سگ نژاد اسموث فاکس تریر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌های نژاد اسموث فاکس تریر (Smooth Fox Terrier) بسیار صمیمی، پرانرژی و اجتماعی بوده و روابط بسیار خوبی با کودکان دارند زیرا هرگز از بازی کردن با آنها خسته نمی‌شوند. این سگ استعداد بسیار زیادی به‌عنوان یک سگ شعبهده‌باز و نمایش دارد و همین خصوصیت باعث شده تا در سراسر جهان در سیرک‌ها و گروه‌های نمایش از آنها استفاده شود.

فاکس تریرها همیشه پرجنب‌و جوش و فعال هستند. 

بدن این نژاد کم‌حجم و عضلانی است که به چابکی و سرعت حیوان کمک می‌کند. دارای بدنی کوتاه اما چهره‌ای شاخص و گوش‌هایی خمیده به جلو که به گونه‌ها چسبیده‌اند، می‌باشد. پوششی کوتاه، صاف و متراکم دارد که معمولاً شکم و داخل ران‌های حیوان را نیز می‌پوشاند و اغلب به رنگ سفید با لکه‌هایی مشکی و قهوه‌ای دیده می‌شود.

خلق و خوی اسموث فاکس تریر

خلق و خوی اسموث فاکس تریر

باتوجه به غریزه ذاتی شکار که در این نژاد وجود دارد؛ قدرت بویایی بسیار بالا، بینایی خوب و قدرت تحمل عالی برای اتمام کار از خصوصیات بارز اوست.‌ این ویژگی‌ها همیشه با سگ همراه است، چه وقتی که توپ را می‌آورد یا هنگامی‌که زمین را می‌کند. سگ‌های اسموث بسیار آموزش‌پذیر هستند، اما نیاز به یک مربی بسیار کارکشته دارند تا تمایل قوی او به شکار را کنترل کند. این سگ‌ها تاوقتی که فعال باشند زندگی شاد و خوشی را خواهند داشت و بهترین گزینه برای نگهداری آنها خانواده‌ای پرجنب‌وجوش است.

سگ‌های اسموث فاکس تریر همراهی بامحبت و محافظان خوبی هستند. هنگام نگهبانی تمایل زیادی به سروصدا کردن دارد.

برای آشنایی با دیگر گونه‌های تریر کلیک کنید:
آشنایی با سگ‌های تریر

ابعاد و اندازه

نرها: 7 الی 8 کیلوگرم وزن و 38 سانتی‌متر طول دارد.

ماده‌ها: 6 الی 7 کیلوگرم وزن و 35 سانتی‌متر طول دارد.

نگهداری سگ اسموث فاکس تریر

نگهداری سگ اسموث فاکس تریر

اگر شیوه زندگی‌تان برپایه فعالیت و تحرک است نگهداری ازین نژاد برای شما بسیار مناسب است. روحیه‌ای دوستانه، پرانرژی و اجتماعی، آنها را به سگ‌هایی بسیار عالی برای کودکان تبدیل کرده که همواره پابه‌پای کودکان به بازی مشغولند.

آراستن

پوشش سگ‌های اسموث به‌راحتی تمییز و آراسته می‌شود. با شانه زدن روزانه می‌توان از ریزش بیش‌ازحد آن در محیط خانه جلوگیری کرد. فعالیت و ورزش روزانه به‌طور طبیعی پوشش و ظاهر این حیوان را مرتب و آراسته نگه می‌دارد.

اسموث فاکس تریر

تاریخچه

اسموث فاکس تریرها در قرن 18 از انگلستان سرچشمه گرفته‌اند. تا 1860 هر سگ فرز، چابک و کوچکی که در شکار روباه‌ها استفاده می‌شد و آن‌را از لانه‌شان فراری می‌داد؛ فاکس تریر نامیده می‌شد. شکارچیان تا وقتی که کارشان راه می‌افتاد برایشان مهم نبود که چه نژادی از تریر را نگهداری می‌کنند، آنها در طول شکار سگ‌ها را درون کیسه‌ای بر پشت خود حمل می‌کردند.

سگ‌های فاکس تریر هنگامی که روباه به درون لانه‌اش فرار می‌کرد، زمین را کنده و اورا بیرون می‌آورد، علاوه بر شکار روباه برای آوردن پرنده‌های شکار شده و دنبال کردن گوزن نیز استفاده می‌شدند.

اسموث فاکس تریر یکی از اصیل‌ترین نژادهای شناخته شده در جهان است. گرچه یک سگ ورزشی محسوب می‌شود اما بیشتر به‌عنوان سگ خانگی و نمایش به‌کار می‌رود.

تاریخچه اسموث فاکس تریر

منبع: hillspet

ترجمه: مهسا احمدزاده