رژیم غذایی خرگوش‌های کوتوله

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هنگامی که صحبت از غذا دادن و رژیم غذایی خرگوش کوتوله به میان می‌آید فکر اکثر افراد سریعاً بطرف سبزیجاتی مانند کاهو و هویج جلب می‌شود. اما رژیم غذایی خرگوش‌ کوتوله کمی پیچیده‌تر از دو مواد غذایی ساده مانند کاهو و هویج می‌باشد. خرگوش کوتوله برای رشدی سالم و درست نیازمند یک رژیم غذایی مخصوص هستند.

رژیم‌های غذایی خرگوش کوتوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با انتخاب رژیم غذایی صحیح خرگوش Dwarf از بروز اختلالاتی مانند اسهال، چاقی و مسمومیت (که از مصرف گیاهان سمی ایجاد می‌شود) می‌توان جلوگیری کرد.

لازم است که یک خرگوش کوتوله بطور منظم در طول روز غذا بخورد. آنها حیواناتی کوچک و نسبتاً پرخور هستند و باید وعده‌های کوچک غذایی منظم به آنها داده شود. دلیل این امر روشی است که خرگوش کوتوله غذایش را هضم می‌کند که بعنوان غیرفعال دسته‌بندی می‌شود. هضم غذای به صورت غیرفعال در رژیم غذایی خرگوش کوتوله به این معنی است که هروقت خرگوش کوتوله غذایش را می‌خورد، غذای خورده شده در دستگاه گوارش باقی می‌ماند تا غذاهای بلعیده شده مابقی غذاهای ساکن را به درون دستگاه گوارش هل دهند. صرفه نظر از نوع دستگاه گوارشی خرگوش کوتوله، میوه‌ها و مواد غذایی مفیدی برای این گونه از خرگوش‌ها وجود دارند که موجب ارتقای سطح سلامت حیوان خانگی شما می‌شوند. جهت اطلاع از لیست مواد غذایی مفید برای خرگوش کلیک کنید: غذاهای مناسب خرگوش

زمانی که یک گروه غذایی هضم می‌شود، حیوان آن را از طریق مدفوع نرم خارج کرده که دوباره بلعیده می‌شود تا تمامی مواد مغذی مفید آن گرفته شود. به این عمل مدفوع‌خواری گفته می‌شود. مدفوعی که دوباره خارج می‌شود بصورت خشک و سخت بوده و قابل بلعیدن نیست. نوع غذایی را که خرگوش کوتوله می‌خورد برای فرایند هضم و جذب مهم می‌باشد، چرا که برخی از مواد غذایی بخصوص ممکن است در دستگاه گوارشی ترش و باعث اسهال شوند.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا از غذاهایی با میزان سلولز بالا که حاوی شکر، نشاسته و چربی پایین برای تغذیه خرگوش کوتوله خود استفاده نمایید.

خرگوش‌های کوتوله ۱ ماهه چه چیزی می‌خورند؟

هنگام غذا دادن به یک خرگوش کوتوله باید رژیم غذایی‌اش از بدو تولد کنترل شود. توصیه می‌شود تا قبل از ۳ماهگی، خرگوش از علوفه خشک غنی از فیبر تغذیه کند. مصرف مواد غذایی پرفیبر به تنظیم فرایند هضم و سالم نگهداشتن دندان‌های خرگوش کمک می‌کند. همچنین گذاشتن یک ظرف آب تازه که خرگوش بتواند از آن آب بنوشد امری بسیار مهم می‌باشد. در نظر داشته باشید تا زمانی که بچه خرگوش کوتوله شما وعده علوفه خود را نخورده است، وعده بعدی را جلویش نگذارید. این کار باعث جلوگیری از فاسد شدن غذایش می‌شود.

شما همچنین می‌توانید از مواد غذایی تجاری حاوی فبیر بالا و چربی پایین برای غذا دادن به بچه خرگوش Dwarf خود استفاده کنید. بیشتر از سه قاشق غذاخوری در روز از این موادغذایی به خرگوش‌ کوتوله ندهید. در این سن کم باید از دادن غلات پرهیز شود، چراکه حاوی میزان زیادی چربی هستند. خرگوش کوتوله به مانند تمام جانداران کره زمین، نسبت به بعضی از مواد غذایی حساس است. مواردی که می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی و ابتلا به بیماری شوند. برای آگاهی از مواد غذایی و میوه‌هایی که برای سلامتی خرگوش کوتوله شما مضر هستند کلیک نمایید: خوراکی‌های ممنوعه برای خرگوش‌ها

خرگوش‌های کوتوله بین ۳ تا ۱۲ ماهگی چه چیزی‌هایی می‌خورند؟

بعد از ۳ ماهگی باید سبزیجات تازه به مصرف علوفی و غذایی این حیوانات اضافه شود. یک یا دو نوع سبزی متنوع به برنامه غذایی خرگوش‌ کوتوله خود اضافه کنید و اجازه دهید تا خرگوش خودش را در یک بازه زمانی با این مواد غذایی جدید آشنا سازد. در این مدت آشناسازی حیوان با غذای جدیدش مواظب باشید تا اسهال و ناراحتی در خرگوش‌ ایجاد نشود. همراه با رشد خرگوش‌ کوتوله باید وعده‌های غذایی‌ هم افزایش یابد، هرچند در این سن نباید از حد مجاز تجاوز کند: سه قاشق غذاخوری موادغذایی در روز، سبزیجات خورد شده (۳-۴ بار داده شود) و مقداری میوه هر چند روز یکبار.

چگونه به خرگوش‌ کوتوله بالغ غذا دهیم؟

زمانی که خرگوش کوتوله‌ در ۹ تا ۱۲ ماهگی بالغ شد، بسیار مهم است که تغذیه با موادغذایی تجاری را کم کرده و مصرف میوه و سبزیجات تازه را افزایش دهید. توصیه می‌شود تا به خرگوش‌ کوتوله بالغ ۳-۴ نوع از سبزیجات تازه، خورد و پاک شده در روز بدهید. در نظر داشته باشید در رژیم غذایی خرگوش کوتوله وجود علوفه در تمامی زمان‌ها ضروری می‌باشد.

در رابطه با رژیم غذایی خرگوش کوتوله، انتخاب غذایی با فیبر بالا، پروتئین، کلسیم پایین و خالی از چربی گزینه درستی می‌باشد. حجم غذایی یک خرگوش کوتوله بزرگسال باید تا ۳۰ گرم در روز افزایش یابد. توصیه می‌شود بخاطر میزان شکر بالایی که در میوه‌ها وجود دارد، ۲ الی ۳ وعده غذایی از میوه را در رژیم غذایی هفتگی خرگوش کوتوله قرار دهید. می‌توانید تنوع میوه‌ها را افزایش دهید تا حیوان‌ خانگی شما خودش را با انواع میوه آشنا سازد.

بهتر است از دادن میوه بطور منظم پرهیز شود و فقط چند بار در ماه میوه را در رژیم غذایی خرگوش کوتوله قرار دهید. همچنین یک خرگوش کوتوله سالم باید بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر در روز آب بنوشد. خرگوش‌ Dwarf بیشتر روز را با خوردن سرگرم می‌باشد، پس اگر در خانه حضور ندارید مقدار زیادی علوفه، موادغذایی و مقداری سبزیجات تازه برایش در قفس بگذارید. بخاطر داشته باشید که نباید قفس حیوان‌تان را شلوغ کنید، وگرنه همه آنها ازهم پاشیده شده و به هدر می‌رود. اگرچه خرگوش‌ها زیاد غذا می‌خورند اما هروعده غذایی به خودی خود کوچک می‌باشد.

منبع: petifa