خرگوش کوتوله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ خرگوش کوتوله یا دوروف حیوان شیرین و مهربانیست که این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار است و می‌تواند هم بچه‌ها و هم والدین را به وجد بیاورد. نشانه‌های ضعف را نمی‌توان همیشه به راحتی در زمانی که او رنج می‌برد تشخیص داد. او با احتیاط، سرنخ‌های کمی از ناراحتی یا بیماری‌ای که بر او تأثیر می‌گذارد بر جای می‌گذارد. مشاهده دقیق عادات و نحوه واکنش او به نوازش و بازی شما ضروری است تا بدانید خرگوش کوتوله شما چه زمانی علائم عفونت یا آسیب‌های ویروسی یا باکتریایی را بروز خواهد داد.

چرا تشخیص بیماری در خرگوش خانگی اینقدر سخت است؟

این حیوان واکنش‌های پسرعموهای خود را که در طبیعت همیشه شکار می‌شدند حفظ کرده است. چه زخمی باشد و چه بیمار، علائم خود را پنهان می‌کند تا شکارچیان را جذب نکند. درنتیجه نکته‌ای که عاشقان این جونده بسیار دوست داشتنی باید بدانند این است که تشخیص اولین علائم یک بیماری در این حیوان دشوار است.

خیلی اوقات، وقتی به سرنخ‌های مختلفی که می‌توانند عفونت را نشان دهند توجه نکنیم، برای انجام مراقبت‌هایی که می‌تواند آن را درمان کند، خیلی دیر خواهد بود. پس از چند هفته اقامت در خانه، شروع به شناخت عادات پستاندار کوچک خود می‌کنید. هرگونه تغییر در رفتار، اولین هشدار ناراحتی در همراه شما خواهد بود. دیدن رفتار غیرعادی و مراجعه به دامپزشک - که علت را تشخیص می‌دهد - می‌تواند جان او را نجات دهد.

چه علائم یا تغییراتی در رفتار حیوان خانگی شما باید به شما در مورد وضعیت سلامتی او هشدار دهد؟

خرگوش‌ها برای اینکه در طبیعت توسط شکارچیان شناسایی نشوند، یک شیوه ارتباطی غیرکلامی را اتخاذ کرده‌اند. بسیار نادر است که آنها حتی در خانه‌ای که احساس امنیت می‌کنند صدا ایجاد کنند. علاوه بر این، حتما متوجه شده‌اید که با کوچکترین سر و صدا یا حرکت غیرطبیعی یا بلند شدن صدای شما، خرگوش شما به سرعت به سمت زیستگاهی که برای او آماده کرده‌اید می‌چرخد.

رفتارهایی که باید به شما در مورد وضعیت سلامتی او اطمینان دهد

پریدن، کندن چوب و پارکت، دیوانه شدن برای پانزده دقیقه، یا تکان دادن میله‌های قفس، برای خرگوش شما رفتارهایی کاملاً عادی هستند. خرگوش سالم شما، تمام قد به پهلو دراز می‌کشد و پاهایش را دراز می‌کند. او می‌تواند مانند گربه سر خود را به شما یا مبلمان بمالد تا قلمرو خود را مشخص کند و اگر هنگامی که شما او را در آغوش می‌گیرید دندان‌هایش را به هم می‌ساید، به این دلیل است که احساس خوبی دارد. با این حال، دندان قروچه می‌تواند نشانه درد یا ناراحتی هم باشد، پس چگونه می‌توانید تفاوت را تشخیص دهید؟

نشانه‌های درد در خرگوش

اگرچه دندان قروچه به طور کلی رضایت خرگوش جذاب شما را در حین نوازش نشان می‌دهد، اما زمانی که با خستگی و تاری نگاه همراه باشد، دندان قروچه نشانه درد فیزیکی است. سایر علائم باید به شما هشدار دهند، زیرا می توانند نشان‌دهنده بیمارهایی باشند که گاهی برای همراهان کوچک ما کشنده است:

- خمیدن: خرگوش کوتوله پر جنب و جوش شما به شکل توپ در می‌آید و بدون حرکت در ته قفس می‌ماند.

- بی‌اشتهایی: از خوردن امتناع می‌کند.

- پرخوری عصبی: بیش از حد غذا می‌خورد یا به طور ناگهانی ترجیحات غذایی خود را تغییر می‌دهد.

- یبوست یا اسهال از علائم عفونت هستند، اگر مدفوع او مایع است در کمترین زمان ممکن به دامپزشک مراجعه کنید.

- سرعت تنفس سریع بیش از 60 حرکت تنفسی در دقیقه باید به شما هشدار دهد.

- کاهش یا افزایش سریع وزن.

- مشکلات ادراری: مقدار ادرار او کم است یا شما آثاری از خون در ادرار پیدا می‌کنید.

- دلمه‌های روی پوست، توده‌های روی شکم یا فک و زخم‌هایی که بسته نمی‌شوند دلیلی جدی برای مشاوره با متخصص هستند.

- موهای کدر، آبریزش بینی یا چشم ها باید شما را نگران کند.

خرگوشی که بیمار است یا درد جسمی دارد، حالت‌های غیرعادی مانند کمر خمیده و گردن کشیده را به خود می‌گیرد. در صورت عدم درمان، درد می‌تواند باعث شود که او فریاد بزند یا رفتار پرخاشگرانه‌ای نسبت به همسالانش یا خودتان داشته باشد. او همچنین ممکن است تمایلی به نوازش و گاز گرفتن شما نداشته باشد. به طور کلی، اگر حیوان شما شخصیت نسبتاً پر جنب و جوشی دارد و به طور غیرعادی آرام است، به دنبال این است که خود را در قفس خود منزوی کند یا مخفی شود، احتمالاً از یک بیماری زمینه‌ای رنج می‌برد.

آیا میدانستید که خرگوش مانند گربه به توالت خود توجه ویژه‌ای دارد؟ اگر از خود غافل شد، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب پیش می‌رود.

بیماری‌های کشنده‌ای که خرگوش کوتوله شما می‌تواند به آن مبتلا شود

این خرگوش‌ها از اکثر گربه‌ها یا سگ‌ها کوچک‌تر هستند و به همین ترتیب وضعیت سلامت شکننده‌تری نیز دارند. یک محیط مناسب، یک رژیم غذایی سالم و نظافت منظم محل زندگی او برای ارتقای سلامت و طول عمرش ضروری است. با این حال، آسیب‌پذیری خرگوش او را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌کند، که برخی از آنها اغلب بدون واکسیناسیون برای دوست چهارپای شما کشنده هستند.

میکسوماتوز

این بیماری که در استرالیا کشف شده است، هنوز هم جمعیت بسیاری از خرگوش‌های وحشی را در سراسر جهان از بین می‌برد. این همراهان جذاب ما می‌توانند پس از تماس با حیوان آلوده یا نیش کک یا پشه به آن مبتلا شوند. بین آلودگی تا مرگ دوست چهارپای شما، دو هفته فاصله است، حتی اگر او در سلامت کامل بوده باشد. پاتوژن گسترش می‌یابد و باعث ایجاد ادم‌های متعدد در اندام تناسلی، دهان و چشم می‌شود.

در مرحله پایانی، حیوان ملتحمه حاد را تحمل می‌کند و خمیده می‌ماند. بسیار نادر است که بتوان خرگوش مبتلا به میکسوماتوز را درمان کرد حتی زمانی که مراقبت به موقع انجام شود. تنها راه موثر برای محافظت از همراه خود واکسیناسیون است. به محض انجام و تمدید یک بار در سال، خرگوش شما در برابر این بیماری کشنده محافظت می‌شود.

VHD، یک سندرم هموراژیک

این بیماری که به دو صورت VHD1 و VHD2 وجود دارد، تنها در 48 ساعت باعث مرگ حیوان می‌شود و هیچ درمانی ندارد. واکسیناسیون علیه VHD1 و انواع آن برای محافظت از دوست چهارپای شما ضروری است. در طول ویزیت دامپزشک، روی این واکسیناسیون مضاعف اصرار کنید. تشخیص علائم دشوار است، زیرا خرگوش به خوبی علائم ضعف را تنها چند ساعت پس از عفونت نشان می‌دهد. ناقلین این بیماری از طریق تماس با خاک، گیاهان، حشرات یا سایر حیوانات آلوده می‌شوند.

یک انگل کشنده برای همراهان ما

اکثر خرگوش‌ها به طور طبیعی این انگل را در مغز یا کلیه خود نگهداری می‌کنند. E-cuniculi یا encephalitozoonosis علائم مختلفی ایجاد می کند:

التهاب چشم‌ها؛

مشکلات راه رفتن یا ادرار؛

سندرم دهلیزی: از دست دادن تعادل، کج شدن سر.

این نشانه‌های بیماری باید شما را تشویق کنند که فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. تشخیص سریع اجازه می‌دهد تا پروتکل درمانی مناسب برای نجات حیوان شما ایجاد شود: آنتی بیوتیک درمانی، چیدمان فضای زندگی و استئوپاتی.

سایر عفونت‌ها و مسائل بهداشتی که نیاز به توجه شما دارند

مشکلات تنفسی، اختلالات ادراری و گوارشی، عفونت‌های انگلی، بیماری‌های دندانی و اختلالات چشم و گوش می‌تواند حیوان خانگی شما را تحت تأثیر قرار دهد و سیستم ایمنی بدن او را ضعیف کند.

بیماری‌های مختلفی می‌تواند خرگوش شما را در طول زندگی‌اش مبتلا کند. خرگوش شما نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه یا درمانی در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌های گوناگون دارد. اگرچه واکسن‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های خاصی ضروری هستند، اما بهداشت دقیق محل زندگی خرگوش نیز از رفت و آمدهای زیادی به دامپزشکی جلوگیری می‌کند.

بیماری‌های تنفسی

اگر خرگوش شما در معرض گرمای زیاد و تغییرات ناگهانی دما عطسه می‌کند، اشک می‌ریزد و آبریزش بینی دارد باید به شما خبر بدهیم که همدم جذاب شما به تازگی سرما خورده است. دامپزشک نوعی درمان آنتی بیوتیکی پیشنهاد خواهد کرد. دوستان کوچک ما نسبت به اختلاف دما بسیار حساس هستند، ممکن است لازم باشد مکان قفس او را برای رفاه حال تغییر دهید.

او همچنین ممکن است از ذات‌الریه رنج ببرد. شما باید پس از مشاهده علائمی مانند تب، سرفه و مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید. درمان آنتی‌بیوتیکی توسط متخصص تجویز می‌شود، اما این بیماری می‌تواند برای حیوان خانگی شما کشنده باشد.,/p>

اختلالات ادراری

دفع سنگ بسیار دردناک است و ممکن است مجاری ادراری خرگوش را مسدود کند. رژیم غذایی و آب کم کلسیم برای او بهترین انتخاب است. آیا خرگوش شما پشت قوس‌دار و شکم متورم دارد و اغلب بی‌حرکت می ایستد و به سختی و به مقدار کم ادرار می‌کند؟ برای از بین بردن سنگ‌ها باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید. بدون درمان، اگر اصلاً ادرار نکند، می‌تواند در عرض 48 ساعت بمیرد.

اختلالات گوارشی در خرگوش‌های خانگی

اسهال یک اختلال گوارشی است که هرگز نباید در خرگوش‌های کوتوله نادیده گرفته شود. اگرچه اسهال می‌تواند ناشی از استرس یا رژیم غذایی نامناسب برای سن یا نیازهای حیوان خانگی شما باشند، اما آلودگی انگلی یا باکتریایی نیز می‌تواند باعث آن باشد. بی‌تفاوتی و کم‌اشتهایی شایع‌ترین علائم باقی مانده است. دامپزشک شما درمان مناسب را بسته به عنصر مخرب پیشنهاد می‌کند: باکتری کولی، کلستریدیا، سالمونلا یا انگل. کرم‌زدایی منظم خرگوش شما را از عفونت انگلی نجات می‌دهد.

اگر خرگوش شما از انسداد روده رنج می‌برد، نمی‌تواند مدفوع خود را دفع کند یا استفراغ کند. بلعیدن مو در حین توالت یا جسم خارجی در صورتی که دیگر اصلاً مدفوع نداشته باشد می‌تواند کشنده باشد. پس از این اتفاق حیوان از خوردن دست می‌کشد و از درد به خود می‌پیچد. این مشکل اورژانسی است و ممکن است دامپزشک نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد.

آیا خرگوش شما با پنجه‌هایش طبل می‌زند؟ آیا شکم او نفخ کرده است، دندان قروچه می‌کند و مشکل تنفس دارد؟ او ممکن است از مشکلات معده رنج ببرد. بدون معطلی با یک متخصص مشورت کنید.

عفونت‌های انگلی خرگوش دوروف

درست مانند گربه‌ها و سگ‌های ما، خرگوش کوتوله معمولاً از طریق تماس با سگ یا گربه حامل حشره، می‌تواند کک‌ بگیرد. این کک‌ها ممکن است ناقل میکسوماتوز باشند پس بهتر است حیوان خود را با یک ضدکک مناسب درمان کنید. فقط دو روش درمانی برای خرگوش‌های جذاب ما مناسب است، قبل از درمان آنها با یک متخصص مشورت کنید.

اگر اجازه گردش در فضای باز را به خرگوش خود بدهید، کنه‌ها احتمالاً راحت‌تر کرک‌های ابریشمی و خون اشتهاآور خرگوش شما را پیدا خواهند کرد. پس از هر بار بیرون رفتن، پوست لطیف خرگوش خود را بررسی کنید و با یک کنه پاک کن این نفوذگران را از بین ببرید. خوشبختانه برای خرگوشان ما، کنه‌ها مانند سگ‌ها عوامل بیماری‌زا را منتقل نمی‌کنند.

در هنگام گردش در باغ جرب‌ها نیز ممکن است در کمین باشند. نیش آنها باعث خارش شدید می‌شود. این کنه‌ها می‌توانند تخم‌های خود را روی گوش و نزدیک چشم‌ها بگذارند. سعی کنید با موچین تمام تخم‌ها را بردارید. برای تجویز پماد ضدانگلی با دامپزشک ملاقات کنید.

اختلالات چشمی

آب مروارید معمولاً خرگوش‌های مسن را درگیر می‌کند. با این حال، تروما یا انسفالیتوزونوز می‌تواند خرگوش‌های جوان را تحت تاثیر قرار دهد. در موارد بسیار نادر، منشا آب مروارید ژنتیکی است. خرگوش‌های مبتلا به آب مروارید با اشیاء اطراف خود برخورد می‌کنند و به سختی حرکت می‌کنند. زخم قرنیه نیز می‌تواند دوستان چهارپای ما را تحت تاثیر قرار دهد.

به دنبال ضربه، چشم قرمز یک نقطه سفید را در سطح ضایعه نشان می‌دهد. ممکن است پارگی و چرک ظاهر شود. دامپزشک شما یک درمان چند هفته‌ای را تجویز می‌کند تا چندین بار در روز روی چشم اعمال شود.

عفونت گوش در خرگوش

این اتفاق دردناک به خرگوش شما میل غیرقابل مهاری برای خاراندن گوش خود می‌دهند. نظافت بیش از حد، تکان دادن مرتب سر، بدون شک Psoroptes cuniculi عامل ناراحتی او است. کنه به پوست گوش داخلی نفوذ کرده و از بقایای پوست تغذیه می‌کند. کنه‌های گوش همه انواع خرگوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان شامل استفاده از پیپت‌های ضدانگلی است.

التهاب گوش یا اوتیت اغلب خرگوش کوتوله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید بررسی شود که آیا مراقبت از گوش برای جلوگیری از عفونت ضروری است یا خیر. در واقع، هنگامی که اوتیت خارجی مورد توجه قرار نگیرد و به موقع درمان نشود، می‌تواند از پرده گوش عبور کرده و داخلی شود. اختلالات عصبی ممکن است به صورت کج شدن سر، حرکات غیرطبیعی چشم یا از دست دادن تعادل برای خرگوش شما ظاهر شود.

عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی همچنین می‌توانند اپیدرم همدم کوچک مورد علاقه شما را هدف قرار دهند. این قارچ باعث از بین بردن موهای بدن خرگوش شما می‌شود. این بیماری مشترک انسان و دام به شدت مسری است. با دامپزشک خود فوراً مشورت کنید و دستان خود را قبل و بعد از تماس با حیوان خود بشویید زیرا این بیماری به انسان قابل انتقال است. در نهایت، خرگوش‌های جوان و مسن‌تر می‌توانند تومورهای خوش‌خیم یا کشنده ایجاد کنند: تریکوبلاستوما، ملانوم، تیموما یا سمینوما.

رفتارهای مناسب برای محافظت از سلامت خرگوش شما

سلامت حیوان خانگی شما بیش از همه به یک رژیم غذایی سالم و متناسب با نیازهای حیوان بستگی دارد. خرگوش کوتوله کاملا گیاهخوار است. شما به سادگی با رعایت این رژیم او را از بسیاری از اختلالات گوارشی محافظت خواهید کرد. یونجه و سبزیجات برای یک خرگوش سالم بهترین غذاها هستند. اگر مشتاقید که حیوان خانگیتان طعم‌های جدید را کشف کند بهتر است بدانید بسیاری از غذاها برای او سمی هستند. از جمله: میوه‌ها، محصولات لبنی، گندم، شکلات، شیرینی‌ها.

مکانی که قفس او را در آن قرار می‌دهید همان محدوده‌ایست که به او اجازه دسترسی می‌دهید. به همین ترتیب، بهداشت دقیق محل زندگی او ضروری است و بستر او باید مرتباً تمیز شود. اسپری‌های ضدعفونی به شما کمک می‌کند تا خرگوشتان را در برابر بیماری‌های مختلف محفوظ نگه دارید. واکسیناسیون برای محافظت از خرگوش شما در برابر میکسوماتوز و VHD ضروری است. در نهایت، مراقبت و چک کردن منظم این همراه کوچک شما این امکان را می‌دهد که در صورت تغییر رفتار سریع واکنش نشان دهید و بدون معطلی او را نزد دامپزشک ببرید.

منبع: lemonade.fr

ترجمه: مهدیه هادی تقی

هرگونه کپی از متن خبرها پیگرد قانونی دارد.