پرورش میگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گونه‌های میگوی آب شیرین جنس Macrobrachium در سراسر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنده‌اند. این گونه‌ها در اغلب آب‌های شیرین داخلی شامل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، باتلاق‌ها، نهرهای آبیاری، کانال‌ها و استخرها یافت می‌شوند.

اغلب گونه‌ها در مراحل نخستین چرخه زندگی‌شان به آب لب شور نیاز دارند و بنابراین در آب‌هایی یافت می‌شوند که مستقیم یا غیرمستقیم به دریا می‌پیوندند، هرچند بعضی از آنها چرخه زندگیشان را در دریاچه‌های داخلی آب شور یا آب شیرین کامل می‌کنند. بعضی از گونه‌ها، رودخانه‌هایی با آب شفاف را ترجیح می‌دهند، در حالی که بعضی دیگر در آب‌های بسیار گل آلود یافت می‌شوند.

چرخه زندگی میگو

برای رشد، تمام میگوهای آب شیرین مانند سایر سخت‌‌پوستان بطور منظم اسکلت خارجی یا پوسته خود را می‌اندازند. این فرآیند به پوست‌اندازی موسوم است و با افزایش ناگهانی در اندازه و وزن همراه است. چهار شکل مشخص در چرخه زندگی میگوی آب شیرین وجود دارد: تخم، لارو، پست لارو، و بالغ.

این جانوران همه‌چیز خوارند و جیره غذایی آنها در نهایت شامل حشرات آبزی و لاروهایشان، جلبک‌ها، دانه گیاهان، حبوبات، بذر و گیاهان، میوه‌ها، نرم‌تنان ریز و سخت‌پوستان، گوشت ماهی و پس مانده‌های ماهی و سایر جانوران است. به علاوه ممکن است همجنس‌خوار باشند.

بخش‌های دیگر این مقاله:
عملیات پرورشی میگو
مدیریت تغذیه میگوها
بیماری‌های میگوی پرورشی

منبع: دانشنامه رشد


برچسب ها: