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند مناسب است.

تعداد توله‌ها

معمولاً 5-4 عدد.

تاریخچه سگ نژاد بیشون فریزه

پیدایش این نژاد به قرن 14 میلادی باز می‌گردد. اجداد بیشون فریزه را نژادهای Poodle و Barbet Water Spaniel  تشکیل می‌دهند. ابتدا توسط ملوانان اسپانیایی نگهداری می‌شد اما در قرن 16 مورد توجه اشراف‌زاده‌های فرانسوی قرار گرفت. از این نژاد برای بازی در سیرک و همچنین بعنوان سگ نمایشی استفاده می‌شود.

گروه

سگ‌های غیر ورزشی.

سگ‌های آمیخته با تفنگ.

نژاد بیشون فریزه

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا